nieuws

Voorbeeldige Renault FIDEUS-stadstruck

Home

Sinds 2005 loopt een Europees onderzoeksprogramma FIDEUS. Het gaat om stadsdistributie van de toekomst. Vanaf 1 januari zal Renault in het kader van dit project een speciale Midlum-truck inzetten voor proeven in Lyon en Barcelona. Veiligheid en milieu staan voorop.

Voorbeeldige Renault FIDEUS-stadstruck

De afkorting FIDEUS staat voor Freight Intelligent Delivery of Goods in European Urban Spaces. Hoe lang zal een EU-ambtenaar hebben zitten peinzen om tot deze aansprekende en tegelijk alles verklarende titel te komen?
In het programma doen naast bedrijfswagenmerken ook vervoerders (DHL, TNT), steden (Lyon, Hannover, Barcelona) en twee universiteiten mee.

Toegang tot milieuzones

Als proefkonijn verbouwde Renault een 12 tons Midlum om. Die is 3 dB ofwel de helft stiller gemaakt, heeft een uitvoerig telematicasysteem en een Euro 4 motor die in een extra stille en schone modus kan draaien.
Dat laatste is voldoende om aangewezen ‘milieuzones’ in steden binnen te mogen. De telematica wijst de chauffeur erop wanneer hij de motor hierop moet omschakelen. Tevens zorgt de telematica dat de chauffeur continu in contact staat met zijn basis, om een optimale route te rijden volgens de meest actuele informatie.

Allerlei hulpjes
Ook de lading wordt elektronisch bewaakt, met RFID radiografische identificatie. De truck wordt centraal ontgrendeld en de laadklep heeft handsfree bediening, om de chauffeur makkelijker en sneller te laten werken.
Ook een elektronisch bediende parkeerrem maakt zijn leven makkelijker. Evenals een radar en camera als achteruitrijhulp. De opbouw van de DHL-truck is speciaal gericht op laag geluidsniveau bij laden en lossen.
Eerst gaat deze truck in Lyon dagdistributie doen, daarna in Barcelona nachtdistributie.

Hybrys hybridetruck

Voor het vervoer van de toekomst toonde Renault in de Amsterdamse RAI al zijn concepttruck Hybrys. De naam doet al vermoeden dat daar een hybride-aandrijving in zit, een diesel ondersteund door een elektromotor.
Nevenaggregaten worden elektrisch aangedreven, wegrijden begint altijd eerst elektrisch, tot 2 km kan de truck zonder zijn DXi7-diesel afleggen. Er is natuurlijk een elektronisch dashboard, ook de parkeerrem heeft elektronische bediening, en de hele aandrijflijn inclusief transmissie wordt elektronisch gestuurd.
Zowel via terugwinning van remenergie als uit een stopcontact kunnen de accu’s geladen worden. Het zou een verbruiksbesparing tot 35% mogelijk maken. Renault is bepaald niet de enige truckfabrikant die in deze richting denkt. In het decembernummer van Auto & Motor TECHNIEK leest u hoe Daimler Trucks het milieu gaat ontzien.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel