artikel

Silicon Valley: De toekomst is ‘ACES’

Ondernemen Premium 942

Silicon Valley: De toekomst is ‘ACES’

De boodschap van Jeroen Vertongens ‘Future Talk’ na zijn reis door Silicon Valley is duidelijk. De toekomst is ‘ACES’: Autonomous, Connected, Electrified and Shared. Is er nog plaats voor het garagebedrijf? Zeker, maar je moet wel nú in actie komen wil je de boot niet missen.

Eerst even een topografielesje. Silicon Valley ligt aan de westkust van de Verenigde Staten, vlakbij San Francisco. Alle grote techbedrijven zoals Apple, Google, Microsoft en Facebook, maar ook veelbelovende start-ups zijn daar dichtbij elkaar gevestigd. Waarom juist daar op automotive ontdekkingstocht?

“Er zijn veel ontwikkelingen gaande in de automotive en de branche zal drastisch veranderen. Ik heb mijn eigen kijk op de veranderingen en ben bezig mijn bedrijf, Sergoyne Diagnostics, daar op in te laten spelen. Maar zit ik op het juiste spoor? Waar kan ik dat beter toetsen dan op de plek waar gevestigde bedrijven en start-ups dagelijks bezig zijn met het ontwikkelen van al die veranderingen?”

Stel je open voor veranderingen, alleen dan kan je overleven

De zaal zit afgeladen vol, men is benieuwd naar hoe er aan de overkant van de oceaan gewerkt wordt aan toekomstige mobiliteit. Naast boeiend is de avond ook goed verzorgd. Sergoyne ontvangt de bezoekers met hapjes en drankjes en een goed gevulde goodiebag ter afsluiting.

 

 

 

 

 

 

In Silicon Valley is de ‘mindset’ anders dan waar dan ook. Er zijn weinig regels en restricties, en er wordt met een open blik naar zaken gekeken. Het ‘siliconenparadijs’ barst van de jonge, talentvolle mensen en er is geld, veel geld.

‘Venture Capital’ oftewel durfkapitaal is hot. Rijken beleggen hun centjes niet op de beurs, maar investeren in start-ups. “Succes eigenlijk altijd verzekerd. Niet alle start-ups zijn succesvol, maar er zit er altijd eentje tussen waarmee je je investering dubbel en dwars terugverdient.”

“Elke dag verschijnen er berichten in de media over ontwikkelingen en vernieuwingen van mobiliteit. Stel je open voor de veranderingen, want alleen dan kan je overleven in de automotive”, benadrukt Vertongen voor hij zijn publiek meer vertelt over zijn Amerikaanse avonturen.

De reis is georganiseerd en samengesteld door Nexxworks. Wanneer Vertongen Rik Vera, één van hun initiatiefnemers, spreekt, is het besluit om mee te gaan snel genomen. Vertongen wil van de bron weten welke veranderingen op komst zijn, hoe snel en hoe ver innovaties op het gebied van mobiliteit zijn. Tijdens zijn vijfdaagse reis bezoekt hij verschillende bedrijven die zich bezighouden met toekomstige mobiliteit.

Autonoom

Als Jeroen in de bus zit op weg naar een bedrijfsbezoek, ziet hij een autonoom rijdende auto naast de bus opduiken. Natuurlijk moet die op de foto, want ‘bij ons’ kom je die niet bepaald vaak tegen.

Vertongen ziet met eigen ogen hoe ver technologieën al zijn. “Bij ons zie je een autonome auto zonder chauffeur niet op de weg. In Silicon Valley heb ik er elke dag minstens één zien rondrijden. Naast fabrikanten zijn er zoveel bedrijven die zich bezighouden met autonoom vervoer. Zelfs de Lidl is al bezig autonome trucks te testen. GM verwacht in 2019 een auto ontwikkeld te hebben zonder stuur en pedalen.”

Vertongen bezoekt Drive.ai, een start-up die technieken ontwikkelt om bestaande auto’s om te bouwen tot autonome voertuigen. Voor $25.000 is je auto in staat zelfstandig te rijden. “Dat is baanbrekend”, zegt Vertongen. “En vele malen goedkoper dan een chauffeur.”

Drive.ai verwacht over vijf jaar auto’s op autonoom level 5 (het hoogste niveau van autonoom rijden) af te kunnen leveren. Om daar te komen, moeten nog wel wat obstakels weggenomen worden. “De auto moet in staat zijn om omstandigheden als wegwerkzaamheden of onverwachte linkse bochten te signaleren. Wetgeving speelt ook een belangrijke rol, en het vertrouwen van bestuurders in autonome auto’s moet nog groeien.”

Connected

“Om diensten en services aan te bieden en te laten slagen, is een netwerk van groot belang. Het internet en de smartphone hebben veel veranderingen teweeg gebracht. Communiceerden we vroeger één op één, nu is dat many to many. Om te blijven bestaan moet je zorgen dat je een flink netwerk opbouwt.”

Elektrisch

Autonoom en elektrisch rijden, auto’s delen; maar wat is de toekomst van het onderhoud van deze voertuigen? “Fleets zijn de toekomst, we gaan niet meer voor merken, maar voor aanbieders. Net zoals in de luchtvaart. Als je op vakantie gaat, zeg je ook niet ‘ik ga in een Airbus’, maar: ‘ik vlieg met KLM’.” Die fleets zijn enorme wagenparken die onderhouden moeten worden.

Daar richt bijvoorbeeld Diatom zich op. “Zij focussen op onderhoud van elektrische en autonome voertuigen. Voor reparatie, camerakalibratie, onderhoud en schoonmaak zullen de voertuigen regelmatig in de werkplaats verschijnen. Allemaal mensenwerk, behalve het opladen, dat zal geautomatiseerd gebeuren. De auto rijdt zelf naar een oplaadstation wanneer dat nodig is.”

Wacht niet af, de toekomst begint nu

 

“Er heerst een rangefobie: hoe ver kan ik komen? Hoe snel en waar kan ik opladen? Op het gebied van opladen zijn ook nieuwe technologieën te verwachten. De auto als energie-opslag, polymeren die giga veel energie op kunnen slaan in zogeheten supercaps.”

Sharing

Van bezit naar gebruik, daar gaat de toekomst naartoe. “Een auto staat 95 procent van de tijd stil en gemiddeld zit er 1,1 persoon in de auto. In steden zijn de kosten voor auto en mobiliteit het hoogst, na de woonlasten.” Vertongen ontmoet Shelby Clark, oprichter van Turo. Het bedrijf faciliteert een netwerksite die auto’s van particulieren verhuurt, een soort Airbnb voor voertuigen. “De toekomst evolueert van bezit naar ‘mobility as a service’, betalen en gebruiken naar behoefte”, legt Clark uit.

Jeroen Vertongen neemt ruim de tijd voor zijn ‘Future Talk’. Ruim twee uur neemt hij het publiek mee naar zijn Amerikaanse avonturen. Dat doet hij goed, want door zijn gemakkelijke manier van praten weet hij iedereen ook al die tijd te boeien.

Ook Uber faciliteert in mobiliteit. “Uber is geen taxibedrijf en dat willen we ook niet zijn”, leert Vertongen als hij Jeff Miller van Uber spreekt.

“In Silicon Valley is er binnen 30 seconden een taxi voor je beschikbaar”, vertelt hij. “Via de app te bestellen en de passagier weet van tevoren wie zijn chauffeur is, welke auto komt voorgereden, wat de kosten zijn en hoe de chauffeur door anderen is ervaren.”

Uber is in de States inmiddels groter dan GM en Ford. Hun toekomst ligt in een eigen vloot zelfrijdende auto’s. “Zij hebben heel slim een netwerk van gebruikers opgebouwd en aan zich gebonden. Dat netwerk is erg waardevol wanneer zij hun eigen zelfrijdende wagenpark op de weg brengen.”

Een lookalike van Uber is Lyft, alleen zijn zij niet winstgedreven, maar willen een betere leefomgeving creëren. “Daarvoor werken zij samen met fabrikanten en steden. Als er alleen nog maar autonome en elektrische auto’s 24/7 in beweging zijn in de stad, is er geen parkeerplaats meer nodig. Denk je eens in wat je allemaal met die ruimte kan doen.”

Kleine stappen voor vandaag

Jeroen Vertongen geeft tips en vertelt welke wegen het autobedrijf nu al kan bewandelen:

• Mobility as a service: Verkoop meer full private leaseauto’s en bind de klant aan je bedrijf met daarbij behorende onderhoudscontacten.
• Elektrische mobiliteit: Profileer je bedrijf als klaar voor elektrische voertuigen. Zet een laadpaal voor de deur om mensen naar je bedrijf te trekken.
• Autonoom: Focus op ADAS-systemen, zorg ervoor dat jij de kennis in huis hebt of haalt om camera’s te kalibreren.
• Shared mobility: Bouw een netwerk op. Alleen bereik je niets, werk samen met andere bedrijven om shared mobility te kunnen aanbieden.

On demand rijden? Dan ook on demand verzekeren. Trov insurance vertelt Vertongen dat zij via een app verzekeringen afsluiten. Ga je een autorit maken? Activeer je verzekering op het moment dat je instapt. Ben je op plaats van bestemming, dan is met één klik de verzekering ook beëindigd. Efficiënter en goedkoper.

Ten slotte verzekert Vertongen de toehoorders niet bang te zijn voor de toekomst. “Kijk naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf, maar wacht niet af, want dan ben je te laat. De toekomst begint nu.”

Meer Weten?

Alle bedrijven die Jeroen Vertongen bezocht op een rijtje hebben, en Silicon Valley ontdekken? Lees in ons maanddossier hoe je mee kan.

Reageer op dit artikel