nieuws

Spyker neemt Saab over van GM

Home

Spyker Cars heeft overeenstemming bereikt met General Motors over de overname van Saab. Dat maakte General Motors dinsdag bekend. Spyker Cars betaalt GM 74 miljoen dollar (52,5 miljoen euro) in contanten voor Saab, GM krijgt preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar in Saab. Dat meldde Spyker dinsdag in een verklaring.

Spyker neemt Saab over van GM

GM meldde dat Spyker van plan is een nieuw bedrijf te creëren, Saab Spyker Automobiles. De overeenkomst is nog afhankelijk van de toestemming van de betrokken autoriteiten.

De overname lijkt op het David-en-Goliathverhaal. Spyker produceerde vorig jaar 43 auto’s, Saab verkocht in 2008 nog meer dan 90.000 auto’s. Bij het bedrijf uit Zeewolde werken ongeveer honderd man, bij Saab 3400. Ondanks de koersexplosie van het aandeel Spyker deze week op de beurs is het bedrijf nog geen 85 miljoen dollar waard.

Eerder op de dag had de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de handel in het aandeel Spyker Cars stilgelegd, in afwachting van een persbericht. Maandag schoot het aandeel bijna 80 procent omhoog, nadat Zweedse media hadden gemeld dat de overname van Saab door Spyker zo goed als rond was.

Spyker probeerde de afgelopen maanden tot nu toe vergeefs Saab in handen te krijgen. Eerder noemde Spyker-topman Victor Muller het overnameproces “onvoorspelbaar”.

“Onder normale omstandigheden zou Saab waarschijnlijk Spyker hebben overgenomen”, zei Muller dinsdag in een toelichting op zijn laatste huzarenstuk. De vermoeide Spyker-topman, die eerder een avontuur in de Formule-1 zag mislukken, zei tegen de aanwezige journalisten minder dan vijftien uur te hebben geslapen in de afgelopen vijf dagen.

Maar de marathononderhandelingen betaalden zich uit. “We kijken er erg naar uit om deel uit te maken van het volgende hoofdstuk in de illustere geschiedenis van Saab. Muller wees er verder op “verheugd te zijn de banen van duizenden Saab-werknemers veilig te hebben gesteld en zekerheid te hebben gegeven aan 1,5 miljoen Saab-rijders in de wereld”.

Staatsgarantie voor groene auto’s

De Zweedse overheid verstrekt een staatsgarantie op de lening die Spyker Cars heeft aangevraagd bij de Europese Investeringsbank (EIB) voor de overname van Saab, liet de Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson weten.

De garantie was voor Spyker naar verluidt cruciaal bij het sluiten van de overeenkomst met General Motors over de overname van Saab. De EIB en de Europese Commissie buigen zich nog over de aanvraag, aldus Olofsson. “Een voorwaarde voor het geven van de staatsgaranties voor de lening is dat er groenere auto’s op de weg komen, voertuigen die dus milieuvriendelijker zijn”, benadrukte de minister dinsdag tegenover journalisten.

“Als garantieverstrekker zal de Zweedse overheid de hele tijd controleren of de gemaakte beloften worden waargemaakt. Voor Saab betekenen groenere auto’s dat het bedrijf nieuwe klanten aantrekt, de productie zeker stelt en dat banen behouden blijven.” Olofsson zegt te geloven in de kennis van Saab om groener te produceren.

Februari

Gesteld dat alles volgens plan verloopt, zou de overname midden februari rond moeten zijn, aldus GM. Het Amerikaanse concern zei samen met Spyker en de Zweedse regering “zeer hard en creatief” te hebben gewerkt om een “levensvatbare toekomst voor dit unieke merk” te creëren. “Iedereen is bijzonder blij met deze uitkomst”, aldus GM.

Spyker Cars betaalt GM 74 miljoen dollar (52,5 miljoen euro) in contanten voor Saab, GM krijgt preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar in Saab.

Het bedrag in contanten wordt in twee keer betaald. De eerste betaling van 50 miljoen dollar vindt plaats zodra de transactie rond is. “Dat is naar verwachting op of voor 15 februari 2010”, aldus Spyker. De tweede betaling van 24 miljoen dollar wordt op 15 juli van dit jaar gedaan.

Opvallend aan de overname van Saab is dat Muller de Russische grootaandeelhouder in Spyker, Vladimir Antonov, uitkoopt als de deal doorgaat. De Rus stapte twee jaar geleden in Spyker toen het bedrijf dringend geld nodig had.

Ontmanteling gestaakt

GM was de afgelopen weken al bezig met de ontmanteling van Saab. De Amerikanen wilden het noodlijdende Zweedse bedrijf niet verkopen, omdat een concurrent er met technologie van GM vandoor zou kunnen gaan.

Spyker liet weten dat het ontmantelingsproces van Saab “in lijn met het tijdschema van de verkoop” gestaakt wordt.

Om Saab als zelfstandig bedrijf buiten GM te laten opereren wil Spyker ook het Britse distributie-, marketing- en verkoopbedrijf Saab Great Britain overnemen. Dat is in handen van General Motors UK.

Spyker belegt “zo snel als praktisch mogelijk is” een aandeelhoudersvergadering om de overeenkomst voor te leggen aan de aandeelhouders. Op die vergadering zal Spyker ook goedkeuring vragen om de naam van het bedrijf te veranderen in Saab Spyker Automobiles.

Wat nu?

Veel kenners waren de afgelopen weken sceptisch over de kans van slagen van de inspanningen van Muller. De Nederlandse zakenman hield echter tot het einde toe vol vertrouwen te hebben in een goede afloop.

“Saab is een bedrijf dat 62 jaar lang zijn naam heeft weten te vestigen, maar door omstandigheden die allemaal bij elkaar komen, nu in de schoot valt van Spyker. Dat was onder normale omstandigheden van zijn leven niet denkbaar. Dat kan alleen maar omdat er iets ongebruikelijks aan de hand is in de industrie. Mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen, maar dat komt omdat ik ondernemer ben en zij niet”, zegt Muller.

Het staat als een paal boven water dat de overnamesoap het kleine bedrijf uit Zeewolde een zee aan gratis publiciteit heeft opgeleverd.

“Met adverteren red je dit niet, dat zou in de miljoenen lopen”, zegt marketingdeskundige Ruurd Hielkema van Trendbox. Muller haalt al weken de wereldpers met zijn plannen om Saab in te lijven. “Mensen gaan ervan uit dat de berichtgeving in kranten neutraal is en daar springt Spyker in positieve zin op in als vitale ondernemende organisatie die dit avontuur aandurft”, stelt Hielkema.

Renderende verkopen

Met alleen meer naamsbekendheid is Spyker er volgens autoanalist Thomas Edens van Rabobank niet. Hij wijst erop dat Spyker nog nooit winst heeft gemaakt en Saab ook niet in de twintig jaar onder de vleugels van General Motors. “Een goede merkbeleving neerzetten is één ding, maar de grootste uitdaging is nu om renderende verkopen te gaan draaien”, zegt Edens.

Het is de Rabo-analist ook een raadsel hoe Spyker dat wil doen. Volgens de berichten heeft de Europese Investeringsbank (EIB) groen licht gegeven voor een lening van 400 miljoen euro die nodig is om Saab te laten overleven. “Dat lijkt mij een mager bedrag. Saab heeft nu sterk verouderde modellen en ze zullen dus nieuwe eigenzinnige modellen moeten ontwerpen die aan strenge milieueisen voldoen. En ze moeten het hele dealernetwerk aanpassen”, aldus Edens.

Robert van den Oever, auteur van het boek ‘Spyker, een dollemansrit’, ziet veel parallellen met de overname van het verliesgevende formule 1-team in 2006 met hulp van ondernemer Michiel Mol. “Een bijeffect was toen dat een deel van het geïnvesteerde geld van Mol rechtstreeks naar de autofabriek ging. Linksom of rechtsom zal Spyker er nu ook wel weer van profiteren. Als Victor Muller iets doet, moet je ervan uitgaan dat Spyker er beter van wordt”, aldus Van den Oever.

Bron: ANP

Dirk Steeman van dealer Saab Kennemerland is blij met de overname van zijn merk door Spyker. “Wij worden nu onderdeel van een kleine club waarbij alle aandacht naar Saab zal gaan, bij General Motors waren we een beetje een ondergeschoven kind”, aldus Steeman tegen de NOS.

Reageer op dit artikel