nieuws

Vijfjarenplan voor drie nieuwe Lotussen

Home

Deze zomer presenteerde Lotus het nieuwe model Europa S, wat minder compromisloos sportief dan de bestaande Elise/Exige. Nog steeds wordt gebroed op een nieuwe Esprit als topmodel. Maar daarnaast komen nog twee nieuwelingen, en Lotus ziet uitbreidingskansen voor zijn raadgevend ontwikkelingsbureau Lotus Engineering.

Vijfjarenplan voor drie nieuwe Lotussen

Voor het goede begrip: de nieuwe modellen komen van Lotus Cars, een afzonderlijke poot aan het bedrijf naast Lotus Engineering. Net zoals bij Porsche de ontwikkeling en productie van eigen auto’s zoveel mogelijk gescheiden is van ontwikkelingswerk voor andere automerken. Ook Lotus ziet volgens directeur Mike Kimberly mogelijkheden om ontwikkelingswerk voor derden sterk uit te breiden. Hij denkt aan “expansie naar nieuwe markten, joint-ventures en strategische allianties”. Vrij vertaald: in China, India en misschien ook Oost-Europa gaan helpen auto’s te ontwikkelen voor grootschalige export. Liefst niet als losse projecten, maar met langlopende contracten als ontwikkelingspartner.

Esprit V8 komt eind 2009

Voor eigen productie is besloten dat de geheel nieuwe Esprit V8, die al zo lang in geruchten rondwaart, pas eind 2009 gaat komen. Er wordt al jaren aan gewerkt, maar inmiddels liggen de verwachtingen van het publiek dat zo’n auto zou kopen hoger en moet het project daarbij aangepast worden. Eind 2008 komt een heel nieuw model voor het ‘middensegment’, tussen het huidige gamma en die Esprit. Midden 2008 brengt Lotus een door hen gemodificeerd Proton-model dat als Lotus verkocht zal worden.

Dit alles komt voort uit een vijfjarenplan, goedgekeurd door het Maleisische Proton dat al jaren eigenaar is van Lotus. Vandaar dus een aangepaste Lotus-Proton. In Engeland zijn Protons al lang te koop. De Maleisische producent leunde sterk op Mitsubishi modellen in al dan niet aangepaste vorm, maar wil meer een eigen gamma opbouwen. Min of meer geeft Lotus toe dat er de laatste zes jaar geen duidelijk toekomstplan was, dat er nu na ‘grondig intern onderzoek’ alsnog is gekomen. Nu maar hopen dat het niet gaat zoals met de vermaarde vijfjarenplannen van de voormalige USSR, waarvan onveranderlijk nooit de hooggestemde doelen werden gehaald.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel