nieuws

Saab vraagt bescherming tegen schuldeisers

Home

Saab vraagt de Zweedse rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het geplaagde bedrijf hoopt daarmee de ruimte te krijgen om het bedrijf te reorganiseren en levensvatbaar te maken, zo maakte moederbedrijf Swedish Automobile woensdag bekend.

Saab vraagt bescherming tegen schuldeisers

Als de rechter instemt met het verzoek dat woensdag door Saab wordt ingediend, dan wil het Zweedse bedrijf samen met een curator een reorganisatie inzetten die de kosten van het bedrijf sterk moet terugdringen. Dit plan zal binnen 3 weken aan investeerders en schuldeisers worden voorgelegd.

De loonbetaling zou voorlopig worden overgenomen door de Zweedse overheid, terwijl Swedish Automobile op zoek gaat naar nieuwe geldbronnen voor het bedrijf. De productie bij Saab ligt al maanden stil door de grote geldproblemen van het bedrijf. Daardoor kunnen ook de lonen van het personeel al een tijdlang niet meer worden betaald.

Een woordvoerder van Saab benadrukte dat het bedrijf zijn toekomst in eigen hand houdt. “Er komt een bewindvoerder die meekijkt, maar het management wordt niet buitenspel gezet. Wij moeten aantonen dat we levensvatbaar zijn.”

Als de rechter instemt met het verzoek van Saab, biedt dat het bedrijf alleen bescherming tegen bestaande schuldeisers. Saab moet dan in de komende maanden nog altijd belasting betalen en krijgt geen bescherming tegen nieuwe kosten die in de reorganisatieperiode ontstaan. Saab betaalt per maand naar schatting 4 miljoen euro aan belastingen. Het bedrijf heeft momenteel geen schuld bij de belastingdienst.

De Zweedse rechtbank beslist donderdag of het verzoek van Saab tot bescherming tegen schuldeisers wordt ingewilligd. Dat maakte de rechtbank woensdag bekend. De rechtbank moet dan vaststellen of Saab over voldoende financiële middelen beschikt om in de periode van reorganisatie aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. De uitspraak is om 14.00 uur.

Volgens topman Victor Muller moet het verzoek Saab in staat stellen de tijd te overbruggen tot de eerder dit jaar door Chinese investeerders toegezegde financiering binnen is. Hij houdt geloof in een goede afloop voor het Zweedse bedrijf, dat hij begin 2010 overnam. “Hoewel de vrijwillige reorganisatie ons ongetwijfeld voor moeilijke beslissingen zal stellen, geloof ik dat Saab hier sterker uit zal komen.”

De vakbonden van Saab-personeel zijn positief over een reorganisatie van het Zweedse autobedrijf, al zijn ze nog tot zeker dinsdagavond aan het lijntje gehouden door het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile. “Het besluit om bij de rechter een zogenoemde reconstructie aan te vragen kan een goede oplossing zijn voor Saab”, zei woordvoerder Stefan Löfven van IF Metall woensdagochtend. Hij vertegenwoordigt 1500 fabrieksmedewerkers bij het automerk. “Ik hoop dat het gerechtshof de zaak snel behandelt, zodat onze leden hun salaris krijgen.”

De Zweedse staat geeft arbeiders bij een faillissement of uitstel van betaling 6 maanden lang loongaranties met een maximum van 170.000 kroon (bijna 19.000 euro) per werknemer. Daarvoor moet een rechter wel eerst een verzoek tot reorganisatie goedkeuren.

Saabs reorganisatieverzoek, feitelijk uitstel van betaling voor drie maanden, dat het gerechtshof van Vänersborg woensdag om 9 uur ontving, lijkt voor de vakbonden als een verrassing te komen. “Ik heb wel geruchten gehoord, maar ik wil eerst de bevestiging zien”, zei IF Metalls woordvoerder bij Saab Hakan Skött dinsdagavond laat nog tegen Zweedse journalisten.

IF Metall vergaderde dinsdagmiddag nog over de mogelijkheid om het faillissement van Saab aan te vragen. De bond besloot een beslissing echter uit te stellen, omdat volgens een woordvoerder de Saab-leiding “in overleg met een mogelijke financier” zou zijn. De drie andere vakbonden van Saab-personeel, Unionen, Sverige Ingenjörer en Ledarna, hadden woensdagochtend vroeg nog geen reactie klaar. In totaal vertegenwoordigen de bonden 3400 Saab-medewerkers.

De Zweedse regering ziet geen heil in meer staatssteun voor autofabrikant Saab, zei premier Fredrik Reinfeldt woensdag tegen het Zweedse persbureau TT.

“De limiet is bereikt”, stelde Reinfeldt. “Het geld van de belastingbetaler gaat nu naar steun voor de mensen, niet naar het dekken van lopende bedrijfskosten.”

Volgens minister van Economische Zaken Maud Olofsson is een reorganisatie een goede zaak voor de werknemers van Saab, omdat de Zweedse staat hun lonen voor enkele maanden dekt. Aan de andere kant betekent het dat toeleveranciers langer in onzekerheid zullen blijven, voegde ze eraan toe.

Bron: ANP

Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen bij Saab

• Voorjaar 2009: General Motors, dat Saab in 2000 heeft overgenomen, wil te midden van de economische crisis van het verlieslatende Saab af.

• 26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.

• 19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.

• 19 november 2010: Autofabrikant Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan krap 32.000.

Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.

• April 2011: Productie Saab valt met horten en stoten stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren. De achterstand zou tientallen miljoenen euro’s bedragen.

• 28 april 2011: Antonov wordt als aandeelhouder bij Saab benoemd. De Rus zegt een belang in Saab te willen kopen om het noodlijdende automerk van extra geld te voorzien.

• 2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die eerder is toegezegd door de Europese Investeringsbank (EIB), zodat de productie bij Saab weer kan worden opgestart. Diezelfde dag kondigt Saab een samenwerking aan met de Chinese Hawtai Motor Group, die uiteindelijk wordt afgeblazen.

• 16 mei 2011: Er meldt zich een andere Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later nog een: Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

• 7 juni 2011: Spyker Cars wijzigt zijn naam in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker, dat in handen komt van Vladimir Antonov.

• 27 juni 2011: Muller blijkt het laatst overgebleven bestuurslid van Saab. Twee vakbondsleden die in het bestuur zaten, zijn opgestapt. Ook trad Jan Åke Jonsson terug als topman van Saab.

• 31 augustus 2011: Het verlies van Swedish Automobile is in de eerste zes maanden van het jaar opgelopen tot ruim 224 miljoen euro, ruim vier keer zoveel als een jaar eerder.

• 7 september: Saab vraagt de Zweedse rechter om bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf hoopt daarmee ruimte te krijgen om te reorganiseren en het bedrijf weer levensvatbaar te maken.

Reageer op dit artikel