nieuws

Terrafugia rijdt én vliegt

Home

Het is iets minder geworden met de files, lijkt het, door het slechte economisch tij. Maar dat kan tijdelijk zijn. Zou u echt wel eens over al die wachtende auto’s heen willen vliegen, dan hebben we een tip. Terrafugia gaat u helpen, met de Transition. Een beetje vooruit kijken, een metertje of 600 aanloop, en het vliegt. Zeggen ze…

Terrafugia rijdt én vliegt

Begin maart kreeg de Terrafugia Transition zijn luchtdoop. Daarmee is de fase van uitontwikkeling begonnen. Die moet ertoe leiden dat in 2011 de eerste afleveringen kunnen plaatsvinden. Komt goed uit, dan zal de ergste economische crisis toch wel weer over zijn?

Sportvliegers-probleem

Het idee komt van luchtvaarttechnici die afstudeerden aan het befaamde Amerikaanse MIT. Natuurlijk willen die zelf ook vliegen. Maar het is zo’n gedoe dat je eerst naar een vliegveld moet rijden, waar dan je auto achterblijft, terwijl daar waar je heen vliegt geen andere auto klaarstaat.

Vandaar de Transition, auto en sportvliegtuigje in één. Het ding heeft een duwschroef om mee te vliegen, maar de motor kan ook aan de voorwielen gekoppeld worden om te rijden. De vleugels kunnen invouwen en opklappen.

Is dat handig?

Als aandrijving dient een Rotax 1352 cc viercilinder boxer, met 74 kW. Die maakt het Canadese merk speciaal voor de sportvliegerij. Er is 20 gallon (76 liter) benzine aan boord, goed voor vier uur vliegen.

Op de weg gaat er een kleine 8 l/100 km gemiddeld doorheen, de topsnelheid ligt op 105 km/h. Bij omstreeks 85 km/h komt de Transition los, als tenminste de vleugels zijn uitgevouwen.

Het is een tweezitter, en dan nog niet eens een ruime, bij een opgegeven cockpitbreedte van 128 cm. Economisch vervoer over de weg biedt de Transition niet, je hebt er wel ruim opgezette Amerikaanse wegen bij nodig. Het gevaarte is 5,6 meter lang, bij een hoogte en breedte van elk ruwweg twee meter.

Maar goed, de bedoeling was ook alleen dat je je vliegtuig niet op de luchthaven hoeft te parkeren, maar mee naar huis of een andere bestemming kan nemen. Lijkt u dat ook wel handig, hou dan vast 194.000 dollar apart, zoveel moet de Terrafugia gaan kosten.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Terrafugia geeft James Bond-gevoel. Al eerder maakten we melding van de PAL-V, die een kruising tussen een auto en gyrocopter zou moeten worden. Daarvan hebben we nog geen echt werkend exemplaar gezien

Filmpje: Nieuw? Mwoah, eind jaren 40 was deze Aerocar al groot nieuws.

Reageer op dit artikel