nieuws

Saab gered met Chinese modellen?

Home

Half mei kondigde Saab een intentieverklaring aan voor samenwerking met handelsbedrijf Pang Da en autofabrikant Zhejiang Youngman Lotus, beide uit China. Nu is dit nog vrijblijvende voornemen omgezet in een bindende overeenkomst. Daarbij komt als nieuwste zet dat samen met Youngman drie nieuwe modellen gebracht zullen worden. Dit project heet YM-Saab 9-1-6-7. Saab daarmee echt gered?

Saab gered met Chinese modellen?

Het is nog te vroeg om te juichen in Trollhättan. Eerder liep een intentieverklaring met het Chinese Hawtai op niets uit. Maar nu is sprake van een driezijdige overeenkomst tussen Saab, Pang Da en Youngman waar geen van drieën zomaar meer onderuit kan.

De eerste ‘maar’ is dat de autoriteiten nog wel toestemming moeten verlenen, “die de partijen binnen enkele maanden verwachten te krijgen”. Want de Chinese overheid bepaalt wie met wie mag samenwerken, en wie wat mag bouwen.

Saab wordt Chinees

Het blijft nog spannend, daar Saab voorlopig dus nog met kunst en vliegwerk de productie moet financieren. Als het allemaal doorgaat ontvangt Saab 245 miljoen euro van de nieuwe Chinese partners. Die krijgen dan een aandelenmeerderheid in Saab, nadat eerder Volvo in Chinese handen kwam (bij Geely).

Pang Da en Youngman verwerven ook de importrechten voor Saab in China, en mogen in dat land Saabs gaan produceren. Op zich geen ongebruikelijke constructie om op de grote en groeiende Chinese markt auto’s te mogen verkopen.

Onduidelijk blijft nog of er nieuwe fabrieken in China zullen komen, en wie dat dan zou financieren. Of dat bestaande Youngman fabrieken aangepast kunnen worden om Saabs te maken.

Drie modellen erbij

Apart sloot Saab een overeenkomst met Youngman voor een 50/50 joint venture YM-Saab 9-1-6-7. Hierin slaat de merkwaardige code op drie aanvullende modellen die Saab op kosten van Youngman zal ontwikkelen.

Er moet een grote suv 9-6X en een grote sedan 9-7 komen, gericht op de Chinese en Amerikaanse markt. Daar tellen de 9-4X en 9-5 als ‘middelgroot’. Voor de hele wereld wordt dat aangevuld met een kleine 9-1 stadsauto, die vooral in het Verre Oosten en Europa succes kan brengen.

Voor de hand liggend, maar nog niet uitgesproken is dat Youngman wel voor de productie wil zorgen. Die zou dan de nieuwe Chinese Saabs wereldwijd kunnen exporteren.

Realistisch?

De eigen planning die Saab onder leiding van Victor Muller had voorziet niet in deze modellen. Het is al moeilijk genoeg om een nieuwe 9-3 klaar te stomen, en dan nog een gezinsmodel 9-2 erbij te ontwikkelen zoals Muller wil.

Gesteld dat de Chinese overheid geen roet in het eten gooit kan Saab in deze opstelling overleven. Mogelijk kan er nog wat geld komen als de Russische ondernemer Antonov bijvoorbeeld het (minderheids) aandeel dat General Motors nog in Saab heeft mag overnemen.

Maar 245 miljoen en misschien nog wat is volstrekt onvoldoende om eventueel een nieuwe fabriek van Saab zelf te bouwen in China. Nog veel meer is het volstrekt onvoldoende om een nieuw automodel te ontwikkelen, zoals een 9-2. Niemand weet hoeveel nog nodig is om eerst de 9-3 af te maken, waaraan al gewerkt werd toen Spyker Cars op het laatst Saab kon overnemen van GM.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel