artikel

Hyundai zet zwaar in op elektrische autotoekomst

Ondernemen Premium 1446

Hyundai zet zwaar in op elektrische autotoekomst

Bijna tot vervelens toe hoor je dat de autowereld op de schop gaat. Het moet anders, dat wil het publiek ook. Hoe dan? Sowieso elektrisch, wat kan met batterij of brandstofcel. Maar graag ook leuk, betaalbaar en praktisch. Hyundai heeft dat dit jaar al in huis, is het verhaal.

Om dealers, fleetowners en andere zakelijke klanten vast warm te maken, organiseerde de Hyundai-importeur een presentatie waar de komende Kona Electric en Nexo met brandstofcellen centraal stonden. Maar niet alleen die, want vorig jaar maakte Hyundai al een grote en uitzonderlijke stap met de Ioniq in drie varianten, als hybride, PHEV of pure batterijversie.

Vanaf juli komt daar de elektrische versie van de Kona suv bij, en de Nexo als compleet nieuwe opvolger voor de brandstofcel auto ix35. Het doel is niet minder dan marktleiderschap in elektrische auto’s, geeft pr-manager Mike Belinfante aan. Met als streefcijfer 15 procent marktaandeel in het nog kleine segment van elektro-auto’s

Puur elektrisch gaat het maken?

In een gloedvol betoog hield managing director Ronald Dubbelman van Hyundai Motor Nederland ons nog maar eens voor dat de overgang naar elektrisch rijden een van de revoluties is die onze autobranche te wachten staat.

Naast natuurlijk autonoom rijden, en het afzweren van autobezit. Ten gunste van autodelen, private lease en andere vormen van ‘Transport as a Service’. TaaS in moderne termen, of MaaS, Mobility as a Service. Hybride of plug-in is hierbij maar een tussenstap, betoogt Dubbelman.

Waar het heen gaat is geheel elektrisch rijden op batterijen of brandstofcellen. Daarop sluiten de Kona op batterijen en Nexo op waterstof in brandstofcellen naadloos aan. Het krijgt ook handen en voeten met cijfers over de verwachte levering dit jaar, al zijn nog geen prijzen bekend.

Vrijwel onvermijdelijk komen weer belastingregels om de hoek kijken, de enige voordelige categorie in bijtelling die nog overbleef. Er zouden 2.400 Ioniq Electrics de deur uit gaan, tegen 800 hybride versies en 50 plug-in hybrides. Daarnaast vanaf de zomer nog 1.750 Kona’s Electric, en 50 tot 100 Nexo’s.

Actieradius boven 400 km ­bepalend voor koopbereidheid?

Met grote of kleine batterij

De verbeterde brandstofcellen in de neus van de Nexo ontwikkelen 95 kW, de buffer-batterij kan nog 40 kW toevoegen. Zo is de Nexo 20 procent lichter en 30 procent sterker dan zijn voorganger ix35 FCEV.

De verbeterde brandstofcellen in de neus van de Nexo ontwikkelen 95 kW, de buffer-batterij kan nog 40 kW toevoegen. Zo is de Nexo 20 procent lichter en 30 procent sterker dan zijn voorganger ix35 FCEV.

De prognose voor de Ioniq laat al zien dat belastingregels een hoofdrol spelen. Plug-ins zijn niet meer zakelijk

voordelig, maar kosten wel meer dan een hybride, dus daar is geen vraag meer naar. Een elektrische versie telt nog voor lage bijtelling, al mag ‘ie vanaf 2019 dan maximaal € 50.000 kosten. Dus elektrische Ioniqs kun je goed kwijt, en Hyundai gaat alles doen om de elektrische Kona onder vijftig mille te kunnen prijzen.

Hierbij is dan sprake van de duurste versie, die eerst komt. Met 64 kWh accupakket en 150 kW elektromotor, maar bovenal 480 km rijbereik volgens WLTP. Ronald Dubbelman laat een onderzoek onder ING-klanten zien, waaruit blijkt dat vanaf 400 km rijbereik 35 procent van de respondenten een elektrische auto zou overwegen. Bij 200 km bereik is dat maar 7 procent.

Vandaar dat pas later ook de Kona met 40 kWh accupakket en 99 kW motor komt, die 310 km WLTP-rijbereik belooft. Een elektro-Ioniq moet het stellen met 88 kW motorvermogen, 28 kWh accu en 280 km minder realistisch NEDC-bereik.

Een overweging zal ook zijn dat de voornaamste concurrenten Renault Zoe en Nissan Leaf nu eveneens 40 kWh accu’s bieden, en daarop als het meezit 400 km kunnen rijden. Kennelijk richt Hyundai voor de Kona Electric met kleine motor en 40 kWh accu op de prijs van een Leaf, zo rond € 36.000,-. Een Ioniq E kost vanaf € 34.000,-.

Eigen uiterlijk

Waterstof zou de brandstof van de toekomst worden, de Hyundai Nexo is er al klaar voor. Nu nog veel waterstof en veel tankstations gaan maken voor een doorbraak van brandstofcel-rijden.

Waterstof zou de brandstof van de toekomst worden, de Hyundai Nexo is er al klaar voor. Nu nog veel waterstof en veel tankstations gaan maken voor een doorbraak van brandstofcel-rijden.

Gezien het feit dat de elektrische Kona pas in de zomer komt is de verkoopverwachting best hoog, in dezelfde orde van grootte als bij de Ioniq Electric. Hyundai rekent op de grote populariteit van suv-modellen, waarbij de elektrische Kona-versie zich zichtbaar onderscheidt. Een klein beetje, met een neus zonder grille en een meer high-tech middenconsole binnenin.

Je wilt tenslotte weten dat je in een ‘groene’ auto rijdt, en dat iedereen dit kan zien. Daarom ook, zo horen we van Frank Meijer, chef eco-voertuigen bij het Europees hoofdkantoor van Hyundai in Frankfurt, is de Nexo opgezet als specifiek brandstofcelmodel. Na de omgebouwde ix35 FCEV, waarvan Hyundai er in Europa 501 heeft afgezet sinds 2013.

Met de Nexo zou het al meer in de richting van serieproductie moeten gaan. Natuurlijk afhankelijk van de ontwikkeling van infrastructuur, waterstoftankstations dus. Op een volle tank haalt de 120 kW sterke Nexo 800 kilometer volgens NEDC. Een top van net geen 180 km/h is mogelijk, volgens Meijer een voorwaarde om in Duitsland serieus genomen te worden.

Hij noemt ook dat een koude start tot -30 graden Celsius is getest. Een lastig punt, als brandstofcellen waterdamp produceren en dus kunnen bevriezen. Hyundai blaast ze droog na gebruik, en verwarmt ze voor om ook bij de Poolcirkel normaal te kunnen starten.

Verder zit de Nexo vol met moderne assistentiesystemen, genoeg om level 4 autonoom te kunnen rijden, zodra voldoende gedetailleerde kaartinformatie beschikbaar is. Daarmee is al een demonstratie uitgevoerd tijdens de Olympische Winterspelen in Korea.

En nu nog tanken…

In Duitsland, zo lees je in een ander artikel in dit nummer, zit er al enige vaart in de ontwikkeling van een waterstoftanknetwerk. Nederland heeft maar drie tankpunten op dit moment (Rotterdam, Helmond, Delfzijl), waar er dit jaar nog drie bij gaan komen. Voor volgend jaar staan er vijf nieuwe in de planning.

Tel daarbij dat voor de Nexo een prijs boven € 65.000,- wordt voorzien, dan ligt de toekomst van rijden op waterstof nog niet direct om de hoek. De zakelijke markt zou zich gaan ontwikkelen tot 2020, daarna zou dan het grote publiek rijp zijn voor auto’s met brandstofcellen.

Dan wordt vooral gekeken naar Noorwegen, dat verkoop van benzine- en dieselpersonenauto’s zou willen verbieden vanaf 2025. Dergelijke voornemens hebben meer overheden uitgesproken, in hun ijver de overstap naar elektrisch rijden af te dwingen.

Het lijkt toch realistischer wat Ronald Dubbelman in zijn presentatie aangaf: de klant wil schoon, betaalbaar, veilig en comfortabel rijden. Daarvoor brengt Hyundai betaalbare en interessante modellen, waarmee ze hopen de doorbraak van elektrisch rijden in te zetten.

Nou ja, doorbraak… in hun prognose 4.200 pure elektro-auto’s dit jaar, één procent van de verwachte totale autoverkoop. Als dat 25 procent aandeel is in het elektro-segment, dan wordt dat segment dus 4 procent in de totale markt.

Reageer op dit artikel