artikel

Géén ‘Autobrief 2’, run op de showroom?

Ondernemen Premium

Géén ‘Autobrief 2’, run op de showroom?

Staatssecretaris van Financiën Wiebes heeft de kamer laten weten pas volgend jaar zomer met zijn plannen voor de autofiscaliteit te komen. Wat zijn de gevolgen voor autobranche en consument?

De autowereld was al aardig geërgerd over eerder uitstel van de Autobrief 2.0. Zonder inzicht in de plannen voor BPM, MRB en bijtelling is het voor importeurs, leasemaatschappijen en dealer- en autobedrijven immers heel moeilijk om voor volgend jaar te plannen en budgetteren.

Onderdeel van nieuw belastingplan

Dat wordt extra gecompliceerd nu staatssecretaris van Financiën Wiebes pas volgend jaar zomer met zijn plannen voor de autofiscaliteit komt. Het wordt onderdeel van de integrale aanpak voor de overkoepelende nieuwe en ‘vereenvoudigde’ belastingaanpak zoals die in 2017 van start moet gaan.

En 2016?

Daardoor valt heel praktisch gesproken een ‘wak’ in de autofiscaliteit, want de huidige afspraken over CO2-normen en bijtellinggrenzen lopen maar tot eind 2015. Het actuele nieuws is dat Wiebes volgende week zal aangeven welke maatregelen hij als overbrugging voor 2016 in gedachten heeft.

Klein nu nog betaalbaar

Insiders voorspellen dat het er met de autoverkopen intussen uiterst turbulent aan toe zal gaan. De komende weken zullen zakelijke en particuliere rijders al om verschillende redenen willen toeslaan. Zo gauw ze zich bijvoorbeeld realiseren dat betaalbare kleine en compacte automodellen door de 2015 BPM relatief veel duurder worden. Soms zelfs rond de duizend euro.

Run op 14 procent-auto’s

Bij een Panda heb je het bijvoorbeeld over 943 euro, een Up is een soortgelijk verhaal en Bovag-woordvoerder Paul de Waal constateert dat in zijn onmiddellijke omgeving iemand versneld een Citroën Cactus bestelde omdat die in januari zo’n 800 euro extra BPM te verduren krijgt.

De sterkste schouders…

Saillant detail: De BPM-bedragen op die kleine auto’s zijn veel hoger dan die op de plug-in hybrides wordt geheven. Dat is wrang, want zo zuinig zijn die kostbare auto’s niet in de praktijk. Kijk hier maar. En hier.

Reken maar na

Zelf de BPM-bedragen voor volgend jaar berekenen? Kijk hier. Voor 1 januari zal wellicht ook al een run ontstaan op auto’s die uit de 14 procent bijtelling zullen duikelen. Nu zitten er nog 56 in, volgend jaar nog maar 20.

Snel duidelijkheid

Hoe komt de tegenvaller aan dat er vooralsnog geen Autobrief 2.0 komt? Paul de Waal: “We zijn aardig chagrijnig. De onduidelijkheid was al groot en duurt nu dus een jaar voort. Wiebes heeft gesproken over het ‘voorkomen van marktverstoring’, maar dat gaat dus minstens een jaar langer duren. Als er al een positief punt is, dan is het dat de staatssecretaris ons niet tot Prinsjesdag 2015 laat wachten, maar deze week zal aangeven hoe hij de invulling voor het onverwachte overgangsjaar 2016 inhoudelijk ziet.”

Reageer op dit artikel