nieuws

Geen nieuwe Daihatsu’s meer

Home

Nog dit jaar en volgend jaar zijn nieuwe Daihatsu auto’s te koop, vanaf 2013 is het afgelopen. De importeur meldt dat de nieuwverkoop in Europa gestaakt zal worden. Een aftersales organisatie voor al verkochte auto’s blijft wel bestaan. Sinds 32 jaar is Daihatsu in Nederland vertegenwoordigd. Wat ging er mis?

Geen nieuwe Daihatsu’s meer

Als reden om dit merk uit Europa terug te trekken worden hoge ontwikkelkosten en felle concurrentie in de kleinste autoklasse genoemd. Traditioneel was Daihatsu juist in de kleinste auto’s sterk, en boden ze ook nooit iets groters dan compacte gezinsauto’s.

Het grootste model was ooit de Rocky terreinwagen, wat voor die autosoort ook een klein model mocht heten. Juist dat trok klanten, want andere compacte en betaalbare terreinauto’s waren er nauwelijks. En de Rocky stond off-road wel degelijk zijn mannetje.

Nu nog vier modellen

Op dit moment voert Daihatsu de stadsauto Cuore, de Sirion 2 die geruime tijd goed heeft verkocht, de ruime Materia en de mini-suv Terios. Het gamma in Japan is een stuk omvangrijker. Daar zit ook nog de mini-mpv Move tussen, in Europa ook enige tijd populair geweest.

Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat in 2011 of 2012 nog nieuwe modellen in Europa worden toegevoegd. Buiten Europa blijft Daihatsu wel aanwezig. Het merk produceert jaarlijks rond een half miljoen auto’s.

In Nederland stortte de verkoop in tot iets meer dan 2000 stuks, ruim de helft minder dan in 2009. Van 2008 naar 2009 halveerden de verkopen ook al. Met ruim 9200 verkopen was 2008 een goed jaar voor Daihatsu, ze waren groter dan Honda, Mazda en Mitsubishi. In eerdere jaren lag de jaarverkoop meest rond 4000.

Onderdeel van Toyota

Het in 1907 opgerichte Daihatsu Motor maakte eerst alleen motoren, pas in de jaren zestig begon men met auto’s. Toen al nam Toyota een aandeel in het bedrijf, dat geleidelijk werd opgevoerd.

Nu is Daihatsu al enige tijd volle dochter van Toyota, met als specialiteit de kleinste automodellen. Daarin heeft Daihatsu niet zelden aparte modellen bedacht, maar bijvoorbeeld ook gepionierd met een driecilinder mini-dieseltje in de Charade.

Daihatsu heeft veel auto’s geproduceerd voor Toyota. Het idee was dat ze na opname in de Toyota-groep ontwerp en productie van kleine modellen voor beide merken op zich zouden nemen.

Europa te moeilijk?

Volgens de fabrikant is in Europa de concurrentie van lokale merken in de kleinste klassen erg sterk geworden. Tegelijk moet flink geïnvesteerd worden in veilige, schone en aantrekkelijke modellen naar Europese smaak en regels. Dat wordt te duur, daarom zien ze ervan af.

Volgens Europese regels moet, als het bedrijf blijft bestaan, wel nog tien jaar lang onderdelen en service geboden worden. Dus daarmee blijft Daihatsu aanwezig. Het blijft merkwaardig dat nu juist deze zeer ervaren specialist in kleine en zuinige auto’s geen plaats meer heeft in een sterk gegroeide Europese markt voor die klasse.

Inderdaad speelt de hoge koers van de Japanse munt het merk parten. Daihatsu’s zijn nogal aan de dure kant geworden. De mpv-achtige Materia werd niet de modieuze klapper die het in de VS en Japan is, er mag wel een nieuw model bij in het gamma. Het probleem lijkt eerder dat Toyota er geen brood in ziet daar technische en financiële steun aan te besteden. Willen ze misschien liever zelf voor Europa aangepaste kleine Daihatsu’s onder eigen merk brengen?

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel