nieuws

Opel sluit fabriek Antwerpen in juni

Home

Opel sluit de grote fabriek in Antwerpen. Het bedrijf ontslaat de circa 2600 werknemers. De sluiting gaat al eind juni in, zo heeft de directie donderdag aan de ondernemingsraad laten weten. In Antwerpen wordt de Opel Astra gemaakt.

Opel sluit fabriek Antwerpen in juni

General Motors waarschuwde al weken dat de toekomst van de fabriek in gevaar is. Het concern wil in Europa totaal achtduizend banen schrappen en de capaciteit met een vijfde inkrimpen, maar had tot dusver niet definitief besloten waar dat zou gebeuren.

De grote fabriek in Antwerpen maakt nu vooral Opel Astra’s. Het plan was dat er over enkele jaren een nieuwe suv van de band zou rollen. Maar topman Nick Reilly wil die suv liever in Zuid-Korea laten maken door Daewoo. Volgens hem kan de beoogde productie van suvs niet doorgaan wegens de ongekende crisis en de overcapaciteit.

Het bedrijf zal niet overgaan tot sluiting van andere fabrieken in Europa. meldde Opel-chef Nick Reilly.

De topman onderhandelt met Europese regeringen over staatshulp. “Met de Duitse regering is over een ondersteuning voor Opel gesproken”. Een bedrag werd niet genoemd. “We gaan door een moeilijke fase”, zei Reilly.

De werknemers reageerden gelaten op het massaontslag. “We leven al jaren in onzekerheid”, zegt Ahmed Techmas, een productiemedewerker met achttien jaar dienst. “We wisten dat er slecht nieuws op komst was, dus een echte verrassing is het niet.”

Hij verwacht niet dat het personeel gaat staken. “Antwerpen zal zich niet laten kennen en zal aan Reilly tonen dat hij de verkeerde fabriek heeft gesloten.”

De vakbonden tonen zich strijdvaardiger. Ze vinden het belachelijk dat Opel de Europese regeringen om belastinggeld vraagt om de productie naar Zuid-Korea te verplaatsen. De bonden hadden woensdag al het terrein van de fabriek in Antwerpen geblokkeerd. Geen enkele nieuwe auto kan de fabriek uit. De bonden deden dat toen uit Duitsland geruchten kwamen over sluiting van de fabriek.

De Vlaamse premier Kris Peeters had GM eerder 500 miljoen euro overheidssteun toegezegd. Die steun overtuigde het bedrijf kennelijk niet om in Antwerpen te blijven. Het massaontslag is een enorme dreun voor de werkgelegenheid in de Antwerpse regio.

Premier Yves Leterme van België betreurt de sluiting. Volgens de premier kon de vestiging goed concurrerend zijn. Leterme vindt nu dat alles in het werk moet worden gesteld om andere activiteiten op te starten in de vestiging.

Meerdere toeleveranciers komen zwaar in problemen door de sluiting, ook in Nederland. De Nederlandse toeleverancier van Opel, Voestalpine Polynorm, wil de komende tijd in overleg met de autobouwer. Dit liet de directie donderdag weten naar aanleiding van het nieuws dat de fabriek in België later dit jaar wordt gesloten.

De onderneming maakt onder meer carrosseriedelen en gereedschappen voor de autoproductie en levert ook aan Opel Antwerpen. Wat het gevolg van de sluiting precies zal zijn, kon het bedrijf nog niet zeggen. De Nederlandse tak is onderdeel van het Oostenrijkse concern Voestalpine.

Ook het industrieel concern Nedschroef uit Helmond levert aan de Opel-fabriek in Antwerpen. Topman Chris Mezger van de producent van onder meer moeren en bouten verwacht weinig te merken van de sluiting van de Antwerpse Opel-vestiging omdat zijn bedrijf levert aan Opel Europa.

“Zij stoppen niet met de productie van bestaande modellen. Dan leveren wij aan Bochum in plaats van aan Antwerpen.”

Mezger denkt wel dat er een indirect effect zal zijn op de autoverkopen van Opel. “De onrust over Opel doet het concern in totaliteit geen goed. Onze totale afzet zal daarvan wel wat onder druk staan.”

Bron: ANP

Reageer op dit artikel