nieuws

Chrysler failliet, doorstart met Fiat

Home

Chrysler lijkt van de ondergang gered. Het Witte Huis spande zich de afgelopen dagen tot het uiterste in om het bedrijf niet ten onder te laten gaan en kon donderdag deals wereldkundig maken: Chrysler vraagt faillissement aan en maakt een doorstart met behulp van Fiat.

Chrysler failliet, doorstart met Fiat

Chrysler, dat door de instortende automarkt zijn verkopen zag kelderen, heeft donderdag formeel faillissement aangevraagd. Chrysler gaat reorganiseren en legt daarvoor zijn fabrieken vanaf maandag stil. De autofabrikant kan rekenen op ten minste 3,3 miljard dollar overheidsgeld om zijn zaken op orde te brengen.

Naar verwachting heeft Chrysler daar een tot twee maanden voor nodig. Het concern benadrukte dat zijn activiteiten buiten de Verenigde Staten buiten het faillissement vallen. Het is de eerste keer dat een grote Amerikaanse autofabrikant faillissement aanvraagt.

Onderdeel van het overlevingsplan is een doorstart met hulp van Fiat. Fiat krijgt een belang van 20 procent in Chrysler. Een meerderheidsbelang krijgt de Italiaanse autofabrikant pas als de overheidsleningen zijn terugbetaald. Ook stapt topman Robert Nardelli van Chrysler op wanneer de procedure achter de rug is en de deal met Fiat is afgerond.

Verder nemen de Amerikaanse en Canadese overheid een belang in Chrysler in ruil voor kapitaal wanneer het bedrijf een doorstart heeft gemaakt. De Amerikaanse overheid krijgt een belang van 8 procent. De Canadese overheid neemt een belang van 2 procent.

De Amerikaanse regering had Chrysler tot donderdag middernacht gegeven om met een reddingsplan voor het concern te komen. Dat was een voorwaarde voor verdere overheidssteun. Woensdagavond leek dat nog te gaan lukken.

De werknemers stemden in met nieuwe arbeidscontracten met het bedrijf en met de potentiële partner Fiat. “Onze leden hebben een overeenkomst geaccepteerd die pijnlijk is voor onze werkende en gepensioneerde leden, maar die bijdraagt aan het behoud van Amerikaanse banen en Chrysler een kans geeft te overleven”, verklaarde vakbondsvoorzitter Ron Gettelfinger. Zijn bond ging ermee akkoord aandelen in plaats van geld te accepteren voor het pensioenfonds.

Groter obstakel waren echter de schuldeisers. Het Witte Huis wilde graag buiten de rechter om een deal met schuldeisers van Chrysler bereiken, waardoor het bedrijf zonder tussenkomst van de rechter kon saneren en reorganiseren. Het Amerikaanse ministerie van Financiën slaagde er echter niet in met de 46 crediteuren overeenstemming te bereiken.

Het ministerie had hen woensdag 2,25 miljard dollar (1,7 miljard euro) geboden om een schuld van in totaal bijna 7 miljard dollar 95,3 miljard euro) af te kopen. Het lag 250 miljoen boven een eerder bod, maar kon toch niet alle crediteuren over de streep trekken. De grootste crediteuren gingen akkoord. Maar de rest hield het tegen, liet een Amerikaanse regeringsfunctionaris donderdag weten. Hij voegde eraan toe dat dit Chrysler niet zou beroven van een nieuwe kans om uit de problemen te komen.

Branchegenoot General Motors, die ook in financiële problemen verkeert, heeft nog tot 1 juni om met een plan te komen waaruit blijkt dat het bedrijf zelfstandig kan voortbestaan. General Motors ontving tot nu toe 15 miljard dollar aan overheidssteun.

Ook Ford heeft het financieel zwaar, maar heeft nog niet bij de overheid hoeven aankloppen. Volgens onlangs bekendgemaakte cijfers kan Ford het in ieder geval nog vijf kwartalen uitzingen.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel