artikel

Grip op je Autobedrijf: Leiderschap makkelijker dan je denkt

Ondernemen Premium 656

Ooit ben je voor jezelf begonnen. Sleutelen, administratie, inkoop… Je bedrijf groeit en de zaken gaan goed. Fijn, maar best druk in je eentje. Voor je het weet, heb je een medewerker in dienst en ben je ook nog eens werkgever.

Grip op je Autobedrijf: Leiderschap makkelijker dan je denkt
Trainer Ronald Dingerdis inspireert en motiveert de ondernemers. Hij voelt de sfeer in de groep goed aan en weet de aandacht van de deelnemers de hele dag vast te houden.

Werkgever zijn maakt je niet automatisch een leider. Aan het roer staan van een bedrijf met medewerkers kan een enorme uitdaging zijn. Daar weten de zeventien ondernemers die deelnemen aan het trainingstraject Grip op je Autobedrijf alles van. Personeel en Leiderschap, daar draait het deze dag om.

“Ik geef mijzelf nu een cijfer 6 als leidinggevende, maar over twee jaar wil ik een 9 zijn”, zegt één van de ondernemers. Een prachtig doel, maar hoe bereik je dat? Trainer Ronald Dingerdis neemt de ondernemers aan de hand tijdens de tweede trainingsdag naar de geheimen van goed leiderschap.

‘Misschien is je medewerker niet ongemotiveerd, maar ongelukkig in zijn functie’

Niet zo moeilijk

“Leiderschap is makkelijker dan je denkt,” steekt Dingerdis van wal, “En ik ga jullie daarbij helpen.” Elke ondernemer vertelt wat zijn doelen zijn met betrekking tot personeel. “Ik wil functioneringsgesprekken leren voeren”, zegt de één. Een ander wil zijn medewerkers meer motiveren, de volgende wil een ‘wij-gevoel’ binnen zijn team creëren.

En zo wordt het lijstje met doelen dat Dingerdis op een flip-over schrijft steeds langer: meer rust creëren, duidelijker communiceren, jonge medewerkers inspireren. Iedere ‘Gripper’ formuleert zijn eigen belangrijkste doel, maar alle doelen die op papier terechtkomen, zijn voor iedereen herkenbaar.

American Football

Opdracht voor de groep: bepaal aan de hand van de kaartjes drie kernwaarden en voorwaarden die daarbij horen. Dat vergt teamwork als je met zeventien man bent.

Voor Dingerdis de leerdoelen aanpakt, laat hij een video zien van een Amerikaanse footballcoach die de leider van zijn team fysiek uitdaagt en motiveert om verder komen dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. Terwijl zijn teamgenoten aan de zijlijn toekijken, gaat de jongen ondanks zijn pijn door, terwijl zijn coach hem ondertussen aanmoedigt niet op te geven.

De coach dwingt daarmee respect en draagvlak af bij de andere teamleden. De captain van het footballteam ervaart tot welke dingen hij in staat is en inspireert zo de anderen ook alles te geven. “De coach geeft hem vertrouwen in zichzelf. Hij helpt hem, en samen bereiken ze wat eerst niet mogelijk leek,” legt Dingerdis uit.

“Hoe kan je je medewerkers motiveren om ook te bereiken wat ze niet voor mogelijk houden? Door ze te helpen, door het samen te doen. Zo creëer je betrokkenheid.” Nederlanders zijn geneigd te kijken naar fouten, legt Dingerdis de groep uit. “Laat dat los. Kijk naar de goede dingen, naar wat wel kan in plaats van naar wat niet kan, en geef een schouderklopje als bijvoorbeeld een lastige reparatie goed is uitgevoerd. Wedden dat ze dat gaaf vinden?”

Teamoverleg

“Betrek je team bij het bedrijf en doe het samen. Overleg met ze, laat ze meedenken en vraag om suggesties voor oplossingen. Dát zijn tekenen van sterk leiderschap. ”

Als voorbereidende opdracht heeft Dingerdis de deelnemers gevraagd of en hoe vaak zij een teamoverleg hebben. De meesten overleggen maandelijks of wekelijks, een paar zelfs dagelijks. Vier van de zeventien ondernemers voeren geen overleg met hun team. “Overleg gaat bij ons meestal even snel tussendoor. Ik wil wel, maar heb het te druk om een vast werkoverleg in te plannen. Daarom is mijn doel rust creëren.”

Een andere deelnemer vertelt: “Zeker als het druk is en ik veel te doen heb, kan ik kortaf en nogal ehm… duidelijk zijn. Soms té, en dat wil ik eigenlijk niet. Ik weet ook wel dat het beter is om dat anders te doen, maar hoe dan?”
Daar weet de trainer wel raad mee.

Maar de Grippers komen tot overeenstemming. Door naar elkaar te luisteren en open te staan
voor elkaars mening, worden drie mooie waarden geformuleerd.

Multitasken

“Om de rust te bewaren als het druk is, moet je leren multi-tasken. Daar win je tijd mee.” Hij zet de deelnemers aan het werk. Hij schrijft een zin op het bord: ‘Vrouwen zijn bezig en beter met multitasken dan katten kunnen.’ “Een on-zin natuurlijk, maar daar gaat het niet om”, legt hij uit. “Schrijf deze zin over en nummer de letters vervolgens, te beginnen bij één. Zet de stopwatch van je telefoon aan om de tijd op te nemen.” De ondernemers kijken even verbaasd, maar doen braaf wat gevraagd wordt.

Na 1.33 minuten is iedereen klaar. “Mooi, “ zegt Dingerdis, “Doen we nog een keer, maar nu zetten we er een muziekje bij op.” Terwijl jaren 80 rock op de achtergrond speelt, voeren de deelnemers het kunstje opnieuw uit. De tijden blijken verdubbeld, en niet iedereen komt tot het juiste aantal letters.

“Deze oefening maakt je bewust van wat drukte en afleiding met je doet. In je werk wordt je vaak gestoord door klanten of collega’s. Alles tegelijk doen geeft geen rust. Plan je werkzaamheden in blokken en maak dingen af voor je aan iets nieuws begint”, is zijn advies.

Carrière-ankers

Grip-coach Jochen van Egmond  van Automotive Academy bespreekt de huiswerkopdracht staat als sparringspartner voor de ondernemers klaar. Niet alleen tijdens de trainingsdagen, maar juist ook daarbuiten.

Bij een groot deel van de Grippers verloopt het over het algemeen goed in het team. Maar ongemotiveerde of minder goed functionerende medewerkers komen ook voor. “Zoek uit wat de drijfveren van je medewerkers zijn om te werken. Is dat geld? Ontwikkeling? Status? Of willen ze ergens heel erg goed in zijn?”

Die drijfveren worden ook wel carrière-ankers genoemd. Carrière-ankers zeggen iets over de motivatie, houding en voorkeuren van medewerkers. Om er achter te komen waarom iemand werkt, heeft Dingerdis een test beschikbaar.

“Dit brengt inzicht voor je medewerker en voor jezelf. De test is ook heel goed te gebruiken bij functioneringsgesprekken. Je kan met de uitkomsten direct tot de kern van knelpunten komen en het kan je nieuwe inzichten opleveren, waarmee jij je voordeel kan doen bij je leiderschap.

Wie weet is die ene medewerker niet ongemotiveerd, maar ongelukkig in zijn functie, omdat hij graag verder wil leren. “

Met de praktische tips van Ronald Dingerdis gaan de ondernemers geïnspireerd huiswaarts, maar niet voordat hij met een daverend applaus wordt bedankt voor zijn masterclass leiderschap.

 

Grip op je autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.

Meer lezen over Grip op je Autobedrijf? Klik hier voor alle informatie over het trainingstraject.

Reageer op dit artikel