nieuws

Chinese Hawtai Motor Group investeert in Saab

Home

Spyker Cars ontvangt miljoenen euro’s uit de strategische samenwerking met de Chinese Hawtai Motor Group. Dat werd dinsdag bekendgemaakt.

Chinese Hawtai Motor Group investeert in Saab

Spyker meldde maandagavond al dat het een overeenkomst aanging met Hawtai, waarbij geen details werden gegeven. De Chinezen investeren 150 miljoen euro in het moederconcern van Saab, zo maakte Spyker dinsdag echter bekend.

Hawtai neemt voor 120 miljoen euro een belang van 29,9 procent in Spyker. Daarnaast krijgt Spyker een lening van 30 miljoen euro van de Chinezen. Ook zullen de bedrijven gaan samenwerken op het gebied van productie, technologie en distributie.

De Hawtai Motor Group is een nog jong bedrijf, dat hier weinig bekend is. Het werd in 2005 opgericht en het maakt suv’s en personenauto’s.

Volgens de eigen website heeft de onderneming een productiecapaciteit van 350.000 auto’s, 300.000 schone dieselmotoren en 450.000 versnellingsbakken. Het heeft plannen die capaciteit uit te breiden tot één miljoen stuks per jaar in 2015.

Eigenaar is Zhang Xiugen, die tot de rijksten in China behoort. In 2005 stond hij voor eerst genoteerd op de lijst van vierhonderd rijkste Chinezen van het Amerikaanse zakenblad Forbes. Hij was toen 44 jaar en zijn vermogen werd geschat op 62 miljoen dollar (41,8 miljoen euro). Dat was goed voor de 368e plaats.

“Het partnerschap met Hawtai stelt Saab in staat om zijn bedrijfsplan uit te voeren dankzij de financiering, terwijl aan de andere kant Saab de Chinese markt betreedt en een technologische samenwerking aangaat met een sterke Chinese producent”, liet Spyker-topman Victor Muller weten.

Muller zei dinsdag in een toelichting dat Saab naar verwachting volgende week de productie weer zal kunnen opstarten. Die ligt al ruim drie weken stil door betalingsproblemen met de toeleveranciers.

Muller zei verder dat Saab ergens in 2013 in China auto’s zal gaan maken in het samenwerkingsverband met Hawtai. Tot die tijd worden in Zweden gebouwde Saabs geïmporteerd in China. Hierdoor zal de productie in de fabriek in Trollhättan stijgen, aldus Muller.

Spyker maakte vorige week bekend dat door de productiestop de verkoopdoelstelling voor dit jaar van 80.000 Saabs, niet meer haalbaar is. Muller kon niet zeggen wat de gevolgen van de stop op de verkopen in 2011 zijn.

De topman zei verder dat de overeenkomst die hij heeft met BMW over de levering van motoren aan Saab geen zaken bevat die de samenwerking met Hawtai in de weg staan. “Die BMW-motoren zijn al ruimschoots beschikbaar in China”, zei Muller.

Diederik Reitsma van BMW beaamde dat de deal met de Chinezen geen gevolgen heeft voor de samenwerking. “Saab is een klant van ons, wij zien geen gevolgen voor de gemaakte afspraken”, aldus Reitsma. Hij is ook niet bang dat de Chinezen aan de haal gaan met de techniek van BMW. “Als de Chinezen willen nabouwen kunnen ze dat altijd doen. Ze kunnen een auto kopen, uit elkaar halen en namaken”, aldus Reitsma.

De overeenkomst van Spyker met Hawtai moet nog wel worden goedgekeurd door de Chinese overheid, de Europese Investeringsbank en het Zweedse National Debt Office.

Naast de investeerder uit China is Spyker ook bezig met de Russische zakenman Vladimir Antonov. Die wil eveneens een belang nemen in Spyker van maximaal 30 procent. Maandag werd bekend dat het investeringsfonds Gemini Investment Fund een lening van 30 miljoen euro verstrekt aan Spyker.

De toeleveranciers van Saab wachten ondertussen vol spanning op meer informatie van het autobedrijf over wanneer de productie en de orders weer echt op gang komen.

“Tot nu toe hebben we zelf nog niets van Saab gehoord. We weten dus niet meer dan wat de media hebben gerapporteerd”, zei voorzitter Svenåke Berglie van de Fordonskomponentengruppen (FKG) dinsdagmiddag. De FKG is de belangrijkste Scandinavische brancheorganisatie van auto-onderdelenmakers.

“Er leeft bij de toeleveranciers en de dealers van Saab een zekere angst voor de toekomst. We hopen dat de productie snel op gang komt en dat daarmee de orders weer binnenstromen. Maar bovenal willen we Saab als een betrouwbare partner, waaraan we leveren onder normale condities en waarvan we binnen een redelijke termijn onze betaling kunnen verwachten”, aldus Berglie.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel