nieuws

Spyker van plan sportwagentak te verkopen

Home

Spyker is van plan zijn sportwagentak te verkopen aan de Russische investeerder Vladimir Antonov. Het bedrijf maakte donderdag bekend dat de twee partijen een voorlopig contract hebben getekend en in onderhandeling zijn.

Spyker van plan sportwagentak te verkopen

Bij de verkoop zal Antonov meteen een bedrag van 15 miljoen euro betalen. Verder krijgt Spyker van 2011 tot 2016 periodiek een deel van de winst van het verkochte onderdeel. Dit bedrag kan oplopen tot maximaal 17 miljoen euro.

Het geld zal door Spyker gebruikt worden om een deel van zijn schulden aan investeringsfonds Tenaci af te lossen. Tenaci is in handen van Victor Muller, de bestuursvoorzitter en oprichter van Spyker.

Na het afstoten van de sportwagentak, gaat Spyker Cars zich richten op Saab, de Zweedse autoproducent die Spyker vorig jaar heeft gekocht. De sportwagens worden verkocht onder de merknaam Spyker. Het was donderdag niet meteen duidelijk of het beursgenoteerde bedrijf zijn naam zal wijzigen.

“De Spyker-activiteiten werden snel na de aankoop van Saab een kleine vis in een grote vijver. Om de activiteiten te ontwikkelen, heeft het een flinke kapitaalbehoefte. Daarom is de beslissing om de Spyker- en Saab-activiteiten te splitsen een goede”, aldus Muller.

“Het voelt erg goed om Spyker te verkopen. Het bedrijf zal floreren buiten de groep”, zei Muller. Ook Saab zal profiteren. Spyker zal geen beroep meer doen op de kasmiddelen van Saab en de focus komt volledig te liggen op het Zweedse merk volgens Muller.

Volgens de topman heeft de verkoop geen gevolgen voor de Nederlandse werknemers van de sportwagenfabrikant. Verder blijft Muller nauw betrokken bij Spyker en zullen de sportwagens bij de Saab-dealer te vinden zijn. “Saab-dealers blijven de deuren openzetten voor Spyker.”

Zakenman Victor Muller, geschoold als advocaat, kocht in 1999 het roemruchte merk Spyker dat in 1926 failliet ging. Hij wilde exclusieve sportauto’s bouwen naar een ontwerp van ingenieur Maarten de Bruin. Het bedrijf kreeg in 2004 een notering op de beurs in Amsterdam.

Een jaar later kregen Muller en De Bruin ruzie over de te volgen koers. De Bruin wilde zich uitsluitend bezighouden met sportauto’s, terwijl Muller ook luxe terreinwagens wilde maken.

Het vertrek van de ontwerper leek Muller niet te deren. Met een door analisten als onemanshow omschreven dadendrang, greep de flamboyante zakenman elke mogelijkheid aan zijn bolides voor de dag te brengen. Onderdeel van de marketingstrategie was de aanwezigheid in Hollywood, ’s werelds grootste toneel. Muller slaagde erin zijn auto’s een rol te geven in films als Basic Instinct 2, Rogue en The Pink Panther. Ook zijn Spykers te zien in diverse computerspelletjes.

Maar het bedrijf uit Zeewolde kwam ook meermaals negatief in het nieuws. Het dieptepunt was het rampjaar 2007. Het bedrijf kampte met een aanhoudende stroom negatieve berichten over wanbetaling en een kwakkelende financiële positie. Als gevolg van de negatieve berichten trad Muller af als topman, maar bleef nog wel in dienst van het bedrijf.

Het voorgaande jaar nam Spyker het Midland F1-team over voor een bedrag van 106,6 miljoen dollar. Spyker werd financieel gesteund door een groep investeerders, onder wie internetondernemer Michiel Mol. Na amper een jaar actief te zijn geweest in het miljoenencircus van de formule 1 verkocht Spyker zijn verlieslatende renstal alweer. Het formule 1-avontuur had de autobouwer 36 miljoen euro gekost. Na verkoop van het autoraceteam, nam Muller zijn oude plaats als bestuursvoorzitter weer in.

De topman onthulde in maart vorig jaar op de autoshow van Genève zijn nieuwe supersportauto de C8 Aileron. Dat zou volgens Muller de auto zijn die Spyker naar een langverwachte winstgevendheid zou leiden.

Spyker Cars liet in november weten te stoppen met de assemblage van sportwagens in Zeewolde. De luxe bolides zouden voortaan in het Britse Coventry in elkaar worden gezet. Volgens Muller zou de ingreep miljoenen euro’s aan kostenbesparingen opleveren.

Mede door de berichtgeving over de financiële handel en wandel daalde de koers in de afgelopen jaren van 15,50 euro bij de introductie in 2004 tot een dieptepunt van 1,49 euro in oktober vorig jaar. Toen Spyker zich meldde voor Saab steeg de koers weer.

Volgens Muller lopen er nog discussies over een naamsverandering van het huidige Spyker Cars. Op de algemene aandeelhoudersvergadering in mei zal een nieuwe naam worden aangekondigd.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel