nieuws

Saab vraagt rechtbank om faillissement

Home

Saab heeft de rechtbank in Zweden gevraagd het faillissement van het bedrijf uit te spreken. Dat heeft een woordvoerder van Saab, in handen van het Nederlandse Swedish Automobile, maandag gezegd.

Saab vraagt rechtbank om faillissement

In een toelichting op de faillissementsaanvraag liet Topman Victor Muller van Swedish Automobile maandagmiddag weten dat Saab nog steeds in de belangstelling staat van investeerders.

Het “totale gebrek aan medewerking” van GM was volgens Muller een van de grootste struikelblokken in de beoogde redding van het bedrijf.

“Er zijn partijen die hun interesse hebben uitgesproken in een eventuele overname van het gefailleerde Saab”, aldus Muller. Hij voegde eraan toe dat het nu aan de curatoren is om te beslissen over de toekomst van Saab.

Saab had de rechtbank eerder om bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd. Maandag zou de rechtbank zich uitspreken of die bescherming zou worden doorgezet. De curator van Saab bood vorige week zijn ontslag aan, maar dat werd afgewezen.

Saab is sinds begin vorig jaar in handen van Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars. Door geldgebrek kwam de productie echter stil te liggen. Ook kon het bedrijf lange tijd met moeite de lonen van de 3500 werknemers in de fabriek in Trollhättan betalen. De lonen over november zijn nog niet uitgekeerd.

Om Saab uit het slop te trekken, werd contact gelegd met de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da om Saab over te nemen. Die overname werd echter tegengehouden door voormalig Saab-eigenaar General Motors die nog een belang heeft in de onderneming. Volgens Swedish Automobile kon Youngman niet voldoende financiering leveren na de afwijzing door GM.

De faillissementsaanvraag komt voor Kees van den Berg, de importeur van het merk in Nederland, niet geheel als een verrassing. “We hebben een tijd tussen hoop en vrees geleefd, we hadden gehoopt op een doorstart. Heel vervelend dat het deze wending heeft gekregen”, aldus Van den Berg maandag in een reactie.

Volgens hem is er nog niets te zeggen over hoe het nu verder gaat met het bedrijf. “We wachten op nadere berichtgeving, maar het ziet er natuurlijk niet goed uit”, aldus de importeur.

Saab-rijders hoeven zich volgens hem in ieder geval geen zorgen te maken over onderdelenleveranties. De onderdelentak, Saab Parts, is buiten de faillissementsaanvraag gebleven. “Dat blijft dus gewoon doordraaien. Er rijden 57.000 Saabs in Nederland en wereldwijd 1,5 miljoen. De vraag naar onderdelen zal blijven bestaan”, weet Van den Berg.

Bij de Saab-dealers in Nederland pronken nog ongeveer 70 nieuwe Saabs in de showrooms. Van den Berg verwacht dat deze nu snel een koper zullen vinden omdat ze wel eens collector’s item kunnen worden. “Het is natuurlijk een iconisch merk waar mensen wel een zwak voor hebben. Er zijn mensen die denken dat dit wel eens de laatste zou kunnen zijn.”

Bestuurslid Nic Schellekens van de Saab Club Nederland zei in een reactie dat hij geschokt was toen hij het nieuws hoorde.

“Wij vinden het bijzonder jammer, vooral voor de mensen binnen de Saab-organisatie die heel erg loyaal zijn geweest de afgelopen periode. Het leek erop dat er licht aan het einde van de tunnel was”, aldus Schellekens, eigenaar van drie Saabs en al 28 jaar Saab-rijder.

SCN gaat volgens hem nu “van een club die achter hun levensmerk staat naar een club die het erfgoed gaat bewaren”. Volgens de organisatie kreeg het Zweedse merk niet de kansen die het verdiende. “Het is niet Victor Muller die Saab liet klappen, maar de mensen hoog in de toren bij General Motors.”

Bron: ANP

Chronologie Saab

Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die Saab in 2000 heeft overgenomen, wil van het verliesgevende Saab af.

26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.

19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.

19 november 2010: Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan 32.000.

Februari 2011: Victor Muller verkoopt Spyker aan zijn Russische vriend Antonov.

April 2011: De productie van Saab valt stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers, die daarom geen onderdelen meer leveren.

2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die is toegezegd door de Europese Investeringsbank om de productie weer te kunnen opstarten.

16 mei 2011: Er meldt zich een Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

7 juni 2011: Spyker Cars wijzigt zijn naam in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker, dat in handen komt van Vladimir Antonov.

31 augustus 2011: Het verlies van Swedish Automobile is in de eerste 6 maanden van het jaar opgelopen tot ruim 224 miljoen euro.

7 september: Saab vraagt de Zweedse rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf hoopt daarmee ruimte te krijgen om te reorganiseren.

8 september: De rechter wijst het verzoek af.

21 september: Saab krijgt in hoger beroep alsnog bescherming. Door een aantal vakbonden ingediende faillissementsaanvragen zijn door dit besluit van tafel.

23 oktober: Swedish Automobile zegt de overeenkomst met de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da op. De Chinezen beloofden 245 miljoen euro te investeren in Saab, in ruil voor een belang van 53,9 procent in Swedish Automobile. Maar volgens Swedish Automobile hebben Youngman en Pang Da niet aangetoond de afspraken na te komen.

28 oktober: Youngman en Pang Da nemen het automerk Saab over. De Chinezen betalen 100 miljoen euro voor alle aandelen Saab Automobile en Saab Great Britain.

12 december: De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legt de handel in aandelen Swedish Automobile stil in afwachting van ‘een persbericht’. Volgens geruchten in Zweedse media zou Saabtopman Victor Muller mogelijk nog dezelfde dag het faillissement van het noodlijdende Zweedse automerk aanvragen. Bij de rechtbank in het Zweedse Vänersborg kwam zo’n verzoek echter niet binnen.

Maandagnamiddag meldde het Chinese autobedrijf Youngman wel dat nieuw geld voor Saab onderweg is. Volgens het bedrijf zijn Youngman en Saab nabij een oplossing die de toekomst van het autobedrijf veiligstelt.

19 december: Saab vraagt alsnog faillissement aan. Volgens Swedish Automobile kon Youngman niet voldoende financiering leveren.

Reageer op dit artikel