nieuws

Chinese auto start Europees offensief

Home

In december start de officiële Europese import van de Chinese Brilliance BS6. Volgend jaar komen 15.000 exemplaren van deze middenklasse sedan naar Europa, met een geplande groei naar 75.000 stuks in 2010. Het Chinese offensief lijkt begonnen, en ook ons land blijft niet buiten schot.

Chinese auto start Europees offensief

Eerder al zagen we de Brilliance BS6, een zonder meer keurige sedan van aardig fors formaat, onder de naam Zhonghua in Duitsland verschijnen. Er was een nogal vage importeur, officieel gevestigd in Gibraltar, die de auto’s direct wilde verkopen vanuit de haven in Hamburg waar ze binnen kwamen.

Fabrikant Brilliance JinBei Automobile koos toch voor een serieuzer aanpak en sloot in september een vijfjarig contract met HSO Motors, officieel gevestigd in Luxemburg maar opgericht door twee Duitse zakenlieden uit de automotive wereld. HSO Motors moet de Europese import opzetten en per land distributienetwerken selecteren. Onbekend is nog welke distributeur in Nederland de gelukkige gaat worden. Gedoeld wordt op een gevestigde organisatie die meteen kan voorzien in een dealernetwerk.

Snelle expansie

In drie stappen denkt HSO zijn Europees netwerk op te bouwen. Medio 2007 moet de import uitgebreid worden naar zuidelijk Europa, in 2008 komen het noorden en oosten aan de beurt. Aan het eind van de contractperiode (2011) dient Brilliance dan in heel Europa een gevestigd automerk te zijn.

Het begint nu met drie varianten van de 4,80 meter lange BS6 sedan, volgend jaar komt een compactere BS4, en een coupé. In 2008 zal de eerste dieselversie komen, nu nog beschikt de BS6 over 2.0 of 2.4 benzinemotoren. In de planning staan verder een klein model BS2 en een suv.

Brilliance benadrukt dat het niet alleen maar naam wil maken met zeer lage prijzen, maar ook met ‘veiligheid, kwaliteit en service’. Daartoe wordt, zoals meer Chinese leveranciers doen, geschermd met vertrouwde Europese namen. Bij het ontwerp van de BS6 hielpen Giugiaro en Pininfarina, de afstemming van het chassis gebeurde mede bij Porsche, motoren komen van Mitsubishi, de fabriek is met hulp van BMW ingericht. Dit laatste omdat in Shenyang sinds 2002 ook de BMW 3- en 5-serie gebouwd worden voor China.

Onder de merknaam JinBei pompt deze fabriek er jaarlijks 80.000 busjes en 60.000 lichte vrachtwagens uit voor de lokale markt, plus 20.000 BMW’s en 40.000 van de eigen BS6 sedans. Let op dat laatste getal: als men over een paar jaar alleen al in Europa 75.000 auto’s wil afzetten moet de productie nog enorm uitgebreid worden.

Serieus initiatief

Zelf meent Brilliance, naar Chinese maatstaven nog een kleine jongen naast SAIC, Chery of Geely, de eerste Chinese autofabrikant te zijn die een gestructureerde entree maakt op de Europese markt. Men rekent de import van Landwind kennelijk als een particulier initiatief, niet vanuit de fabrikant opgestart maar vanuit de Nederlander die wel mogelijkheden zag in de verkoop. Het model BS6 overtuigde voorheen als Zhonghua al met een redelijk Europees formaat en uiterlijk.

De basisversie heeft een 90 kW sterke tweeliter zestienklepper onder de kap en een bepaald niet zielige uitrusting. Natuurlijk zit er ABS op en twee airbags, maar ook diefstalalarm, parkeersensoren, metallic lak en airco. Bij het tweede luxeniveau is leren bekleding al standaard, de derde versie heeft een automatische transmissie en een 2.4 motor met 95 kW. Als we de Nederlandse BPM opnemen kom je op ongeveer 25 mille als instapprijs. Geen spotkoopje, maar wel ruimer gemotoriseerd en aangekleed dan een middelgrote Europeaan in de klasse Opel Vectra, VW Jetta of Peugeot 407 van dezelfde prijs.

Europees vertegenwoordiger HSO Motors trekt zelf al de vergelijking met de eerste Japanse en Koreaanse importen. Twintig jaar voordat Japanse auto’s goede acceptatie vonden, tien jaar totdat Koreaanse auto’s als volwaardig telden. “De Chinese industrie ontwikkelt zich zo snel, over vijf jaar hebben die dezelfde erkenning”, meent HSO Motors, opgezet door een grote auto-expediteur en een voormalig DEKRA directeur. Ze konden best eens gelijk krijgen.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel