artikel

Autoverkoop stuitert omhoog

Ondernemen Premium 1046

Autoverkoop stuitert omhoog

Het kan haast niet missen, eindelijk een simpel bijtellingssysteem en een verder aantrekkende economie brengen dit jaar herstel van de autoverkoop. Maar dan wel vooral bij merken die iets nieuws bieden. Lijkt dat ‘iets’ ook maar van verre op een suv, dan kun je helemaal vrolijk gaan turven. Maar het groeitempo is merkwaardig grillig.

Nogal logisch, de meeste nieuwe (zaken)auto’s zijn dit jaar van 25 naar 22 procent bijtelling gegaan. Dus geen klanten in december, extra veel in januari. Het waren er 27 procent meer dan in januari 2016, met een staartje van +15 procent in februari. En toen werd het langzaam weer normaal? Nee, in maart weer drukte, met 24 procent meer kopers. April bracht relatieve stilte, +6 procent. Lag dat aan Pasen en de voorjaarsvakantie? Hmm, eerste week mei was ook vakantie en Hemelvaart viel erin, maar toch weer een run van 26,7 procent meer kopers.

Vechten om vijfde plaats

Na vijf maanden staat de verkoopteller op een plus van 19,9 procent. De prognose van RAI Vereniging en Bovag aan het begin van dit jaar was 8,5 procent winst, voorlopig liggen we daar dus flink op voor. Maar de winst is op dit moment behoorlijk ongelijk verdeeld.

Volkswagen blijft wel de grootste, verkocht 10 procent meer, maar Renault kwam een stuk dichterbij met 42 procent groei. Opel op plek drie deed het 22 procent beter, Peugeot zakte weg met nauwelijks verkoopwinst. Voor plaats vijf is het spannend, met 26 verkochte auto’s meer dan Ford staat Kia op vijf. Ford won 17,5 procent, Kia kwam voorbij met een plus van 37 procent. Terwijl net achter Ford Toyota oprukt, dat zomaar 50 procent meer verkocht.

Zonder nieuwe modellen geen succes, succesgarantie met suv

Een paar verliezers waren er ook. Dacia, Fiat, Honda en Mitsubishi profiteerden niet van de bloeiende markt, Infiniti halveerde zelfs in verkoopresultaat. Al gaat het dan relatief gezien niet om enorme aantallen natuurlijk.

Een nieuwe suv helpt veel

Kijken we per merk met welke modellen ze winst boeken, dan is dat heel vaak iets suv-achtigs. Van de nieuwe Suzuki Ignis en Kia Niro tot aan de Maserati Levante, Porsche Macan, Jaguar F-Pace en Tesla Model X, en ga zo maar door. Ook de Audi Q2, BMW X1, Peugeot 3008, Toyota C-HR en Seat Ateca lopen goed. Volkswagen verkoopt veel Up!s, maar wint vooral dankzij zijn vernieuwde Tiguan. Toch is er best een brede belangstelling bij de kopers.

Renault haalt zijn verkoopsprint uit de Clio en Mégane. Alfa Romeo verdubbelt zijn verkoop door de Giulia. Een mooi voorbeeld is ook Mercedes-Benz, dat 38 procent meer afzette met diverse modellen: A-, C-, E-Klasse en GLC.

Als het maar nieuw of vernieuwd is, dan trek je kopers. Al zijn er uitzonderingen, Opel bijvoorbeeld groeit met de nieuwe Astra, maar ook met de Karl. Iets nieuws genereert in elk geval showroomtraffic. Niks nieuws bij Mini, verkoopgroei exact één auto. Treffend ook dat de nieuwe Hyundai Ioniq hybride aardig wat volk trekt, terwijl de vertrouwde Toyota Prius de helft in verkoop terugvalt.

O ja, en de doorbraak van elektrische auto’s? Mwah, niet echt. Meer Renault Zoe’s, minder Nissan Leafs, meer BMW’s i3, bijna duizend Tesla’s. Maar alles samen blijft dat rond 1 procent van de markt hangen. De ‘nieuwe mobiliteit’ kan duidelijk een steuntje in de rug gebruiken.

Reageer op dit artikel