nieuws

Fiat Chrysler en Renault beschuldigd van gebruik sjoemelsoftware

Home 681

Fiat Chrysler en Renault beschuldigd van gebruik sjoemelsoftware
Hoofdkantoor en Technology Center van Chrysler USA in Auburn Hills, Michigan.

Het dieselschandaal in de Verenigde Staten heeft er twee hoofdrolspelers bij. Autoriteiten beschuldigen Fiat Chrysler ervan sjoemelsoftware te hebben geïnstalleerd in circa 104.000 dieselwagens om zo de uitstoot van de voertuigen te verbloemen. Justitie in Frankrijk is ondertussen een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar mogelijke fraude met uitstootwaarden bij Renault. En voormalig VW-topman Winterkorn ligt nog meer onder vuur, nu Duitse media berichten dat hij veel eerder op de hoogte was van de uitstootfraude dan eerder werd toegegeven.

De Amerikaanse Toezichthouder EPA zal Fiat Chrysler aanklagen voor de fraude met software, meldt persbureau Reuters, die het nieuws als eerste naar buiten bracht. Fiat Chrysler zou de software sinds 2014 in sportieve terreinwagens van Jeep en RAM hebben geïnstalleerd. De precieze aard en het effect van de software wordt nog onderzocht. De EPA sprak van “dubieuze praktijken”.

‘Niet te vergelijken met dieselschandaal bij Volkswagen’

Fiat Chrysler gaf aan “teleurgesteld” te zijn in de beschuldigingen van de autoriteiten en is niet van plan modellen uit de showrooms te halen. Topman Sergio Marchionne weersprak in een toelichting ook de vergelijking met automaker Volkswagen, dat eerder met de billen bloot moest vanwege gesjoemel. “Wij hebben niets gedaan dat niet mocht”, aldus de Fiat Chrysler-topman. “De kwestie wordt groter gemaakt dan hij is.”

Strafrechtelijk onderzoek naar fraude met uitstootwaarden bij Renault

Justitie in Frankrijk is ondertussen een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar mogelijke fraude met uitstootwaarden bij Renault. De strafrechtelijke stap volgt op een eerder onderzoek dat de autoriteiten hadden gedaan bij Renault. In januari vorig jaar werden al doorzoekingen gedaan. Er is volgens de Fransen voldoende materiaal gevonden om het onderzoek verder door te zetten.

Drie onderzoeksrechters houden zich nu bezig met de zaak, die vergelijkbaar is met gesjoemel met de uitstootgegevens van dieselmotoren bij Volkswagen. Zij zullen vervolgens beslissen of er een rechtszaak wordt aangespannen tegen Renault.

De Franse autofabrikant erkende in een reactie dat er een strafrechtelijk onderzoek is geopend. Het bedrijf respecteert naar eigen zeggen alle wetten rond uitstoot en stelde dat zijn voertuigen niet zijn uitgerust met software om emissiefraude te kunnen plegen.

‘Voormalig VW-topman Winterkorn wist veel eerder van sjoemelsoftware’

De voormalige topman van Volkswagen, Martin Winterkorn, was eerder op de hoogte van het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren dan het bedrijf zelf heeft toegegeven. Dat blijkt uit interne documenten die in het bezit zijn van de krant Bild am Sonntag.

Volgens de documenten zou Winterkorn bij een bespreking in juli 2015 ingelicht zijn over de emissiefraude. De top van Volkswagen heeft tot dusver altijd beweerd dat zij pas in september van dat jaar achter het schandaal kwam nadat dit naar buiten werd gebracht door de Amerikaanse milieudienst. Bij de bespreking zou onder meer gepraat zijn over hoe de zaak uitgelegd moest worden aan de Amerikaanse autoriteiten.

Onderzoek Duitse justitie naar Winterkorn

Bij de Duitse justitie loopt een onderzoek naar Winterkorn omdat hij beleggers te laat op de hoogte zou hebben gebracht van het schandaal waardoor zij grote financiële schade leden. De beurskoers van Volkswagen ging hard omlaag en het bedrijf heeft inmiddels al vele miljarden aan boetes gekregen.

Winterkorn trad kort na het uitkomen van het schandaal af. Hij moet komende donderdag verschijnen voor een onderzoekscommissie van het Duitse parlement. Er zal onder meer worden nagegaan wanneer de politiek van de zaak kwam te weten en hoe nauw de samenwerking tussen de politiek en de auto-industrie is.

Reageer op dit artikel