nieuws

Daimler en Benz samen 80

Home

Dit jaar is het tachtig jaar geleden dat de automobielfabrieken die werden opgericht door de Duitse industriepioniers Carl Benz en Gottlieb Daimler, fuseerden tot Daimler-Benz, het bedrijf dat zijn auto’s op de markt bracht onder de merknaam Mercedes-Benz. Later zou Daimler-Benz op zijn beurt weer opgaan in het huidige concern DaimlerChrysler. De geschiedenis in een notedop.

Daimler en Benz samen 80

Driewieler

In 1886 kreeg Carl Benz het patent op een driewielig voertuig dat werd aangedreven door een door hem ontworpen viertaktmotor. Een jaar later verkocht hij de eerste door hem gebouwde auto, een vierwielige auto volgde in 1892. Daarna namen productie en afzet vrij snel toe. In 1903 vertrok Benz bij het door hem opgerichte bedrijf na onenigheid met zijn mede-directieleden.

Mercedes

Gottlieb Daimler werkte samen met Wilhelm Maybach aan de bouw van motoren en begon in 1881 samen met Maybach een eigen motorenfabriek in Bad Cannstatt bij Stuttgart. Ook Daimler ondernam voorzichtige pogingen tot de bouw van auto’s, maar commercieel werd zijn onderneming pas een succes na tussenkomst van de Oostenrijkse zakenman Emil Jellinek, die als voorwaarde stelde dat de auto’s genoemd werden naar zijn dochter Mercedes. Na het overlijden van Gottlieb Daimler in 1900 nam diens zoon Paul samen met Maybach het bedrijf over. Mede op initiatief van de Deutsche Bank fuseerden Daimler en Benz in 1926.

Silberpfeile

In de jaren twintig zorgden de SSK- en SSKL-sportwagens met compressortechnologie voor furore, maar onder de merknaam Mercedes-Benz kwamen er ook luxe personenauto’s met zes- en achtcilindermotoren op de markt. Modellen als ‘Stuttgart’, ‘Mannheim’ en ‘Nürburg’, tot aan de grote Typ 770, bijgenaamd ‘Großer Mercedes’. In de tweede helft van de jaren dertig waren er tal van racesuccessen met de beroemde ‘Silberpfeile’. Het is ook de tijd dat Mercedes naam maakt als producent van dieselpersonenauto’s. De 260 D is in 1936 de eerste in serie gebouwde personenauto met een dieselmotor.

Wirtschaftswunder

Na de tweede wereldoorlog, waarin Daimler-Benz vooral actief was in de bouw van militaire voertuigen en vliegtuigmotoren, werd de productie van personen- en vrachtauto’s al snel weer hervat. Modellen als de 170S en later de 220 en 300, bekend als ‘Adenauer’, zorgden voor een relatief snel economisch herstel.

Succes en tragedie in autosport

Ook sportsuccessen dienden zich weer aan, onder andere met de legendarische 300 in verschillende uitvoeringen, die successen boekte in lange-afstandswedstrijden als de Mille Miglia en de 24 Uur van Le Mans. In de Formule 1 behaalde Daimler-Benz wereldtitels met Juan-Manuel Fangio in 1954 en 1955. Na een zware chrash in 1955 in Le Mans, waarbij de Mercedes van coureur Levegh zich in het publiek boorde en waarbij meer dan 80 toeschouwers om het leven kwamen, trok Mercedes zich voor lange tijd terug uit de autosport.

Pagode

In de jaren zestig hield de ontwikkeling bij de Mercedes-Benz-modellen aan. Een nieuwe SL-reeks kwam op de markt die de bijnaam ‘Pagode’ kreeg. Het topmodel uit het personenautoprogramma was de luxueuze 600, die tot 1981 in productie bleef.

S-Klasse

In 1972 rolde de eerste generatie van de S-Klasse van de band, terwijl de modelreeks daaronder in 1976 een nieuwe generatie beleefde. Een andere noviteit in 1979 was de komst van de vierwielaangedreven G-Klasse, een terreinwagen die tot op de dag van vandaag in productie is.

Kleine Mercedes

In 1982 werd de 190 geïntroduceerd, die door velen als de eerste ‘kleine’ Mercedes-Benz werd beschouwd. Dit model was een enorm succes en bleef ruim tien jaar in productie. In 1993 volgde de C-Klasse de 190 op. De auto’s in het middelgrote segment, de 200/300-reeks, werden in 1984 vervangen door een nieuwe bouwgeneratie; de E-Klasse.

Formule 1

Halverwege de jaren negentig keerde Mercedes-Benz ook weer terug als motorenleverancier in de Formule 1. na eerdere successen in de sportwagens (overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1988) en de toerwagens (DTM-kampioenschap door Klaus Ludwig met de 190 in 1992 en vijfmaal Bernd Schneider). Er werd een intensieve samenwerking aangegaan met het Britse Formule 1-team McLaren, die resulteerde in de wereldtitel bij de rijders door Mika Häkkinen in 1998 en 1999. In 1998 won het team ook de constructeurstitel.

Elandproef

Het modelprogramma van Mercedes-Benz werd in de jaren negentig sterk uitgebreid met onder andere de roadster SLK, de coupé CLK en de compacte A-Klasse. De laatste beleefde een moeilijke start, nadat een journaliste de auto bij het nemen van de ‘Elandproef’ op zijn kant wist te krijgen. Tal van aanpassingen, onder meer ESP en een herintroductie waren nodig om de ‘A’ weer op de kaart te zetten bij het koperspubliek.

DaimlerChrysler

In 1998 ontstond uit het samengaan van Daimler-Benz en de Amerikaanse Chrysler Corporation, het huidige concern DaimlerChrysler.

Inmiddels verschenen de B-Klasse, de in de USA gebouwde vierwielaangedreven SUV M-Klasse en de R-Klasse, een Grand Sports Tourer, op de markt.

McLaren en Maybach

De samenwerking met McLaren leidde tot de supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren, terwijl voor de absolute top van de markt het exclusieve merk Maybach nieuw leven ingeblazen werd.

Nieuw Mercedes-Benz museum in ‘Nederlands jasje’

De roemrijke autohistorie van Mercedes-Benz staat sinds kort in een architectonische creatie van Nederlandse origine. Het is het nieuwe Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het bijna 50 meter hoge gebouw draagt de signatuur van Ben van Berkel uit Amsterdam. De architect is in ons land bekend van de Erasmusbrug alias ‘De Zwaan’ in Rotterdam. Bezoeken kan uiteraard, maar ook op de website van het museum kunt u een virtuele geschiedenistour doen.

Mercedes-Benz in AMT’s historisch archief (PDF download)

Directe benzine inspuiting in de Mercedes 300SL.

De Mercedes 250S uit 1965 technisch bekeken.

De techniek van de experimentele Mercedes-Benz elektrische stadsbus uit 1969.

De Mercedes W123-serie technisch bekeken.

1995: Mercedes introduceert ESP.

Links naar Nederlandse Mercedes-Benz klassiekerclubs:

Mercedes-Benz Club Nederland

Mercedes-Benz Veteranen Club Nederland

Mercedes W114-W115 Club

Mercedes W116-Club Nederland

Mercedes W123-Club Nederland

Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club

Mercedes-Benz W126-Club

Mercedes Hanomag Kampeerautoclub ‘Dubbellucht’

Reageer op dit artikel