nieuws

Volkswagen Up! definitief in zicht

Home

De legendarische autojournalist Fred ‘Wereld op Wielen’ van der Vlugt schatte in dat een nieuwe wieldop van Volkswagen belangrijker was dan een hele nieuwe Mercedes. Hij mat het belang af aan de verkoopaantallen. Daarom kan de grootste nieuwsklapper van de Frankfurtse IAA wel eens eerder de Volkswagen Up! worden, dan de veel vooruitstrevender i-modelstudies van BMW. Hoe wordt de definitieve Up!?

Volkswagen Up! definitief in zicht

Nog langer dan aankondigingen van de BMW Mega City Vehicle, die nu als i3 verschijnt, lopen de verhalen over de New Small Family van VW, als studiemodel Up! in 2007 begonnen. Nu verschijnt dan de productieversie, vanaf begin volgend jaar leverbaar.

Hoe belangrijk de nieuwe stadsauto voor VW is blijkt ook wel uit het feit dat men maar voor lief neemt, dat het zeer recente debuut van de nieuwe VW New Beetle hiermee sterk overschaduwd wordt.

Driecilinder gewoon voorin

Opvallend sterk, bijna als twee druppels water, lijkt de echte Up! op het studiemodel van vier jaar geleden. Heel ongebruikelijk, dat de vormgeving in zoveel jaren niet aangepast wordt.

Helemaal anders is juist de onderhuidse aanpak, waar eerst sprake was van een achterin liggende motor. Dat bleek toch te afwijkend en te duur om speciaal voor de Up! te bouwen. Motor en aandrijving komen gewoon voorin.

Volkswagen spreekt van nieuwe driecilinder benzinemotoren met 44 of 55 kW. Dat verschilt nauwelijks van de 1.2 driepitter in de tegenwoordige Polo, maar de Up! motoren moeten extreem zuinig (en dus anders?) zijn.

Belastingvrij

Nog zonder BlueMotion-voorzieningen zoals een start-stopsysteem en een generator die remenergie terugwint komen de benzineversies op 105 en 108 g/km CO2, waarmee ze BPM- en wegenbelastingvrij zijn. Er komt ook een aardgasversie die zelfs maar 86 g/km CO2 produceert, en als BlueMotion nog minder.

Met diesels maakt men nog geen haast, de vraag is of dat wel past bij een laag geprijsde stadsauto. Vandaar ook dat de BlueMotion-techniek er niet meteen is. Die kost wel geld, maar levert niet nog meer belastingvoordeel. Daarvoor is het wachten op de elektrische Up! in 2013.

Kort en ruim

Heel spannend wordt de bekendmaking van de prijs, in de loop van september. Want min of meer moet de Up! in de plaats komen van de Fox, vervanger voor de Lupo. Die Lupo was een kleinere auto, nauwelijks meer vierpersoons, dat moet de Up! zeker wel zijn. Bovendien was een Lupo te duur, te weinig goedkoper dan een ruimere Polo. Dat loste VW tijdelijk op door de sterk Polo-achtige VW Fox uit goedkope productie in Brazilië hierheen te laten komen.

Nu is een Up! dertig centimeter korter dan deze Fox, maar in wielbasis scheelt het maar 4,5 cm. Zetten we een Ford Ka ernaast, dan is die bijna een decimeter langer, maar op dik een decimeter kortere wielbasis. De Up! is wel iets langer dan de uiterst populaire Peugeot 107, maar heeft daarbij ook een 8 cm langere wielbasis.

Het lijkt er dus op dat Volkswagens claim ‘klein van buiten, ruim van binnen’ best aardig zal opgaan. Speciaal voor de stad kan de Up! heel volwassen worden uitgerust met City Emergency Braking. Tegen meerprijs, dat wel. Op basis van laserafstandsmeting waarschuwt de auto tot aan 30 km/h wanneer een voorganger te dichtbij komt, en kan hij automatisch een noodstop uitvoeren.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel