artikel

Gripdag één: brommers en Tesla’s kieken

Ondernemen Premium 1090

“Ik ben al jaren ondernemer, ik weet het allemaal wel. Een ondernemerstraining is niks voor mij.” Veel gehoord tijdens de aftrap van Trainingstraject ‘Grip op je Autobedrijf’. En toch zijn bijna 20 ondernemers in het klaslokaal bij Automotive Academy beland. Vrijwillig natuurlijk, maar waarom?

Gripdag één: brommers en Tesla’s kieken
Zo gastvrij zijn ze bij ABS Splinter uit Amsterdam. Deelnemers van 'Grip op je Autobedrijf' mogen overal in de werkplaats kijken. Mooie gelegenheid om een Tesla-schadehersteller het hemd van het lijf te vragen.

“Ik ben alleen begonnen en in de loop der jaren een mooi bedrijf opgebouwd. Mijn team bestaat inmiddels uit vier vaste en 3 flexibel inzetbare monteurs. Maar in mijn hoofd ben ik nog steeds een eenmansbedrijf, vertelt Jan Zwagerman, eigenaar van Vakgarage Richtlijn. Hij is al 24 jaar ondernemer en één van de deelnemers van ‘Grip op je Autobedrijf’.

“Er zit een groot gat tussen leidinggeven en de werkvloer. Ondanks mijn eerste gedachte dat een ondernemerstraining niks voor mij is, heb ik me toch opgegeven. Omdat ik mij wil blijven ontwikkelen en wil leren wat de weg naar professionaliteit is.”

Tijdens de voorstelronde wordt duidelijk dat de meerderheid net als Jan een duidelijk leerdoel voor ogen heeft. De ene ondernemer wil leren hoe je het beste uit je personeel haalt, een ander wil meer rendement van de werkplaats of wil zijn marketingskills verbeteren.

Een goed gevuld lokaal met auto-ondernemers. Er wordt aandachtig naar coach Jochen van Egmond geluisterd. En naar elkaar, ervaringen en leerdoelen zijn zeer herkenbaar. De deelnemers zijn opvallend openhartig over hun drijfveren.

Wat opvalt is dat de ondernemers het er unaniem over eens zijn dat er  door nieuwe technieken veel gaat veranderen in de branche. Ze verwachten spannende en ook wat onzekere tijden. Wat betekent dit voor mijn bedrijf en hoe gaan collega-ondernemers daar mee om? Er is behoefte aan het delen van kennis en ervaring.

Aan de slag

Deelnemen aan ‘Grip’ betekent dat je echt aan het werk gaat om je te ontwikkelen. Luisteren naar en leren van trainers, maar vooral ook veel doen. De ondernemers gaan de komende maanden aan bak met voorbereidende en huiswerkopdrachten. Daarin worden ze bijgestaan door een vaste coach.

Jochem van Egmond is Regio Manager bij Automotive Academy en heeft veel ervaring met het coachen van auto-ondernemers. Hij is bij alle trainingen aanwezig en fungeert als coach en vraagbaak voor de deelnemers gedurende het traject.

‘Doen’ geldt ook voor deze eerste Gripdag. Na de kick-off en de voorstelronde bij Automotive Academy in Amsterdam gaan de deelnemers het klaslokaal uit en hup, de bus in voor een inspiratietour. Op bezoek bij ondernemers die zaken net wat anders aanpakken dan standaard. Dat kun je vertellen, maar nog beter is het om dat met eigen ogen te aanschouwen.

Mijn team bestaat uit vier vaste en drie flexibele medewerkers, maar in mijn hoofd ben ik nog steeds een eenmanszaak

Op de brommer

First stop: Scooterspot. Een niet alledaags scooterbedrijf in Amsterdam. Werkplaats, nieuwe en gebruikte scooters zoals zoveel scooterzaken, maar toch net even anders. Eigenaar Bas de Regt Ontvangt de ‘Grippers’ en leidt hen rond in zijn bedrijf.

“Zes jaar geleden zijn wij hier begonnen en we zijn gespecialiseerd in Italiaanse scootermerken. Wij leveren zowel nieuw als gebruikt, maar bieden ook custom scooters aan.” Scooterspot heeft een retro-industrieel uiterlijk en er is veel, heel veel te zien. Van de nieuwste modellen tot ‘golden oldies’, oude reclameborden en onderdelen, je waant je bijna in een scootermuseum.

Open keuken

Achter in de showroom staan een bar, een koffiecorner en een  uitnodigende zithoek. “Het lijkt een rommeltje”, legt Bas uit, “maar wel een rommeltje waar over nagedacht is. Wij verkopen niet alleen scooters, we laten ook de historie zien. Iedereen die binnenkomt moet zich welkom voelen. Wij laten graag zien wie we zijn en de klanten mogen overal komen in ons bedrijf. Onze werkplaats is een ‘open keuken’. De klant mag meekijken met wat we doen, graag zelfs.”

De werkplaats van Scooterspot is een ‘open keuken’. Klanten kunnen zien wat er gebeurt en mogen meekijken bij reparatie en onderhoud.

Door de sfeer, inrichting en gastvrijheid is Scooterspot meer dan alleen een scooterwinkel. “Wij zijn ook een ontmoetingspunt geworden. Klanten komen ‘zomaar’ even langs en medewerkers van bedrijven om ons heen zien we hier regelmatig voor een praatje, kop koffie of een potje tafelvoetbal.”

On the Spot

Het gaat bij Scooterspot om de totaalbeleving. De showroom, werkplaats, de medewerkers en zelfs het logo zijn daar onderdeel van.  “Ons logo is een ‘spot’ in de kleuren van de Italiaanse vlag. Het logo laten we overal terugkomen, zowel off- als online. Dat draagt bij aan onze herkenbaarheid.”

Teslaproof

Na een goede kop Italiaanse koffie en de rondleiding, is het tijd om te vertrekken naar de volgende halte. In Amsterdam-Noord worden we verwelkomd door Stephan Gamelkoorn, directeur van ABS Splinter. Een bedrijf dat tot de verbeelding spreekt. Zij zijn één van de zeven officiële ‘Teslaproof’ schadeherstellers en hebben een deel van hun werkplaats helemaal in Teslastijl ingericht. Een werkplaats vol Tesla’s (en een heleboel anders moois) is prachtig, maar het verhaal van Stephans bedrijfsvoering is minstens zo interessant.

Er wordt enthousiast naar het verhaal van Stephan Gamelkoorn geluisterd. Wist je trouwens dat het twee dagen schroefwerk kost om een vleugeldeur van een Tesla te demonteren?

Eigenaarschap

Splinter is letterlijk en figuurlijk een familiebedrijf. De medewerkers vormen een hecht team en samenstelling is divers. Iedereen heeft zijn eigen specialiteiten en het team is een mix van jonge talenten en ervaren schadeherstellers. “Wij stimuleren “eigenaarschap” onder onze medewerkers: betrokkenheid, eigen verantwoording nemen en plezier hebben in je werk. Door eigenaarschap blijf je je ontwikkelen en het draagt bij aan het familiegevoel binnen het bedrijf. Daarmee bindt je je medewerkers ook aan je bedrijf en blijven ze lang werkzaam.”

Stephan is zelf ook regelmatig in de werkplaats te vinden. “Niet om te controleren, maar om op de hoogte te blijven van wat eenieder bezighoudt en om betrokken te zijn. Ik ben geen manager die in een ivoren toren zit. Ik ken onze medewerkers en ben ook op de hoogte van de thuis situaties. Dat vind ik belangrijk. Wat doe je na je werk? Hoe ziet je thuissituatie eruit? Ik ben bij alle medewerkers thuis geweest, zo leer je ze nog beter kennen. Een hecht team werkt beter samen en is succesvoller.”

Eén van de ABS Splinter principes. Samen met de medewerkers worden deze geformuleerd.

Goed werkgeverschap

Voorwaarde van eigenaarschap van medewerkers is goed werkgeverschap, volgens Stephan. “Kom je bij ons in dienst? Dan mag je je eigen gereedschapskar uitzoeken.” Een ander goed voorbeeld van goed werkgeverschap is de koffie bij Splinter. Daar staat een fancy bonenmachine voor klanten. En wat staat er in de kantine van de medewerkers? Eenzelfde machine natuurlijk!

Na een uitgebreide rondleiding door de werkplaats van ABS Splinter verplaatst de Gripkaravaan zich naar het NDSM-terrein in Amsterdam. Onder het genot van een shared diner bij Restaurant Pllek, mét uitzicht op ’t IJ, wordt er door de deelnemers flink nagepraat over de eerste ‘Gripdag’.

Eigenaarwát??

Je hoort de term wel vaker in het bedrijfsleven vallen, maar wat is eigenaarschap nu eigenlijk? Stephan legt uit wat zijn visie is: “Eigenaarschap van de medewerker is een vorm van innovatief organiseren van zijn werkzaamheden.” Belangrijke factor is regie te nemen bij elke situatie op de werkvloer.

Daarnaast zijn verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn belangrijke voorwaarden. Zelf nadenken over hoe je een schade moet oplossen en waar het nodig is de kennis van een collega inschakelen. Zo kan je groeien als mens en in je functie.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat de leiding van een bedrijf dichtbij de medewerkers staat en oprecht geïnteresseerd is in de medewerkers en niet alleen in de cijfertjes.”

Punten gescoord?

Om voorafgaand aan het traject een beeld te krijgen hoe de ondernemers er voor staan, zijn zij allemaal bezocht door een mystery guest. Aan het einde van de dag krijgen zij het bezoekrapport uitgereikt. Een spannend moment. Het rapport is bedoeld als nulmeting. Hoe komt mijn bedrijf over bij klanten? Waar scoor ik goed en wat zijn verbeterpunten?

Tijdens de trainingsdagen gaan de deelnemers actief met hun resultaten aan de slag. Aan het einde van de trainingsperiode zullen zij nogmaals bezocht worden door een geheime klant. En dan wordt het interessant: welke ontwikkeling heb ik doorgemaakt en hoe ervaart de klant mijn bedrijf nu?

Ondernemen kun je leren

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De 6-daagse training ‘Grip op je Autobedrijf’, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet uitgebreid aan bod komen.
‘Grippers’ leren van trainers en de coach, maar ook van elkaar.Een belangrijk aspect van ‘Grip op je Autobedrijf’ is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken.De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.Via AMT en www.AMT.nl lees en zie je alles over de voortgang van de training en de deelnemers.

 

Reageer op dit artikel