nieuws

Vliegende auto, mooie toekomst of luchtkasteel?

Home

Een auto die kan vliegen, zou dat niet fantastisch zijn? Met de PAL-V-autocopter kan het. De PAL-V combineert gyrocoptertechniek met een Carver-variant. Carver, u weet wel, de kantelende driewieler die het bedrijf van Chris van den Brink in kleine series laat bouwen. “Over vier jaar staat hij in de showroom”, belooft PAL-V Europe. Zou het waar zijn?

Vliegende auto, mooie toekomst of luchtkasteel?

PAL-V Europe, dat klinkt alsof er ook een PAL-V USA, een PAL-V Australia en een PAL-V East-Asia is. Wie weet komen die ooit, maar voorlopig telt de volledige PAL-V-organisatie niet meer dan drie medewerkers. En die werken dan ook nog eens met zijn drieën op dezelfde afdeling, het management. “Maar”, zegt Robert Dingemanse van dat management: “we zijn inmiddels gestart met de werving van personeel voor de verdere ontwikkeling van het voertuig.”

Gyrocopter

Goed, een autocopter dus. Een gyrocopter (VIDEO) is een vliegmachine met rotor op het dak, net als een helicopter. In tegenstelling tot een helicopter wordt die rotor niet aangedreven door de motor, maar door de voorbijstromende lucht. Op die manier zorgt hij voor draagvermogen. De motor van een gyrocopter drijft een rechtopstaande propeller aan, die het luchtvaartuig zijn voorwaartse snelheid geeft.

Carver met wieken

De PAL-V is een autocopter omdat deze gyrocoptertechniek op en aan een Carver-variant is gebouwd. Carver, u weet wel, de kantelende driewieler die het bedrijf van Chris van den Brink in kleine series laat bouwen.

De reden voor die opmerkelijke constructie? Om aan het wegverkeer deel te nemen moet de PAL-V over goede rij-eigenschappen beschikken. Een gyrocopter heeft die niet, een Carver wel.

Breed in de lucht, smal op de weg

Bovendien is een gyrocopter te breed voor normaal wegverkeer, een Carver is smal. Een propeller en een rotor op het dak zijn dat natuurlijk niet. Maar daar heeft PAL-V Europe iets op gevonden. Als het voertuig op de weg rijdt, liggen de rotorbladen opgevouwen op het dak. Ook de propeller aan de achterkant is dan opgevouwen, het staartstuk er overheen gevouwen en de motor drijft de achterwielen aan.

Sneller…

De prestaties die PAL-V voor zijn voertuig belooft zijn ronduit spectaculair. De sprint van 0 naar 100 kost minder dan 5 seconden, de topsnelheid bedraagt rijdend meer dan 200 km/h en vliegend haalt hij dat ook bijna. Daarmee zet hij de Carver behoorlijk in de schaduw. Die immers heeft 8,2 seconde nodig voor het sprintje, komt niet verder dan 185 km/h en vliegen kan hij al helemaal niet.

…Zuiniger…

Om aan die topprestaties te komen gebruikt PAL-V ook niet het viercilinder 659 cc zestienkleppertje uit de Carver, maar de veel sterkere Mazda-rotatiemotor. En ook al staat die nu niet direct bekend om zijn zuinigheid, toch neemt de PAL-V genoegen met één litertje brandstof op 30 kilometer. Een Carver slorpt iedere 16 kilometer een liter op.

…lichter…

Ook op gewicht scoort de PAL-V veel beter dan de Carver. Ondanks de rotor, de propeller, het staartstuk en de sterkere motor weegt een PAL-V bijna 100 kg minder dan de 643 kg die een Carver op de weegschaal zet.

Onmogelijk? “Nee”, zegt Dingemanse, “de Carver is niet ontworpen op een zo gering mogelijk gewicht. De PAL-V wel. Om binnen de EU-regels te blijven, mag hij bij maximale belading namelijk niet meer wegen dan 750 kg.”

… En goedkoper!

Nog opmerkelijker: PAL-V Europe gaat al die high tech leveren voor de prijs van een ‘luxe middenklasser’, terwijl de in alles beperktere Carver in zijn allerkaalste uitvoering al 43.000,- euro kost.

Mini-vliegbrevet

Dat maakt zo’n PAL-V erg aantrekkelijk. Zeker omdat de start van de serieproductie nog vier jaar op zich laat wachten, zodat er nog even tijd is om te sparen. Wilt u daarna ook daadwerkelijk de lucht in, dan heeft u behalve een rijbewijs ook een ‘Sports and Aviationslicense’ nodig. Maar ook dat is geen probleem, volgens PAL-V Europe. Na een opleiding met 15 tot 25 vlieguren heeft u dat al op zak.

Iedereen een autocopter?

Rest de vraag: Is uw volgende auto echt een PAL-V-autocopter? Zou best kunnen, denkt de PAL-V-website. Maar internet is geduldig. Kijk maar eens op de website van Sparkdesign. Zo heette PAL-V Europe tot voor kort. In een bericht van oktober 2004 vindt u daar exact dezelfde PAL-V-autocopter.

Helios

Sterker nog, RTV Rijnmond berichtte al in 2002 over de Helios-autocopter. Ook die zou net zoveel gaan kosten als een ‘luxe middenklasser’ en ook die zou over vier jaar in productie gaan. U raadt het al, nu die Helios kan kantelen als een Carver, heet hij PAL-V.

Niet te cynisch

Toch moeten we niet te cynisch zijn. Robert Dingemanse: “De EU streeft ernaar de luchtlaag tot 1500 meter hoogte voor particulier vervoer te reserveren. Daarin wordt dan een wegennet gedefinieerd dat je met een TomTom voor in de lucht kunt volgen. Vanaf dat wegennet zijn er in- en uitvoegstroken naar de grond, die uitkomen bij korte landingsbaantjes. Die kunnen bijvoorbeeld naast de snelwegparkeerplaatsen liggen. De PAL-V past perfect in zo’n systeem.”

Lef!

Wat er ook van terecht komt, lef kan PAL-V Europe niet ontzegd worden. Heeft u ook lef? Komt goed uit, PAL-V is nog op zoek naar investeerders…

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel