nieuws

Vierpersoons Ferrari FF vol primeurs

Home

Op de komende autoshow van Genève, begin maart, brengt Ferrari voor het eerst in lange tijd weer een echt vierpersoons model. Daarvoor staat de tweede F in de typeaanduiding, de eerste staat voor Ferrari. De tweede F staat ook nog voor een absolute primeur, het eerste Ferrari vierwielaandrijfsysteem. En dat is nog niet alles…

Vierpersoons Ferrari FF vol primeurs

We moeten al meer dan twintig jaar in de historie teruggaan om de vorige vierzits Ferrari, het tweedeurstype 400 op te zoeken.

Het nieuwe model heeft iets van een combi-coupé, een vierdeurs auto is voor Ferrari nog een brug te ver. Maar de nieuwe FF heeft wel een grote achterklep, dus een ‘derde deur’, ook al een primeur voor het merk.

Geheel nieuwe techniek

Onder die achterklep zou 450 liter bagage passen, terwijl er volwaardige achterstoelen zijn. Een wielbasismaat noemt Ferrari nu niet, dus hoeveel meer ruimte achterin is dan bij een 612 Scaglietti 2+2 blijft nog gissen. De FF is in elk geval niet langer dan een Scaglietti.

Over de vierwielaandrijving laat de fabrikant nog niet meer los dan dat het 4RM (van Ruote Motrice) systeem een eigen ontwikkeling is. Het zou de helft minder wegen dan conventionele systemen. Verder is het gekoppeld aan de rijdynamiekregeling, die de koppelverdeling over de wielen bestuurt.

Voorin huist een ook al nieuwe 6.3 V12, nog iets groter en sterker dan de V12 uit de 599 GTB. De opgave is dat hieruit 492 kW komt, en 683 Nm koppel. Het is de eerste V12 van Ferrari met directe injectie, zoals al toegepast op hun V8.

Complete topper

Mede hierdoor zijn het verbruik en de CO2-uitstoot sterk verlaagd. Met 1790 kg is de FF niet direct een lichtgewicht. Toch zou hij ‘maar’ 360 g/km CO2 produceren, 110 g minder dan de Scaglietti en 55 g minder dan de nieuwere 599 GTB.

In prestaties evenaart de vierzits Ferrari daarbij toch die GTB, met een top van 330 km/h en een 0-100 sprint in 3,7 seconden. Geruststellende gedachte dat er keramische Brembo-schijven onder zitten, en magnetisch-rheologisch regelbare schokdemping.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel