nieuws

GM en Chrysler: schuldeisers voor het blok

Home

Nog een dag, dan moet Chrysler van de Amerikaanse regering een overeenkomst met Fiat hebben. Nog een maand is GM gegund om zijn zaken op orde te brengen. Vandaar dat de laatste dagen weer koortsachtig is gewerkt aan rigoureuze ingrepen. Chrysler perste de vakbonden nieuwe voorwaarden af, General Motors zet alle schuldeisers voor het blok. Of worden het toch faillissementen?

GM en Chrysler: schuldeisers voor het blok

Voor en in het afgelopen weekend kreeg Chrysler van de Canadese en Amerikaanse vakbonden gedaan dat de loonkosten omlaag gaan. Bovendien wordt er minder gestort in het VEBA-fonds, dat ziektekosten voor gepensioneerden betaalt.

De loonkosten, eiste Chrysler, moeten terug naar hetzelfde niveau als bij de Noord-Amerikaanse fabrieken van buitenlandse merken. Die liggen beduidend lager.

Maar alleen daarmee neemt de Amerikaanse staat geen genoegen. Die is overtuigd dat Chrysler te klein is om zelfstandig te overleven.

Wat doet Fiat?

In de praktijk betekent het dat een deal met Fiat verlangd wordt, bij gebrek aan andere kandidaten voor vruchtbare samenwerking.

Ondertussen lijkt wel zeker dat Fiat ook met een schuin oog kijkt naar een flink aandeel in Opel. Dat zou echter geld kosten, een overeenkomst met Chrysler niet.

Flinke aandelen in zowel Chrysler als Opel lijkt een te grote hap voor Fiat. Ook in Italië zal met hoogspanning overwogen worden wat het beste is. Nog deze week zullen ze moeten besluiten.

GM-aandelen voor schuld

Maandag presenteerde GM herzieningen op het laatste overlevingsplan, die voornamelijk neerkomen op sneller en dieper snijden. Maar de hoofdzaak is het aanbod schulden om te zetten in aandelen, waarmee het concern 44 miljard dollar van zijn schulden wil delgen.

De nieuwe chef Fritz Henderson brengt het wel als ‘an offer you can’t refuse’. Gaat het grootste deel van de schuldeisers, inclusief de overheid, hier niet op in “dan zal het wel een faillissement en doorstart worden”.

Schuldeisers krijgen dan maar een heel klein deel van hun geld. Of ze kunnen voor de aandelen kiezen, en bidden dat GM weer gaat bloeien, zodat die aandelen meer waard worden. Ook de vakbonden moeten akkoord gaan dat het VEBA-fonds schuld voor aandelen ruilt.

Slachting in de organisatie

Gaat binnen een maand de aandelen-voor-schuldruil door, dan hoeft GM niet failliet te gaan. Maar fors afslanken moet het concern wel. Nog dit jaar moeten Saab en Hummer verkocht worden. Eind volgend jaar houdt Pontiac op te bestaan, en ook het puur Amerikaanse merk Saturn, als daar geen koper voor komt.

Er blijven vier merken over (Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC).

Veel sneller dan eerst aangekondigd wordt het uit de hand gelopen dealerkorps uitgekleed. Eind 2010 moet 42% van de dealerschappen zijn afgestoten. Fabriekssluitingen zullen sneller doorgevoerd worden, er gaan nog 6000 tot 7000 extra werknemers uit.

Voor Europa rekent Henderson erop dat GM hooguit een minderheidsaandeel in Opel overhoudt. Andere investeerders moeten dat merk redden. Alleen dan willen Europese staten, met Duitsland voorop, garant staan voor 3,3 miljard aan ‘overlevingsleningen’. Of Duitsland ook een investering van Fiat goed zou rekenen is een grote vraag…

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel