nieuws

Vliegauto PAL-V, een uitkomst?

Home 1529

Vliegauto PAL-V, een uitkomst?
Dit is ‘m dan, de definitieve PAL-V in vliegende en rijdende configuratie. 

Na zestien jaar noeste Nederlandse ontwikkelingsarbeid, en vijf jaar blokken voor de nodige erkenningen, is nu de vliegende auto PAL-V te koop. Geen last meer met drukte op de wegen, in de lucht geen snelheidscontroles, maar ook geen probleem als het geen goed vliegweer is. Iets voor early-adopters, het eerste gecertificeerde voertuig ter wereld in deze soort. Nu bestellen?

Alle respect voor de volhouders van Personal Air and Land Vehicle, kortweg PAL-V. Vaak afgeserveerd als dromers die nooit tot een echte productie zouden komen. Helemaal zo ver is het nog niet, op dit moment kun je alleen een PAL-V reserveren tegen aanbetaling. Aflevering staat gepland vanaf eind 2018.
Dat geeft nog even tijd om te sparen. Het begint met negentig stuks van de Liberty Pioneer Edition, waarvoor je net geen half miljoen op tafel moet leggen. Daarna wordt het een stuk goedkoper, met de eenvoudiger afgewerkte Liberty Sport voor € 299.000.

Kantelende gyrocopter

Je krijgt dan een tweezitter met de stoelen achter elkaar. De smalle bouw is nodig om te vliegen, met beperkte luchtweerstand. De PAL-V vliegt volgens het principe van de gyrocopter. In tegenstelling tot een helikopter heeft de grote hefschroef geen aandrijving. Hij gaat draaien door de rijwind en tilt dan het voertuig op.
Omdat de hefschroef bij het rijden opgevouwen bovenop ligt, en de PAL-V smal moest zijn, was de technische doorbraak nodig van een kantelmechanisme. Dat zit vanaf 2005 in het ontwerp. Doordat de driewielige vliegauto net als de eveneens Nederlandse Carver de bocht in leunt ligt hij stabiel genoeg op de weg.

Een beetje behoorlijke wegligging is wel nodig. De achterwielen worden aangedreven voor een 74 kW Rotax motor, waarmee 160 km/h haalbaar is.

Twee motoren

Een beetje behoorlijke wegligging is wel nodig. De achterwielen worden aangedreven voor een 74 kW Rotax motor, waarmee 160 km/h haalbaar is.
Een tweede motor van 148 kW drijft de duwpropeller voor het vliegen aan. Hier is de kruissnelheid maximaal 160 km/h, je hebt minstens 50 km/h nodig om in de lucht te blijven.
Om twee motoren te voeden kan liefst 100 liter Euro 95 benzine mee. Het verbruik valt wel mee, omdat de PAL-V maar 664 kilo weegt, waar maximaal 246 kilo belading bij mag. Op de weg zou er 7,6 l/100 km door gaan, in de lucht 26 liter per uur.

Een paar beperkingen

We kunnen ons er wel iets bij voorstellen, dat het ontwikkelen van dit voertuig al moeilijk is, maar nog veel moeilijker om het goedgekeurd te krijgen. Over de hele wereld, belooft PAL-V, voldoet het aan de officiële eisen voor zowel weg- als luchtvoertuigen.
Dit brengt ons bij het eerste hobbeltje om een PAL-V te gebruiken. Je hebt een vliegbrevet nodig. Maar dat schijnt voor dit type vliegtuig niet veel lastiger zijn dan een rijbewijs halen.
Op zich is niet veel nodig qua start- en landingsbaan. Driehonderd meter vrije weg voor opstijgen, minimaal dertig meter om te landen. Zoals gezegd, het is geen helikopter die rechtstandig kan stijgen en dalen. Ook mag maar 20 kg bagage mee. Reken maar uit, twee personen plus een volle tank benzine afgetrokken van 246 kg laadvermogen laat weinig over.
Maar toch: Nederland heeft weer iets wat niemand anders heeft. Rijkaards die hier een luxe jacht komen bestellen zullen sterk geneigd zijn ook even in Raamsdonksveer langs te gaan, bij PAL-V!

Reageer op dit artikel