nieuws

Youngman en Pang Da nemen Saab over

Home

De Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da nemen alle aandelen van Saab over. Dat meldde het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile vrijdag.

Youngman en Pang Da nemen Saab over

Youngman en Pang Da betalen 100 miljoen euro voor alle aandelen Saab Automobile en Saab Great Britain. Er zitten nog wel haken en ogen aan de deal. Zo moeten voormalig Saab-eigenaar General Motors, de Zweedse staat en de Europese Investeringsbank ook hun akkoord geven. Volgens Saab-topman Victor Muller is de toestemming van Chinese toezichthouders dichtbij. General Motors is waarschijnlijk het moeilijkst te overtuigen, stelde hij.

Volgens Swedish Automobile kunnen de Chinese bedrijven Saab voor een lange termijn van financiering voorzien. De productie bij Saab ligt al maanden stil vanwege geldgebrek. Het Zweedse bedrijf kreeg vorige maand bescherming tegen zijn schuldeisers, zodat het kon werken aan een herstructurering.

Uit een rechtbankdocument bleek vrijdag dat Youngman en Pang Da over voldoende middelen beschikken om die herstructurering door te zetten. De curator van Saab liet het verzoek om de bescherming van het bedrijf te beëindigen dan ook vallen.

De Amerikaanse investeerder North Street Capital ziet door de overname af van de vorige week aangekondigde investering in Saab. North Street zou een belang nemen in Swedish Automobile en zou Saab voorzien van een lening van 60 miljoen dollar.

Eerder dit jaar leken Youngman en Pang Da Saab al te gaan redden. Zij beloofden afgelopen zomer samen 245 miljoen euro te investeren in Saab, in ruil voor een aanzienlijk belang in Swedish Automobile. Die overeenkomst kwam echter niet rond en werd afgelopen weekeinde door Muller afgeblazen.

De vakbonden die zijn betrokken bij Saab reageerden vrijdag voorzichtig positief. “Het belangrijkste is dat er nu een langetermijnoplossing komt voor Saab”, stelde woordvoerder Lars Ankarfjäll van IF Metall, de grootste bond onder het Saab-personeel. “Ik verwacht geen negatieve consequenties. Tijdens de discussies met Pang Da en Youngman was al snel duidelijk dat een deel van de productie in China komt, maar dat de fabriek in het Zweedse Trollhättan gewoon blijft.”

De zegsman trok een vergelijking met de overname door het Chinese Geely van Volvo. “Saab heeft een soortgelijke toekomst, ik ben allerminst ongerust.”

Voor onderleveranciers is er een grote kans dat ze meer kunnen verdienen met Saab in Chinese handen, dan in Nederlandse, denkt directeur Fredrik Sidahl van de Zweedse brancheorganisatie voor auto-onderdelenleveranciers (FKG).

“De Chinezen brengen financiële stabiliteit en geven de toeleveranciers een fantastische mogelijkheid om straks ook aan de toekomstige Saab-autofabrieken in China te leveren. Dat is nu het voordeel van een wereldmarkt.” Sidahl hoopt dat Saabs schulden snel kunnen worden afgelost. Alleen al bij de 75 Zweedse bedrijven die meebouwen aan de Saabs staat de automaker volgens de FKG-voorman voor minstens 77 miljoen euro in het krijt. De totale schuld bedraagt volgens Saab-baas Victor Muller circa 150 miljoen euro.

Met de verkoop lijkt Saab-topman Muller op het laatste moment een faillissement te hebben afgewend. Maar of voor hem een rol is weggelegd in de verdere redding van de iconische Zweedse autofabrikant, staat te bezien. Zeker is dat hij zich de gang van zaken heel anders had voorgesteld toen hij Saab amper 2 jaar geleden overnam van General Motors.

Muller denk zelf wel een rol te kunnen blijven spelen. “De Chinese partners hebben mij verzocht heel nauw bij Saab betrokken te blijven. Dat doe ik graag.” Over de invulling van die rol moet volgens hem nog worden gepraat.

Saab kwam voor 400 miljoen euro in handen van Spyker Cars, dat werd omgedoopt in Swedish Automobile. De verwachtingen waren hoog en het vakblad Automotive News Europe bombardeerde Muller zelfs tot ondernemer van het jaar 2010. De financiële zorgen verdwenen echter niet en Saab raakte steeds verder in de problemen. Door geldgebrek ligt de productie inmiddels al een halfjaar stil.

Muller is opgelucht dat Saab van de ondergang is gered. “Ik ben blij dat er een einde komt aan de constante onzekerheid”, stelde hij. “Onze missie was om Saab te redden en dat is gelukt. Het is alleen niet zo gelopen als we hadden gewenst.”

Kees van den Berg, de importeur van Saab in Nederland, is blij met de overname. Hij stelt dat de toekomst van het bedrijf met de overname is veilig gesteld.

“Dit is een goede ontwikkeling voor Saab voor de lange termijn, het werd de laatste tijd wel heel spannend”, aldus Van den Berg. De Chinezen zitten volgens de importeur niet voor de korte termijn in Saab. “Ze doen dit voor de lange termijn en dat is nodig om Saab in de toekomst te laten groeien. Het biedt perspectief voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.”

Van den Berg hoopt dat de productie in Zweden blijft om het Scandinavische imago en de rijke historie van Saab te behouden. Maar als sommige onderdelen straks uit China komen, hoeft dat ook geen probleem te zijn. “De tijd dat onderdelen uit China van inferieure kwaliteit zijn, is allang voorbij”, aldus Van den Berg.

Bron: ANP

Wie is Pang Da?

Eigenaar: Pangda Automobile Trade Co

Vestigingsplaats: Tangshan City, China

Activiteiten: Handel en distributie van auto’s via 926 verkooppunten in 23 provincies. Pang Da verkocht 470.000 auto’s in 2010.

Belangrijkste markten: China en Mongolië

Historie: Voortgekomen uit de in 1988 opgerichte Luan Country Materials Bureau Electrical Equipment Company.

Financiële gegevens: Genoteerd op de aandelenbeurs in Shanghai. De omzet in 2010 kwam uit op 8,5 miljard dollar, de nettowinst bedroeg 189 miljoen dollar.

CEO: Pang Qinghua

Werknemers: 30.000

Wie is Youngman?

Eigenaar: Jinhua Youngman Vehicle Co. Ltd.

Vestigingsplaats: Jinhua, China.

Activiteiten: auto, bus en vrachtwagenproductie.

Belangrijkste markten: China, Rusland, Zuid-Korea, Singapore, Midden-Oosten, Europa, Verenigde Staten.

Historie: Het bedrijf wordt in 1952 opgericht. Door joint ventures met het Duitse Neoplan en MAN vooral gespecialiseerd in het bouwen van bussen en vrachtwagens.

Financiële gegevens: onbekend.

CEO: Pang Qingnian.

Werknemers: ruim 4000.

Reageer op dit artikel