nieuws

Mercedes A slaat nieuwe wegen in

Home

Dit najaar zou het moeten gebeuren, het debuut van een nieuwe A- en B-Klasse bij Mercedes-Benz. Waarbij de kleinste Mercedessen werkelijk totaal anders dan hun voorgangers worden. Als voorschot verschijnt over twee weken op de autoshow van Shanghai een Concept A studie, die duidelijk aangeeft dat Mercedes het over een andere boeg gooit. Wat is er al bekend?

Mercedes A slaat nieuwe wegen in

Voor de A en B komen er nieuwe motoren, wist het geruchtencircuit al lang. Het worden veel meer verschillende modellen, de A jeugdig-sportief en de B als praktische gezinsauto. Het principe van de hooggelegen bodem wordt verlaten, hoe handig dat ook uitkwam voor elektrische en brandstofcel-varianten.

Inspiratie uit vliegtuigen

Het eerste wat opvalt bij de Concept A is dat het er als een driedeurs coupé uitziet, niet meer als een mini-mpv. De vormgeving van buiten werd duidelijk afgeleid van de F 800 Style studie, waarmee we dit jaar hebben gereden.

Bij het interieurontwerp verwijst Mercedes vaak naar vliegtuigen. Zoals bij rood verlichte ventilatieroosters ‘als de naverbranders van een straalmotor’, of een L-vormige schakelpook ‘als de reverse-thrust hendel van een verkeersvliegtuig’.

Er is een nieuwe projectietechniek in de meters gebruikt, die een driedimensionaal effect geeft en informatie in lagen kan geven, met het belangrijkste bovenop. Of van dat vliegtuigthema-interieur iets overblijft in de productieversie valt te betwijfelen.

Reeks nieuwe technieken

Wat zeker wel overblijft is de nieuwe dwarsgeplaatste motor van de M 270-generatie. Hier zal het gaan om de topversie, een direct ingespoten 2.0 met turbo die 155 kW produceert. Daaraan gekoppeld is een eigen dubbelkoppeling versnellingsbak.

Opvallend voor deze klasse is verder een radargebaseerd afstandwaarschuwingssysteem, een wat uitgekleed Pre Safe van de grote modellen. Het systeem waarschuwt voor obstakels, en bereidt het remsysteem voor op een noodingreep. Het gaat alleen niet desnoods vanzelf remmen, zoals het Pre Safe in de E- en S-Klasse.

Als studie beschikt de nieuwe A-Klasse ook over ledkoplampen, wat te hoog gegrepen zal zijn voor de productieversie. De dagrijlichten werken met een bundel glasvezels en een centrale lichtbron, misschien wel iets voor productie. In de herfst zullen we het weten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel