nieuws

ADAC-test: E10 niet zo schadelijk

Home

Nederland maakt bepaald geen haast met invoering van E10-benzine, maar op vakantie doet zich toch de vraag voor of dat nu wel of niet in de auto kan. In Frankrijk wordt wel op ruime schaal E10 aangeboden, weten we, terwijl in Duitsland lichte paniek uitbrak toen het ook daar verscheen. Met Duitse degelijkheid wijdt de ADAC er een test aan. Hoe schadelijk is E10?

ADAC-test: E10 niet zo schadelijk

Niemand heeft er iets van gemerkt dat al lang geleden E5 werd ingevoerd. Ook onze Euro 95 benzine bevat 5% ethanol als ‘bio-brandstof’. De Europese Unie wil graag dat het aandeel biobrandstof, uit hernieuwbare bronnen gemaakt, geleidelijk stijgt.
Op dit moment (vanaf 2010) geldt de verplichting om 5,75% biobrandstof in benzine te mengen. Dat moet groeien naar 10% in 2020. Maar door nu al die tien procent in te zetten kan een land zijn totale energiebalans verbeteren, dat vond Frankrijk blijkbaar wel aantrekkelijk.

 

Corrosie door alcohol

 

Wat is eigenlijk het probleem, als er ook ‘flexfuel’ auto’s zijn die met E85 overweg kunnen, dus ethanol (alcohol) met maar een scheutje benzine? Die auto’s zijn aangepast. Het brandstofsysteem herkent wat voor mengsel van benzine en alcohol erdoor stroomt.
Enerzijds weet het systeem dat meer ingespoten moet worden, want alcohol heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine. Bovendien weet het systeem dat alcohol een hogere klopvastheid heeft, dus kan een turbo op hogere druk worden afgeregeld.
Er zijn ook aanpassingen aan onderdelen, want alcohol is agressiever dan benzine. Het heeft geen smerende werking van betekenis, het kan afdichtingen aantasten, en corrosie van metalen delen veroorzaken. Alcohol trekt namelijk water aan.

 

Veilige lijst

 

Dat klinkt onheilspellend, maar de meeste nieuwere auto’s blijken voldoende bestand tegen corrosie om E10 te verdragen. Hiervoor stelde de Europese fabrikantenvereniging ACEA een lijst op.
Het Nederlandse IvDM bouwde daarop een voorlichtingssite. Niet helemaal glashelder voor de autobezitter, vonden we, maar in elk geval op aanwijzing van autofabrikanten opgesteld.
Niet alle vragen zijn daarmee beantwoord, want wat te doen met motorfietsen of brommers? Importeurs daarvan blijken het vaak ook niet te weten. Blijft dan als enig advies: voor de zekerheid geen E10 tanken.

 

ADAC vindt geen schade

 

De discussie is in Duitsland nog niet uitgewoed. De overheid zou graag E10 ingevoerd willen zien, de bevolking moet er helemaal niets van hebben. Het risico op technische schade aan een deel van het autopark zou te groot zijn.
Maar wat als je nou per ongeluk toch een keer E10 tankt? Daar besloot automobilistenclub ADAC een test op los te laten. Met als proefdier een Opel Signum voorzien van 2.2 motor met directe injectie, volgens de fabrikant als een der weinige Opels niet geschikt voor E10.
Het voorschrift dreigt zelfs dat ONMIDDELLIJK de tank met E10 geleegd moet worden om schade te voorkomen. Gewone Euro 95 E5 bijmengen zodra wat E10 is verbruikt mag al niet eens. Opel vreest met name voor corrosie in de hogedrukpomp en injectieventielen.
Inmiddels staat de Signum op ruim 16.000 km, en tonen regelmatige technische inspecties van ADAC geen merkbare problemen. Dus zo gevaarlijk is E10 toch niet. Evengoed raadt ADAC aan het advies van de fabrikant of E10 gebruikt mag worden te volgen. Alleen een keertje, of desnoods twee keer ongeoorloofd E10 tanken kan niet direct kwaad.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel