nieuws

Sportwagen op bestelling: CCG customGT

Home

Kans gemist om nog een van de laatste Bugatti Veyrons op de kop te tikken? Of geen miljoentjes achter de hand voor deze aanschaf? Niet ver van ons mooie Limburg, een klein stukje onder Aken, ontstaat een in alle opzichten veel bereikbaarder supersportmodel. Voorlopig nog exclusiever ook, tenzij CCG Automotive erg veel bestellingen gaat scoren voor hun customGT. Wat dacht u van 405 kW bij ruim 1000 kg gewicht, en ook nog ‘groene’ brandstof?

Sportwagen op bestelling: CCG customGT

Oké, je haalt geen 400 km/h met een CCG customGT, zoals wel met een Bugatti. Maar waar kun je zo hard rijden, en maximaal 320 km/h is toch ook best rap? Helemaal als dat al kan voor een luttele 113.500 euro, ex belastingen en zonder speciale persoonlijke wensen.

Amerikaanse basis

Het bedrijf CCG doet in restauratie en onderhoud aan exclusieve sportwagens, en in tuning. Maar bedrijfschef Tom Gerards wilde ook een eigen droom-sportwagen maken, en startte in 2009 met het ontwerp. Afgelopen voorjaar kwam tenslotte de kentekengoedkeuring binnen.

De grootste ingrediënten komen uit de VS, maar CCG benadrukt dat alles in Duitsland nog eens wordt bekeken en afgestemd, zodat het eigenlijk toch ‘made in Germany’ wordt.

We spreken van een gepoedercoat buizenchassis, een kunststof carrosserie die op wens ook met koolstofvezel kunststof gemaakt kan worden, en Chevrolet Corvette achtcilinders. De vering/demping en beremming zijn met Duitse partners ontwikkeld en worden daar ingekocht.

Ook op LPG

Het resultaat is een tweezits middenmotor strijkijzer dat tussen 960 en 1040 kg weegt, afhankelijk van de gekozen carrosseriebouw en motor. Daar gaat de keus tussen een zes- of zevenliter V8 uit het standaard Chevy Corvette-programma.

Op wens kan daar een LPG-installatie bij ingebouwd worden, die de straatracer een soort van groen karakter geeft. En het maakt hem ook weer wat betaalbaarder in het gebruik, 15 tot 20 liter gas per 100 km valt als kostenpost nog te overzien.

Of er dan nog steeds 331 kW (6.0 V8) of 405 kW (7.0 V8) uitkomt vertelt het verhaal niet. Afhankelijk van de gewenste overbrengingen in de aangepaste Porsche zesversnellingsbak sprint de customGT binnen tien seconden naar 200 km/h, en ligt de top tussen 285 en 320 km/h.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel