nieuws

Wynn’s E10 protector beschermt tegen ethanol

Home

E10 benzine, niet alle auto’s mogen er van hun constructeur op rijden. Maar zelfs auto’s die dat wel mogen, ondervinden nadelen van dit overmatig ethanolgebruik. Voor die auto’s heeft Wynn’s nu een oplossing, de E10 Protector.

Wynn’s E10 protector beschermt tegen ethanol

Een Europese richtlijn stelt dat voor 2020 alle verkochte benzine voor 10% uit biologische brandstof moet bestaan. E10 brandstof voldoet daar nu al aan. Het bestaat uit 90% gewone ongelode Euro 95 benzine en 10% bio-ethanol. Bio-ethanol is een hernieuwbare energiebron, die bijdraagt aan vermindering van de totale uitstoot van broeikasgassen.

 

Alleen E10 als het mag

 

In Duitsland en Frankrijk is de E10 benzine al te verkrijgen aan de pomp. Het mag alleen getankt worden in auto’s waarvan de constructeur dat officieel toestaat. Desondanks ondervinden ook die auto’s problemen.

 

E10 is hygroscopisch

 

Het minste probleem is nog dat E10 een lagere energiewaarde heeft dan benzine. Het verbruik is dus hoger. Problematischer is dat E10 hygroscopisch is. Dat leidt tot accumulatie van water in de brandstoftank. Corrosie en snellere slijtage door verminderde smering zijn het gevolg.

 

E10 Protector beschermt

 

“De E10 Protector beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie, verwijdert het water uit de brandstoftank en verbetert de smeereigenschappen”, zegt Wynn’s. Verder claimt Wynn’s dat de protector de inwendige wrijving in de motor vermindert. Dat leidt tot een lager brandstofverbruik. De verbranding zou ook verbeteren doordat het middel de injectoren en de kleppen reinigt.
Wynn’s E10 Protector kan gebruikt worden voor alle benzinemotoren, met directe of indirecte injectie en hybride voertuigen.

Hans Doornbos (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel