artikel

Sjoemelt Nissan met emissies?

Ondernemen Premium 1260

Afgelopen maandag werd bekend dat Nissan sjoemelde met de resultaten van zijn interne uitlaatgastesten en brandstofverbruiksmetingen in Japanse fabrieken. Wat is er precies aan de hand en welke consequenties heeft dat voor de Nissans in Nederland?

Sjoemelt Nissan met emissies?
Eindcontrole in de Nissan-fabriek in Fukuoka Japan. Is echt alles ok?

Terug naar september vorig jaar. Toen werd bekend dat het niet goed zat met de eindcontrole op emissies in de Japanse Nissan-fabrieken. Medewerkers aan de band ‘leenden’ het stempel (in het Japans: ‘hanko’) dat alleen gecertificeerde controleurs mochten zetten. En dus moesten meer dan een meer dan een miljoen auto’s worden teruggeroepen voor herinspectie.

Van de Nissans in Nederland worden alleen de X-Trail, 370Z en GT-R in Japan geproduceerd.

Niet nieuw

Die werkwijze was al sinds 1979 gebruikelijk in die fabrieken. Toch wist iedereen dat het gehannes met de ‘hanko’ illegaal was. Als er overheidsinspecteurs door de fabriek liepen, werd de procedure zorgvuldig geheim gehouden.

Er is gesjoemeld met de meetresultaten

Controle op de controle

Goed, dat moest anders. Dus werd eind 2017 de productie zelfs twee weken stilgelegd en ging Nissan daarna zijn eigen eindinspecties intensief controleren. Die controles brengen nu onregelmatigheden aan het licht. Zo zijn eindcontroles aan de emissies en het brandstofverbruik van voertuigen niet onder de juiste omstandigheden uitgevoerd, én is er gesjoemeld met de meetresultaten.

Niet bij EU-Nissans

Belangrijke vraag: wat zijn de consequenties voor de Nissans in ons land? “Het gaat om fouten in de eindcontrole in Japanse fabrieken. De meeste Nissans in ons land komen uit fabrieken in Engeland (video), Frankrijk (bij Renault (video)) en Spanje. En daar speelt het probleem niet”, zegt PR-manager van Nissan Nederland Bart van Thienen. “Uitzonderingen zijn de X-Trail, de 370Z en de GT-R.”

Alleen de GT-R

Die GT-R is een verhaal apart, want Nissan verzekert dat alle betrokken voertuigen gewoon aan de specificaties voldoen, behalve de GT-R. Even afgezien van die GT-R is er met de Nissans in Nederland dus niets aan de hand.

Nissan verzekert dat alle betrokken voertuigen volledig voldoen aan de specificaties uit de typegoedkeuring, behalve de GT-R.

Geen geheimen meer

Van Thienen verwacht dan ook geen terugroepacties en verzekert dat er geen paniek is: “Maar het schandaal met de eindcontroles vorig jaar heeft in Japan wel pijn gedaan. Daarom wordt nu gestreefd naar de grootst mogelijke transparantie.”

Japanse video

Natuurlijk speurden we YouTube nog even af voor een video uit een Japanse Nissan-fabriek. En ja, we vonden een prachtige behind-the-scenes uit 2013 van Nissans fabriek in Fukuoka. Die video is beslist de moeite waard. Maar eh, als je je verheugt op beelden van geheimzinnig gedoe met stempeltjes…, helaas.

Reageer op dit artikel