nieuws

Beetje lucht voor Saab

Home

Swedish Automobile, het moederbedrijf van Saab, krijgt weer een beetje lucht. Een Chinees bedrijf heeft 582 Saabs besteld ter waarde van 13 miljoen euro. Volgens Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars, kan dat geld worden gebruikt om salarissen te betalen en een deel van de uitstaande bedragen aan leveranciers te voldoen.

Beetje lucht voor Saab

Dat maakte Swedish Automobile maandag bekend. De productie van Saab kan echter nog niet worden herstart. Er zijn nog steeds gesprekken gaande over meer financiering om de productie wel weer te kunnen opstarten. Het bedrijf benadrukt dat het geen garanties geeft dat deze gesprekken succesvol zullen zijn. Ook zijn nog gesprekken gaande over de verkoop en het vervolgens weer terug huren van vastgoed van Saab Automobile.

Swedish Automobile-topman Victor Muller laat weten dat dankzij de 13 miljoen euro de salarissen voor het eind van deze maand kunnen worden betaald.

Verder zegt Muller dat zijn Russische vriend Vladimir Antonov graag geld in Saab steekt, maar dat daar nog steeds geen toestemming voor is van bepaalde partijen. Het Zweedse National Debt Office maakte de weg voor de Rus acht weken geleden al wel vrij, stelt Muller.

“Als er eenmaal toestemming is verworven, kan Antonov voorzien in het geld of de financiering voor Swedish Automobile/Saab Automobile die zo hard nodig is op dit kritische moment.” Volgens Muller wordt daar op dit moment hard aan getrokken.

De grootste vakbond bij het Zweedse autobedrijf Saab wil geld zien voor de 1500 medewerkers uit de fabriek. Daartoe is een aanmaning richting het bedrijf de deur uitgedaan. Na ontvangst heeft Saab wettelijk zeven dagen om te reageren. Gebeurt dat niet, dan kan de bond het faillissement van Saab aanvragen, zei het inmiddels afgetreden Saab-bestuurslid Håkan Skött van de bond IF Metall maandag.

De 1500 medewerkers van Saab kregen donderdag te horen dat ze geen salaris kregen uitbetaald. De vakbondsman zei nog niet te weten of bij geen reactie inderdaad faillissement wordt aangevraagd.

De Saab-medewerkers kunnen dankzij een collectieve overeenkomst tussen de bonden en de Zweedse Swedbank tot 20.000 kronen (ongeveer 2100 euro) lenen om in hun levensonderhoud te voorzien. IF Metall meldde maandag dat er al enkele tientallen getroffenen zijn die daar gebruik van maken. De bond verwacht dat dit aantal nog oploopt.

Volgens de Zweedse vereniging van auto-onderdelenleveranciers FKG is de schuld van Saab bij zijn toeleveranciers opgelopen tot ongeveer 60 miljoen euro. Verschillende toeleveranciers hebben hun uitstaande bedragen overgedragen aan deurwaarders.

Saab wordt nog steeds verkocht in ons land, maar het enthousiasme onder potentiële kopers loopt wel terug, aldus een woordvoerder van Saab Nederland maandag.

De doelstelling om dit jaar 1500 auto’s te verkopen in Nederland, heeft de onderneming laten varen. “We moeten onze doelstelling naar beneden bijstellen; hoeveel het er wel gaan worden, weten we nog niet. Het is onbekend wanneer de productie weer opgestart gaat worden”, aldus de zegsman.

Saab-rijders hoeven zich in ieder geval voorlopig geen zorgen te maken over onderdelenleveranties, in het geval dat de fabrikant omvalt. “Voordat de onderdelen opdrogen, ben je wel tien tot vijftien jaar verder”, stelt de zegsman. Dat komt omdat Saab voor een groot deel afhankelijk is van toeleveranciers voor de bevoorrading.

De levering van plaatwerk, zoals portieren en spatborden die wel in eigen huis gemaakt worden, kan in de toekomst wel een probleem worden.

Bron: ANP

Chronologie Saab

Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die Saab in 2000 heeft overgenomen, wordt getergd door de financiële crisis en wil van het verlieslatende Saab af.

26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.

19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.

19 november 2010: Autofabrikant Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan krap 32.000.

Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.

Begin april 2011: Productie Saab valt met horten en stoten stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren. De achterstand zou tientallen miljoenen euro’s bedragen.

28 april 2011: Antonov wordt als aandeelhouder bij Saab benoemd. De Rus zegt een belang in Saab te willen kopen om het noodlijdende automerk van extra geld te voorzien.

2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die eerder is toegezegd door de Europese Investeringsbank (EIB), zodat de productie bij Saab weer kan worden opgestart. Diezelfde dag kondigt Saab een samenwerking aan met de Chinese Hawtai Motor Group, die uiteindelijk wordt afgeblazen.

16 mei 2011: Er meldt zich een andere Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later nog een: Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

7 juni 2011: Spyker Cars gaat zijn naam wijzigen in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker. Dit wordt overgenomen door de Russische investeerder Vladimir Antonov.

27 juni 2011: Muller blijkt het laatst overgebleven bestuurslid van Saab. Twee vakbondsleden die in het bestuur zaten, zijn opgestapt. Vorige maand trad Jan Åke Jonsson al terug als topman van Saab.

Reageer op dit artikel