nieuws

Rinspeed eXasis: glazen auto?

Home

Ter gelegenheid van zijn 30-jarig bestaan schittert autotuner Rinspeed op de komende autoshow van Genève met de studie eXasis. Een doorzichtige tweezits-sigaar die van glas lijkt, zodat de onderliggende techniek goed zichtbaar is. In de eXasis etaleren toonaangevende toeleveranciers hun technisch kunnen.

Rinspeed eXasis: glazen auto?

Rinspeed heeft een aardige traditie opgebouwd in fantasierijke showmodellen voor de Geneefse autosalon. Ook nu weer in samenwerking met een hele reeks toeleveranciers, waarvan kunststofproducent Bayer een van de belangrijkste is.

Aluminium en Makrolon

Rond een ruimtelijk aluminium frame is de hele carrosserie van de Rinspeed eXasis gemaakt van doorzichtig Makrolon-polycarbonaat, voorzien van een harde topcoat met een geel tintje. Ook in de twee voor de eXasis ontworpen Recaro-stoelen is Makrolon gebruikt.

Zelfs het meterpaneel is van doorzichtig plastic, het zijn eigenlijk Makrolon CD/DVD schijfjes met een elektrisch geleidende coating, zodat ze als aanraakscherm werken. Heel bijzonder is dat sleutel- en beveiligingsspecialist Kaba een herkenningssysteem bijdraagt waarmee alle meters en knoppen vrij programmeerbaar zijn.

Het toegangssysteem van Kaba herkent personen via een vingercontact, maar met een andere techniek dan vingerafdrukherkenning. Dan kan het voertuig, of een ander beveiligd object, ontsloten en geactiveerd worden. Met persoonlijke instellingen voor elke gemachtigde gebruiker.

Tweecilinder

Achter de tweede stoel staat een aangepaste 750 cc tweecilinder van de Duitse motorbouwer Weber. Die maakt naast deze watergekoelde twin ook een 2.0 V4 voor allerhande voertuigen, zoals sneeuwscooters, jetski’s en quads. Standaard levert de turboversie van de 750 cc motor 61 kW. Voor de eXasis is hij omgebouwd op het gebruik van E85 bio-ethanol, en komt er 110 kW bij 7000 t/min uit.

Daar de eXasis alles bijeen maar 750 kg weegt komt je daarmee vlot genoeg vooruit. Het bijzondere apparaat meet 3,70 meter lengte, op een wielbasis van 2,50 meter. Via een onder de motor gemonteerde zesbak moet er 210 km/h topsnelheid en een 0-100 sprint in 4,8 seconde in zitten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel