artikel

Grip op je Autobedrijf: Cijfers en spierbundels

Ondernemen Premium 595

Hoe haal je meer rendement uit je eigen cijfers en wat kan je leren van de topsport? De combinatie maakt je meer dan een sterke ondernemer: je groeit uit tot een regelrechte krachtpatser.

Grip op je Autobedrijf: Cijfers en spierbundels
In één keer vanaf de grond op het blok springen. Als je inner stance ‘zegt’ dat het je niet lukt, dan lukt het je ook niet. Of je zet door en bent vastberaden om het te wel halen. Zoals deze Gripper.

Jeroen Kraan is WESP-consultant. WESP staat voor Werkplaats Service Provider, een softwareprogramma dat de cijfers en data uit jouw automatiseringspakket vergelijkt met dat van andere garagebedrijven. Kraan legt de deelnemers aan Grip op je Autobedrijf uit hoe WESP het verhaal achter je cijfers vertelt en hoe je vervolgens met die cijfers gerichter en winstgevender kan ondernemen.

Focus en inzicht

Sommige Grip-ondernemers werken al met WESP. Zij beamen dat de inzichten hen betere bedrijfsresultaten heeft opgeleverd. “Veel ondernemers sturen hun bedrijf op gevoel of volgen de adviezen van hun boekhouder op. Met WESP kan een ondernemer veel beter sturen en focussen omdat hij over realistische cijfers en meer inzicht beschikt”, begint Kraan zijn training.

Die zes procent kost de ondernemer wel €42.000,-

Gluren bij de buren

Wat zijn mijn pieken en dalen in een boekjaar? Welke diensten en producten zijn goed voor mijn omzet en welke blijven achter? Hoe is mijn verhouding loon-delen en wat is de omzet per monteur? Deze informatie is allemaal uit het WESP-programma te halen.

“Elke week halen wij data uit je softwarepakket. Dat doen wij ook bij alle andere WESP-gebruikers. Je kan vervolgens jouw cijfers vergelijken met het landelijk gemiddelde. Zo kan je zien hoe je presteert in vergelijking met je collega-ondernemers.”

Loon-delenverhouding

Om inzichtelijk te maken hoe het programma werkt, start Kraan een live demo en neemt ons mee naar de cijfers van autobedrijven. “Het eerste bedrijf dat ik wil laten zien heeft het goed voor elkaar. Een jonge ondernemer die zich richt op autoverkoop, met twee monteurs in de werkplaats. Zij hebben met behulp van de cijfers van WESP een grote sprong voorwaarts gemaakt in de omzet. Deze was in 2015 nog €545.695,- en is in 2017 gestegen naar €716.800,-. De omzet per kenteken is gestegen van €472,- in 2015 naar €501,- in 2017.”

Jeroen Kraan laat de Grippers door middels van een live demo de verschillende dashboards van het WESP-programma zien. Aan welke knoppen kan je zelf draaien om je bedrijfsresultaten te verbeteren?

Het uurtarief van dit bedrijf is €69,50, maar belangrijker nog dan het uurtarief is de loon-delenverhouding, oftewel de verhouding tussen uren en onderdelen op de factuur. “Een loon-delenverhouding van 46 procent is ideaal, met die verhouding ben je nog net iets goedkoper dan een merkdealer.”

Met een percentage van 45,6 procent zit het voorbeeldbedrijf goed, maar Kraan ziet in de praktijk dat dat bij heel wat autobedrijven nog een punt van verbetering is. “Vanochtend was ik bij een autobedrijf waar uit de cijfers bleek dat de loon-delenverhouding 39 procent was. Dat is ruim 6 procent minder dan bij ons voorbeeldbedrijf. Dat lijkt niet zoveel, maar die 6 procent kost de ondernemer wel €42.000,-”

Te lief loont niet

In een ander voorbeeld laat Kraan zien wat er gebeurt als je te lief bent voor de klant. “Een ondernemer met drie monteurs in de werkplaats denkt vanuit de portemonnee van de klant. Uit de gegevens van WESP blijkt dat hij in vergelijking met andere autobedrijven dramatisch slecht scoort op remschijven.” Als Kraan hem vraagt waarom hij zo weinig remschijven verkoopt, zegt de garagehouder dat hij niet onderuit wil gaan en bekend staan als iemand die zijn klant een poot uitdraait.

“Goed om met je klant mee te denken, maar te voorzichtig vervangen kan je schaden”, legt Kraan uit. “Stel, jouw klant heeft pech onderweg en komt in een andere werkplaats terecht, en daar wordt hem verteld dat de remschijven allang aan vervanging toe zijn. Dan loopt de klant wel een deukje in zijn vertrouwen in jouw vakmanschap op. Hij verwacht eersteklas onderhoud. Bied dat ook, want kwaliteit wordt nooit bestraft.” De cijfers geven deze ondernemer inzicht, hij legt focus op remschijven en dat levert hem al snel meer rendement op.

Topsport

Na de cijfers is het de beurt aan spierkracht. Annelies Passchier neemt het stokje van Jeroen Kraan over. Zij is marathonschaatster en heeft onder andere de 200 km lange Weissensee-marathon gereden. Een beruchte alternatieve Elfstedentocht waarbij de weersomstandigheden extreem kunnen zijn. Zij weet als geen ander hoeveel inspanning het kost om doelen te bereiken. Trainen, trainen, trainen, maar ook: vallen, opstaan, afzien, opgeven, doorzetten, verliezen en overwinnen. Zij leert de deelnemers welke overeenkomsten er zijn tussen topsport en ondernemen en wat zij van de sport kunnen leren.

Reptielenbrein

Gemiddeld kost het een getrainde marathonschaatser zo’n 6,5 uur om 200 km te schaatsen. Volgens Annelies Passchier heeft niet iedereen het in zich om 200 kilometer uit te rijden, maar wel om een topondernemer te kunnen zijn.

Ze zet de mannen fysiek aan het werk en zo staan de Grippers squats (kniebuigingen) te maken. Al snel voelt iedereen de verzuring van de spieren in zijn bovenbenen. “Dan wil je eigenlijk gelijk stoppen hè?”, vraagt ze aan de groep. “Een deel van je hersenen, het ‘reptielenbrein’ genoemd, wordt geactiveerd. Dat deel is gefocust op overleving, controleert primaire levensbehoeften zoals honger, ademhaling en vecht- of vluchtreacties.”

In de sport is Annelies ‘de man met de hamer’ regelmatig tegengekomen. “Als je helemaal kapot bent en je valt, wil je blijven liggen. Dan neemt het reptielenbrein het van je over. Je ‘moet’ opstaan, je kan niet blijven liggen, je bent hier met één doel: winnen!” Die momenten heb je ook als ondernemer. Als je twijfelt over de stappen die je wil nemen met je bedrijf of als het tegenzit.”

Naast je overlevingsmodus speelt ook je ‘inner stance’ oftewel je interne houding een belangrijke rol. “Je reptielenbrein wordt instinctief in werking gesteld, je inner stance creëer je zelf. Ben je geen ochtendmens en ‘s morgens voor tien uur niet aanspreekbaar? Dat is je interne houding en niet wie je bent. ‘Zo ben ik nou eenmaal’ is geen excuus, maar een keuze.”

Volgens Annelies kan iedereen succesvol zijn. “Heb jij het in je? Misschien niet om de 200 kilometer uit te schaatsen, maar wel om een succesvol ondernemer te zijn.”

Grip op je Autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.
Reageer op dit artikel