artikel

Gezonde verkoopstijgingen in nieuw, occasion en elektrisch

Ondernemen Premium 907

Gezonde verkoopstijgingen in nieuw, occasion en elektrisch

Goed nieuws is geen nieuws, rekent men in de actualiteiten. Met rampen trek je meer aandacht, met ellende, met zwaar dreigende vooruitzichten. Zoals dat de autobranche volledig op zijn kop gaat waardoor alle bedrijven, van fabrikant tot servicewerkplaats, snel moeten aanpassen om te overleven. Maar voorlopig is er bijna alleen goed nieuws in de automarkt.

Alle maanden in het eerste kwartaal van 2018 lieten heel opwekkende cijfers zien. In totaal 13,6 procent meer nieuwverkoop, waaronder 136 procent meer puur elektrische auto’s, en 3,9 procent meer occasionverkoop. Dat laatste in vergelijking met recordjaar 2017. Zoveel occasionvraag dat in januari een recordaantal van 18.441 auto’s geïmporteerd moest worden, liet Bovag/RDC weten.

Per maand bekeken zien we in de nieuwverkoop niet alleen een hausse in januari (+16,1 procent), wat een tijdelijk effect kan zijn. Februari volgde met +10,7 procent, maart liet +15,3 procent zien. Terwijl 2017 toch al zeker niet slap begon. Gaan we misschien de autoverkoopprognose overstijgen? Zo ook bij de occasionverkoop, met een record van bijna twee miljoen, waar 2018 het nu zelfs nog beter doet.

Is het misschien inhaalvraag, een laatste opleving?

Wat komt er na private lease?

De vaart zit er goed in bij Opel, ook de elektrische Ampera-E telt nu mee. Maar het echte succesnummer is de kleine gezinswagen Karl.

De vaart zit er goed in bij Opel, ook de elektrische Ampera-E telt nu mee. Maar het echte succesnummer is de kleine gezinswagen Karl.

Voorlopig houden RAI Vereniging en Bovag het toch bij de prognose waarmee ze het jaar in gingen, voor heel het jaar 4 procent stijging in de nieuwverkoop. Dus later in het jaar afzakkende groei. Mag de pret nauwelijks drukken, het blijft zo dat er zowel nieuw als gebruikt meer wordt verkocht.

Of geleased, want volgens leasebedrijvenvereniging VNA groeit private lease enorm. Ze spreken van 64.000 contracten per eind 2016, toegenomen naar 103.000 eind 2017.

Goed voor 60 procent van de algehele groei in het aantal leasecontracten. Dat is ook goed voor de registraties van nieuwe auto’s, al is het de vraag of het universele autobedrijf hier wat aan heeft. En wanneer we wat gaan merken van aflopende private lease contracten.

Wat gebeurt er dan met die auto’s? Neemt de gebruiker ze over als occasion, zodat minder occasions geïmporteerd gaan worden? RDC ziet in zijn statistieken dat juist auto’s van vier tot negen jaar oud veel geïmporteerd worden, dus nu te weinig in Nederland beschikbaar komen. Of gaan al die privé geleasede auto’s terug naar dealers, als occasion? En zijn dealers daar dan blij mee?

Geleidelijke veranderingen

Het is niet zo dat zakelijke lease in de marktgroei niet zou meedoen. Daar komt bijvoorbeeld de groei in elektrische auto’s vandaan, voor 87 procent zegt de RAI Vereniging. Waarmee het marktaandeel van elektrische auto’s op dit moment verdubbeld is tegenover vorig jaar, van 1,4 naar 2,9 procent.

In de nieuwverkoop blijven de kleine auto’s het populairst, bij occasions gaat het vooral om een slagje grotere modellen waarvan er heel wat uit het buitenland moeten worden gehaald.

In de nieuwverkoop blijven de kleine auto’s het populairst, bij occasions gaat het vooral om een slagje grotere modellen waarvan er heel wat uit het buitenland moeten worden gehaald.

“Het aanbod in elektrische auto’s is wel uitgebreid, maar ze moeten eerst goedkoper worden voor particulieren willen instappen”, aldus de RAI Vereniging. Het blijft dus nog wachten op die enorme doorbraak die er zou moeten komen. Of wordt het toch geen revolutie, maar meer geleidelijke verandering?

Tesla groeit weer 79 procent in het eerste kwartaal, maar is in omvang toch niet groter dan Dacia. Nissan Leaf en Renault Zoe boeken een procent of vijftig verkoopwinst, Opel nestelt zich daar eindelijk tussen met 305 Ampera-e-modellen, die maar moeizaam leverbaar bleken.

Als er in 2017 40.000 private lease contracten bijkwamen, is dat bijna tien procent op de totale nieuwverkoop, dit is al meer een belangrijke verandering in de markt. Je ziet het terug in een hoog aandeel kleine modellen bij de nieuwverkoop, auto’s met een aangenaam laag maandtarief. Niet toevallig, denken we, dat Opel wel vaart met de Karl, Skoda ruim 45 procent groeit mede met de Citigo, Kia het vooral van de Picanto moet hebben, de meestverkochte modellen van het eerste kwartaal de VW Polo en Ford Fiesta zijn.

Merken die nu nog teruglopen in verkoop hebben echt zorgen

Wisselend succes

Maar je kunt niet zeggen dat het publiek al massaal afziet van autobezit of autogebruik. Of overstapt op autodelen en auto-op-afroep huren, zodat de autoverkoop en het autopark krimpen. Positief is verder dat bijna 60 procent van de occasionverkoop via het autobedrijf gaat, en dat daarin meer stijging zit dan in de verkoop tussen particulieren. Het lijkt dus niet zo dat private lease heel zichtbaar in de plaats komt van de aanschaf van een occasion.

Hooguit zou het kunnen dat de willige automarkt nog voortkomt uit een inhaalvraag, na de crisisjaren met moeizame verkoop. En na een reeks marktverstoringen door fiscale maatregelen, waarvan we er nog eentje tegoed hebben. Volgend jaar mag je elektrische auto niet meer dan € 50.000,- kosten om in aanmerking te komen voor 4 procent bijtelling. Maar we zien niet gebeuren dat dus heel zakelijk Nederland in december nog gauw een Tesla Model X aanschaft.

Ford voorbij aan Kia

Het is gewoon auto’s verkopen, als vanouds. Dat gaat heel goed bij Opel, Ford en Volkswagen, en ook bij BMW. Met 27,3 procent verkoopgroei doet VW erg goede zaken, en blijft ruim het grootste merk van ons land. Opel groeit ‘maar’ 15,5 procent, toch genoeg om op te rukken tot tweede grootste merk.

Want bij Renault, nu derde, maakt alles een beetje pas op de plaats met 1,5 procent groei. Maar Peugeot komt met 17 procent groei nog niet langszij bij Renault. Ford groeit op 20 procent nog beter, en houdt zo Kia van de vijfde plaats af.

BMW wist 16,4 procent meer klanten te trekken, dus ook boven de marktgroei. Dan moeten anderen daaronder blijven, zoals Mercedes-Benz die 6,4 procent won. Niet iedereen kan een winnaar zijn. Zo zien we vrijwel stabiele verkoop bij Citroën en een zorgelijk gebrek aan succes voor parallelmerk DS (- 46 procent).

Fiat heeft met – 32,4 procent verkoop ook wel een serieus probleem. Niet door schokkende revoluties in de automarkt, maar omdat je nog altijd de juiste, nieuwe modellen moet hebben wil je klanten trekken. Klanten die er voorlopig zat zijn, dus doe er je voordeel mee, voordat er toch een revolutie mocht uitbreken.

Reageer op dit artikel