nieuws

Harrems Tools innoveert

Home

Harrems Tools begint 2012 met een nieuwe huisstijl. Doordat Toolbase, Toolshop en Toolspecial nu allemaal in hetzelfde lettertype worden geschreven, is in één oogopslag duidelijk dat Harrems Tools achter deze gereedschapdatabase, deze gereedschapshop-in-shop en dit gereedschapsmagazine zit. Achter de schermen is er nog veel meer vernieuwd bij Harrems Tools.

Harrems Tools innoveert

“De bedrijfsstrategie van Harrems Tools rust op drie pijlers”, zegt directeur Tjep Fennema. De eerste: “We willen de meest innovatieve leverancier van gereedschappen zijn. We gaven al zes keer per jaar een Toolspecial uit in een oplage van 175.000 stuks. Nu hebben we onze digitale catalogus vernieuwd”. Belangrijkste verbeteringen: “Zoeken als in Google en ieder product krijgt een courantheidscode. Die helpt de grossier het juiste product aan te bieden aan de klant. De meest courante artikelen staan bovenaan”.

Meer innovatie

Ook innovatief zijn de video’s op toolspecial.com: “Die tonen hoe je met een specifiek stuk gereedschap werkt”, en de synoniemen: “Wist je bijvoorbeeld wat een bloemkoolsleutel is? Hij staat erin”. Nog meer innovatie: “De buitendienstmedewerkers van onze grossiers liepen vroeger met een grote tas vol folders, formulieren, prijslijsten en productbladen. Al die info hebben ze nu nog steeds bij zich, maar dan in een iPad”, aldus Fennema.

Assortiment

Pijler 2 is een breed assortiment: “We hebben meer dan 50.000 producten op voorraad van 125 merken. En steeds is er keuze uit A- en B-merken”. Zoveel verschillende gereedschappen zijn nodig omdat het wagenpark in Nederland steeds diverser wordt: “In 1999 hadden we 7000 autotypes in Nederland en leverde Van Heck daarvoor 70.000 verschillende slijtdelen. Nu zijn er 17.000 autotypes met 175.000 verschillende slijtdelen”.

Voertuigspecifiek gereedschap

Daarmee neemt ook de hoeveelheid voertuigspecifiek gereedschap toe: “Daarom gaan we beter helpen bij de selectie daarvan. Als je vanaf 1 januari een kenteken intypt in MijnGrossier.nl, vindt je niet alleen een onderdelenmenu, maar ook de bijbehorende voertuigspecifieke tools. Inmiddels hebben we zo al 75.000 verknopingen tussen auto’s en gereedschappen”.

Snelle levering

De derde pijler is een goede logistiek: “Onze regel is: voor 18.00u besteld, voor 8.00u de volgende morgen in huis”. Die regel geldt voor gereedschappen die in de Toolspecial staan, maar kon niet altijd worden waargemaakt: “Onze uitleveringsgraad was 85%”. Inmiddels heeft Harrems Tools zijn logistiek proces kritisch bekeken en daar waar nodig aangepast: “Daardoor leveren we nu 95% van de bestellingen binnen die tijd”.

Meer dan nieuwe letters

Eerder berichtten we al over de koppeling tussen de Delphi-diagnoseapparatuur (van Harrems Tools) en de technische info in AutoTools. Het is duidelijk, er zit meer achter de nieuwe Harrems Tools-huisstijl dan alleen een nieuw lettertype. Goed om te weten als binnenkort de vernieuwde Toolspecial op de mat valt.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel