nieuws

Solar Challenge weer Nederlands feestje

Home

Solar Challenge weer Nederlands feestje
Opnieuw de winnaars, het Nuon Solar Team met hun achtste generatie van de Nuna. Niet alleen omdat de concurrentie niet stil zit, ook door verandering van de reglementen moet voor elke Solar Challenge een nieuw voertuig worden ontwikkeld.

Blijkbaar werkt het niet al te ontmoedigend dat de World Solar Challenge een bijna vaste prooi is voor de Nuna racers van TU Delft. Deze keer namen liefst 42 teams toch de handschoen op. Het Nuna8 team moest er hard aan trekken, nota bene tegen een Nederlandse concurrent. Terwijl ook de Cruiser klasse opnieuw een Nederlandse winnaar had.

Zoveel teams zag de zonnewagen race niet eerder, en zo spannend was het ook nog nooit. Na vijf dagen en 3000 km door de Australische outback zat er maar een paar minuten (2m:35s) verschil tussen de nummers één en twee aan de finish.

Taaie tegenstand Twente

Hiermee heeft TU Delft met zijn Nuna’s nu zes van de acht tweejaarlijkse Solar Challenges gewonnen. Alleen in 2009 en 2011 ging de Japanse Tokai universiteit hen voor. Deze keer werden die derde.

Onder meer verbeterde aerodynamica (- 9 % luchtweerstand) en lager gewicht (- 30 kg) stelden opnieuw de zege veilig voor het Nuon Solar Team. Onder meer verbeterde aerodynamica (- 9 % luchtweerstand) en lager gewicht (- 30 kg) stelden opnieuw de zege veilig voor het Nuon Solar Team.

Want als nieuwe ster in de competitie verscheen team Red One van de TU Twente, al op de tweede van vijf racedagen leider van de colonne. Aan het eind van de derde dag naderde Nuna8 al tot op maar 11 seconden achterstand.

Op de vierde dag ging Nuna8 voorbij, en bouwde twee minuten voorsprong op die op de laatste racedag nog ietsje verder groeide. De universiteit van Michigan ging de eerste dag goed van start, maar zakte daarna steeds verder en werd vierde op respectabele afstand.

De ‘rode duivels’ van de TU Twente maakten het de winnaars uit Delft nog heel lang moeilijk. De ‘rode duivels’ van de TU Twente maakten het de winnaars uit Delft nog heel lang moeilijk.

Tweede winst bij Cruisers

Zo was het in de Challenger klasse, de top van de Solar Challenge, eigenlijk spannender dan in de Formule 1. Nieuw was vorige keer (in 2103) de Cruiser klasse, waarin het praktisch aspect zeker zo zwaar telt als experimentele zonneceltechniek.

Overtuigend won de TU Eindhoven die eerste maal de Cruiser klasse met hun vierzits Stella Lux. Een soort gezinswagen op zonne-energie, mag je zeggen. Dit jaar kwamen ze terug om weer de eerste prijs op te halen, met twaalf deelnemers in deze klasse.

Net niet kwam Stella Lux als eerste van haar klasse over de finish, maar snelheid en energieverbruik zijn hier niet allesbeslissend. Op de onovertroffen vervoerscapaciteit passeerde het Eindhovens team toch de Japanse concurrent Kogakuin.

Verbaasde blikken van het Australische publiek op de Stella Lux, wanneer bij de finish in Adelaide alle deelnemende voertuigen gedemonstreerd worden. Verbaasde blikken van het Australische publiek op de Stella Lux, wanneer bij de finish in Adelaide alle deelnemende voertuigen gedemonstreerd worden.

Stella Lux de snelste

Het wordt haast vervelend, overal was Nederland haantje de voorste. De startvolgorde wordt bij de Solar Challenge bepaald met een klassementsproef, dus op snelheid en wendbaarheid. En daar was de Eindhovense Stella het allersnelst, dus de eerste starter voor de grote race.

Het Nuon team startte overigens pas als achttiende. Vergis je niet, er wordt heus wel tempo gemaakt. De gemiddelde snelheid over 3000 km komt op rond 90 km/h. Stella Lux kan wel tot 120 km/h komen.

Reageer op dit artikel