nieuws

Nederlandse supercar: Donkervoort D8 GTO

Home

De Nederlandse auto-industrie beleeft een nieuw hoogtepunt met de Donkervoort D8 GTO. Wat begon als de Lotus Super Seven ‘made in Holland’ is uitgegroeid tot een echt eigen concept in de nieuwe D8 GTO, waarvan de eerste beperkte serie in 2012 uitgeleverd zal worden. Een geweldenaar, zelfs naast de al niet misselijke voorganger D8/D8 GT…

Nederlandse supercar: Donkervoort D8 GTO

Al tientallen jaren bouwt Joop Donkervoort supersnelle sportwagentjes voor de echte liefhebber, die ook internationaal de aandacht trekken. De D8 GTO is een – voorlopig – nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van de autobouwer uit Lelystad. Lotus-oprichter wijlen Colin Chapman zou hoogst waarschijnlijk geen moeite mee hebben met wat Donkervoort heeft laten evolueren uit zijn ooit zo simpele ‘kit car’ Super Seven. Hoewel de laatste jaren ook een coupéversie, de GT, uit de Donkervoort productie in Lelystad rolde, is bij de GTO toch weer gekozen voor een pure, open vorm.

Nu met vijfcilinder

Zo begon het ook, als een soort formulewagentje uit een stalen buizenframe met aluminium beplating, zonder dak of deuren. Uiterlijk lijkt de D8 GTO nog sterk op zijn voorganger, maar volgens Donkervoort is niet meer dan vijf procent van de onderdelen afkomstig van de voorganger D8. Het nieuwe model is langer en breder, terwijl de D8 toch al gegroeid was ten opzichte van de verre voorvader van Lotus, de Super Seven. Liefst 35 cm extra lengte is nodig omdat op een andere Audi-motor is overgestapt. Nadat eerder Ford motoren plaats maakten voor een bewerkte Audi 1.8 TFSI is de D8 GTO uitgerust met de krachtbron uit de Audi TT RS. Een 2.5 TFSI turbo vijfcilinder dus, in standaard of getunede vorm. We spreken dan van 250 kW en 450 Nm, of naar wens 294 kW vermogen. In een auto van 700 kg.

Toch maar traction control

Op het stalen buizenframe is een koolstofvezelcomposiet-carrosserie gelijmd. Die draagt dus mee en maakt de Donkervoort extra stijf. Mag ook wel, bij ruim 50 kW meer vermogen dan de sterkste oude D8 onder de motorkap had. Zo mocht daarbij ook het absolute purisme wel iets getemperd worden en is de D8 GTO voorzien van een elektronische tractieregeling. Verder is de auto stuk breder (15 cm) dan zijn voorlopers en kreeg hij een compleet nieuwe achteras. Daarnaast heeft het nieuwe model nu echte portieren, zelfs uit één stuk, gemaakt van koolstofvezel.

De reguliere productie van de Donkervoort D8 GTO moet in 2013 beginnen, na een introductieserie van 25 stuks. Prijzen lopen uiteen van 100.000,- euro tot 150.000,- euro voor belastingen. Ook een verschil met de Lotus Super Seven die je als bouwpakket kon kopen. Maar als voor de sterkste D8 een topsnelheid van 245 km/h en een 0-100 sprint in vier seconden wordt opgegeven, dan kunt u wel nagaan dat de Porsche 911 Turbo-rijder er een zware kluif aan gaat krijgen om de GTO van Donkervoort voor te blijven.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel