nieuws

Spyker vindt nieuwe Chinese partner voor Saab

Home

Spyker heeft een nieuwe Chinese partner gevonden om Saab te redden. Maandag kondigde de onderneming aan een intentieverklaring te hebben gesloten met Pang Da Automobile. De twee willen gaan samenwerken om de productie en distributie van de Zweedse Saabs, sinds vorig jaar in bezit van Spyker, weer op gang te brengen.

Spyker vindt nieuwe Chinese partner voor Saab

Pang Da, volgens Spyker de grootste aan de beurs genoteerde autodistributeur van China, neemt een belang van 24 procent in Spyker, ter waarde van 65 miljoen euro.

De nieuwe partner van Saab en Spyker is op honderden locaties in China en Mongolië actief. Pangda verzorgt behalve distributie ook diensten op het gebied van reparatie en onderhoud.

Pangda doet in China de distributie van grote Europese automerken als Audi, Volkswagen en Mercedes-Benz. Ook bekende Aziatische merken als Honda, Toyota, Hyundai en Subaru zitten in de productportefeuille. Het Zweedse Saab komt daar nu met de maandag aangekondigde overeenkomst bij. Naast tientallen automerken verkoopt het ook trucks, minivans, landbouwvoertuigen en voertuigen voor de bouw.

De onderneming is opgericht door de Chinese ondernemer Pang Qinghua. De 55-jarige Pang werkte vroeg in zijn carrière bij een overheidsfabriek. Hij heeft volgens het Amerikaanse tijdschrift Forbes een vermogen van 1,1 miljard dollar (ongeveer 780 miljoen euro).

Voor het belang dat Pang Da wil nemen in Spyker, hebben de partijen onder meer toestemming nodig van de Chinese overheid. Volgens Muller is dit voor Pang Da makkelijker dan voor bedrijven die zelf auto’s produceren in China. Eerder deze maand ketste een overeenkomst van Spyker met de Chinese autoproducent Hawtai af, omdat het Chinese bedrijf niet op tijd toestemming van de overheid kon bemachtigen.

Muller denkt de overeenkomst “binnen ongeveer drie maanden” rond te hebben. Als de 65 miljoen euro van Pang Da binnen is gekomen, is de financiering van Spyker-Saab voor de middellange termijn veiliggesteld, zo liet Muller weten. “Dat is ongeveer een jaar”.

Pang Da betaalt nu 30 miljoen euro en zal binnen een maand mogelijk voor nog eens 15 miljoen euro aan voertuigen afnemen. Het Chinese bedrijf zal zich in deze beslissing volgens Muller laten leiden door concrete distributiemogelijkheden. Aangezien de productie bij Saab door financiële problemen al weken stilligt, zal Saab pas op zijn vroegst in september met de levering van auto’s kunnen beginnen. Pang Da betaalt vooruit.

Wanneer de productie in Zweden weer op gang zal komen, kon Muller niet zeggen. Hij hoopt dat dit “zo snel mogelijk” het geval zal zijn. De productie lag stil omdat toeleveranciers weigerden te leveren omdat ze niet betaald kregen.

Met de productie van Saab-voertuigen in China hebben de partijen nog geen haast. “Wij gaan samen bekijken welke producent dit het beste kan oppakken”, aldus Muller. Hij verwacht hierover pas op zijn vroegst volgend jaar een besluit te zullen nemen. Volgens de Spyker-topman zal dit geen negatieve gevolgen hebben voor de fabricage in Zweden.

Topman Pang Qinghua van Pang Da liet in het persbericht weten dat dit een ,”perfecte timing” was voor de introductie van Saab op de Chinese markt. Volgens hem zal “onze omvang, financiële kracht en onze mogelijkheid om snel te handelen cruciaal zijn voor het succes van Saab in China”.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel