nieuws

Mercedes studeert op autodeelproject

Home

Als het gaat om klimaat en milieu klinken vaak uitspraken als ‘anders omgaan met mobiliteit’, ‘duurzaam vervoer’ en ‘nieuwe mobiliteitsconcepten’. Dan bedoelen ze meestal dat minder gebruik van de eigen auto nodig is. Zelfs een autofabrikant is daar niet zonder meer op tegen. Al langer is Mercedes actief met het autodeel project Car2go. Daar komt nu Car2gether bij. Hoe werkt deze andere manier van autogebruik?

Mercedes studeert op autodeelproject

Eind 2008 kondigde Daimler-baas Dieter Zetsche het proefproject Car2go aan, dat in de Duitse stad Ulm uitgevoerd zou worden. Voorjaar 2009 opende dat project voor het publiek, later dat jaar breidde de proef zich uit naar het naburige Neu-Ulm. Eind 2009 werd eenzelfde proef opgezet in de Amerikaanse stad Austin.

Spontane autohuur

Voor de Car2go-proef werd een vloot smarts ingezet, die met een soort chipkaart geopend kunnen worden. Na intikken van een PIN-code kan men gaan rijden. Overal in de stad werden verzamelparkeerplaatsen opgezet.

Het enige dat belangstellenden eerst moeten doen is zich registreren, om een chipkaart te krijgen. De huur van de auto wordt automatisch afgerekend. Pak ergens in de stad een Car2go-smart, en laat hem weer achter waar en wanneer je maar wilt. Binnen de regio van het proefproject, wel te verstaan.

Na drie maanden hadden zich al tienduizend klanten aangemeld, ruim tien procent van alle rijbewijsbezitters in Ulm. Afgelopen voorjaar stond de teller op 18.000 klanten, en 235.000 verhuurperiodes. Veruit de meesten reserveerden niet via smartphone of internet, maar klommen spontaan in een Car2go-smart voor een korte stadsrit.

Nieuw bedrijf, nieuwe proef

De bedoeling is om nog dit jaar in een andere Europese stad Car2go op te zetten, en vanaf volgend jaar meer steden toe te voegen. Het onverwacht grote succes van deze proef leidde ertoe dat Daimler eerder dit jaar Car2go GmbH als dochterbedrijf vestigde.

Opnieuw in Ulm zal nu, officieel vanaf 18 september, een proef met Car2gether van start gaan. Dit is een puur autodeelproject, waarin mensen die een lift willen samengebracht worden met mensen die wel een passagier willen meenemen. Zodat niet iedereen in zijn eentje met de eigen auto door de stad toert, en stadsbewoners misschien helemaal geen auto meer aanschaffen.

Vraag en aanbod matchen

Deze proef leunt zwaar op moderne communicatie. Het werkt online via internet, thuis op de pc of onderweg met een smartphone. Uiteraard moet men zich wel eerst registreren.

De bedoeling is dat in het Car2gether-systeem deelnemers melden wanneer en waar ze heen willen, hetzij als meerijder, hetzij als chauffeur. Samen met het bedrijf Scientific Computers is een programma ontwikkeld dat deze vraag en aanbod op elkaar afstemt.

Vraag en aanbod van autoritten worden ook als een soort Twitter-berichten aangeboden, die elke 15 seconden worden ververst. Op zo’n ‘tweet’ kunnen deelnemers spontaan inhaken, in plaats van te reserveren via internet.

Wie mee wil doen moet een profiel aanmaken, met foto en wat persoonlijke gegevens. In de proeffase is dat gratis, net als de smartphone app om onderweg een aanbod of vraag in te dienen.

9,5 cent per minuut

Het meerijden is niet gratis, zoals bij Car2go wordt het per minuut berekend. Begin- en eindtijd van de rit moeten dus aan het systeem worden opgegeven, waarna een elektronisch bonnetje wordt gemaakt.

De meerijder moet om te beginnen 9,5 cent per minuut contant afrekenen, later moet een elektronisch betaalsysteem toegevoegd worden. Voortvarend wil Daimler nog dit jaar in een tweede Duitse stad Car2gether installeren.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Video: Car2go in de praktijk, daar komt nu Car2gether bij.

Reageer op dit artikel