artikel

Doorzettend herstel autoverkoop verwacht in 2018

Ondernemen Premium 1009

Doorzettend herstel autoverkoop verwacht in 2018

Het lijkt dat de scepsis over de aangetrokken verkopen van nieuwe auto’s onterecht was. November gaf weer 17,6 procent vooruitgang tegenover diezelfde maand van 2016. Het jaartotaal blijft er met +14,5 procent niet ver op achter. De 8 procent groei die voor 2017 voorspeld werd, lijkt haast zeker overtroffen te worden. Voor 2018 verwacht Aumacon daar nog 8,5 procent bovenop. Dus we zitten op rozen?

De teller staat per 1 december al dichtbij 400.000 verkopen, normaal gesproken zou dan eind van het jaar 430.000 gehaald kunnen worden. Toch weer voorzichtig zien RAI Vereniging en Bovag datzelfde cijfer verschijnen aan het eind van volgend jaar. Waar de experts van Aumacon al denken aan 445.000 verkopen, bijna zoveel als in 2015.

Weet je nog, dat was toen in december iedereen zich blind kocht aan plug-ins, voordat de leuke bijtelling daarop verdween. Na een beroerd 2014, en vooraf aan een nog beroerder 2016. Het keurig aanhoudend herstel van dit jaar brengt ons niet verder dan terug op een historisch gezien normaal verkoopniveau.

Bijna alleen plussen

Met een toegenomen economisch optimisme, en zonder marktverstorende belastingeffecten werd een jaar geleden al gehoopt dat 2017 iets meer dan 400.000 autoverkopen zou brengen. Het valt zelfs wat beter uit, blijvende economische wind mee en rust aan het belastingfront zouden naar verwachting de opgaande lijn in 2018 doortrekken.

Hoe sterk is de red-het-klimaat-beweging?

Heel weinig merken voelen dit jaar niet de wind in de zeilen. Bij Fiat wil het maar niet vlotten, dat staat op -7 procent. Tragisch bij Honda, dat 19,5 procent krimpt ondanks modelvernieuwingen. De modieuze Citroën-dochter DS is niet meer zo in de mode, Citroën zelf gaat wel vooruit. Lexus en Subaru zitten in de windstilte. Maar zelfs Mitsubishi is de klap van de weggevallen Outlander PHEV-rage al te boven gekomen, met 7 procent groei.

Vrolijke cijfers overheersen. Zoals 84 procent groei bij Alfa Romeo, 40,9 procent bij Toyota, nog zonder Model 3 55 procent verbetering voor Tesla, 27 procent meer handel bij Kia. En 22,6 procent meer Renaults de deur uit, waarmee dat merk stevig de tweede grootste in de statistiek is.

Rekenen aan een e-doorbraak

Gaat als de brandweer, de compacte Opel Crossland X, zoals alles in suv-stijl warm wordt ontvangen. Maar naar het schijnt klaagt de nieuwe eigenaar PSA wel dat Opel het in de EU voor 2021 verwachte CO₂-gemiddelde lang niet kan halen.

Gaat als de brandweer, de compacte Opel Crossland X, zoals alles in suv-stijl warm wordt ontvangen. Maar naar het schijnt klaagt de nieuwe eigenaar PSA wel dat Opel het in de EU voor 2021 verwachte CO₂-gemiddelde lang niet kan halen.

Krijgen we nog die veelgeroemde doorbraak van elektrisch rijden? Wat vrijwel alleen kan met aanschaf van een nieuwe auto, e-occasions zijn er nog nauwelijks. Vol enthousiasme geeft de RAI Vereniging de hoofdrol in zijn voorspelling aan deze doorbraak: de e-autoverkoop zal verdubbelen in 2018! Nou ja, van een goede 7.000 naar 15.000 stuks.

Bijna 4 procent van de markt, zegt het persbericht. Laten we het houden op 3 procent marktaandeel en 13.000 auto’s, meent Aumacon. Sorry dat we even vervelend gaan rekenen, maar Aumacon is daarmee consequent. 13.000 op een verhoopt jaartotaal van 445.000 is 2,9 procent. Als de RAI er 15.000 ziet gaan op 430.000 is dat net geen 3,5 procent, niet ‘bijna vier’.

Wel of geen overheidsingrepen?

Wel realistisch schetst RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck dat de befaamde doorbraak rekent op verdere uitbreiding van het laadpuntennetwerk. En een elektriciteitsnet dat niet schrikt van het extra stroomverbruik. Zaken die niet de autobranche moet regelen. Nog meer realisme: voor bijna 90 procent is de aanschaf van e-auto’s nu zakelijk.

Er komen wel veel nieuwe modellen aan, ‘maar die zijn voor particulieren nog te duur, tenzij een particuliere aanschafsubsidie verschijnt’. De zakelijke stimulans, maar 4 procent bijtelling, blijft tot 2021 in stand, haalt Van Eijck ook nog aan.

Marktinvloed private lease niet te onderschatten

Dat zal toch niet, particuliere aanschafsubsidie als elektroshock voor de automarkt? Heel snel elektrisch rijden pushen, zodat de zakenrijder ook vanaf 2021 tegen een dan uniform bijtellingstarief toch elektrisch blijft kiezen? Weer even realistisch meldt de RAI: plug-in-verkopen zijn vergaand uitgeroeid, die van hybrides zonder stekker niet. Tot en met november dit jaar 14.900 stuks, 3,75 procent van de markt.

Dus het blijft spannend

Tja, meten is weten, cijfers spreken duidelijke taal. We hebben dus in de verkoop van dit jaar een goede 4 procent auto’s met een elektromotor als hoofd- of hulpaandrijving. Volgend jaar misschien 6 procent. Het overzicht Mobiliteit in Cijfers van RAI/Bovag zegt dat in het totale Nederlandse wagenpark 2,8 procent hybrides zitten, daarnaast 0,3 procent auto’s die niet op benzine, diesel of lpg lopen.

Redelijk betaalbare hybrides zonder stekker en dikke batterij zijn nog relatief populair. Relatief betekent: 3,75 procent van de nieuwverkoop dit jaar. Nog wordt het gemiddelde autobedrijf geen elektrobedrijf.

Redelijk betaalbare hybrides zonder stekker en dikke batterij zijn nog relatief populair. Relatief betekent: 3,75 procent van de nieuwverkoop dit jaar. Nog wordt het gemiddelde autobedrijf geen elektrobedrijf.

Het is dus in de branche, met name voor onderhoud en reparatie, veel te vroeg om zich sterk in te stellen op elektrische aandrijflijnen. Maar overheid en industrie moeten wel actie nemen op klimaatdoelen.

Wat gaan fabrikanten en importeurs de komende paar jaar doen om hun verkochte auto’s veel zuiniger te krijgen, zodat ze voor Nieuwjaar 2021 gemiddeld maar 95 g/km CO₂ uitstoten? Welk klimaatbeleid gaat onze nieuwe regering voeren, onder grote druk om forse stappen te maken? Voordat er, ook in 2021, weer verkiezingen zijn?

Autofabrikanten en regeringen hebben een elektro-doorbraak eigenlijk hard nodig. En een beetje snel ook. Wie van beide gaat elektro-rijden goedkoper en aantrekkelijker maken?

Kan het in ons land een rol spelen dat private lease sterk opkomt? Aumacon voorziet komend jaar 50.000 nieuwe private lease-auto’s, waarschijnlijk ten koste van de markt in jonge occasions. Maar private lease kan ook de meerprijs van een elektrische auto zo uitsmeren dat particulieren minder afgeschrikt worden. Overigens kan private lease niet alleen invloed hebben op occasionverkoop, maar ook die klanten langer binden aan dealeronderhoud, ten koste van het onafhankelijk bedrijf.

Markttrends

Terug naar de realiteit, ook spannend. Volkswagen als grootste autoverkoper haalt ‘maar’ 8,9 procent winst uit de oplevende markt, Renault komt, met bijna 4.000 verkopen minder, nog niet erg dichtbij.

Opel nestelt zich stevig op de derde rang, Peugeot blijft veilig vierde. Maar dan, op de vijfde plek tot december Ford, met 355 meer verkopen dan Kia. Die niet alleen de vijfde plek zo weer aan Ford laat, maar Toyota met 98 minder verkochte auto’s wel heel dichtbij ziet opdoemen. Zesde dus Kia, zevende Toyota, ruim (-4.300 auto’s) erachter BMW op acht.

Wat niet verandert is dat kopers dol zijn op modellen in suv-stijl, bij elk merk. Maar ook de kleinste modellen doen het bij veel merken goed. Al is het weer niet zo dat middelgrote types buiten de boot vallen, nieuwe versies zoals een Renault Mégane of BMW 5 Serie helpen mee aan verkoopstijgingen. Zo lang fabrikanten over elkaar heen blijven vallen met nóg meer varianten op meestal eenzelfde technische basis blijft de verkoop in 2018 nog wel stijgen. Maar blijf alert, er hangt iets boven de markt. Een elektroshock misschien?

Reageer op dit artikel