nieuws

Verslaat de Porsche Cayman R zijn betovergrootouder?

Home

De belangrijkste vijand van een sportief weggedrag is gewicht. Porsche weet dat als geen en ander en introduceert daarom de Cayman R. Een vergelijking tussen deze supersportieve lichtgewicht en de eerste ‘R’ Porsche uit 1967 levert een verrassend resultaat…

Verslaat de Porsche Cayman R zijn betovergrootouder?

Porsche Cayman R, 55 kg lichter en 10 pk sterker dan Cayman S.

Porsche’s doel bij de ontwikkeling van de Cayman R was betere prestaties door minder gewicht. Dus: comfortvoorzieningen eruit, lichtgewichtcomponenten erin. Zo is het vergeefs zoeken naar een soundsystem, airco of navigatie. Verder heeft de auto een aangepast sportonderstel en wegen de vier 19 inch wielen samen slechts 40 kg.

Lichte krachtpatser

Al met al verliest de Cayman zo 55 kg ten opzichte van de Cayman S en blijven er voor de handgeschakelde versie nog 1295 kg over. Omdat Porsche het vermogen van de 3.4 boxer met 10 pk wist op te voeren komt dat nu op 330 pk. Iedere pk hoeft dus maar 3,9 kg voort te stuwen!

Het kan nóg beter

Wie zelfs dat nog te veel vindt, kan nog een fractie gewicht sparen door te kiezen voor de optionele Li-ion-accu. Kiezen voor de 7-traps ‘Doppelkupplung’ PDK-transmissie kan ook. Dat verslechtert weliswaar de gewicht-vermogensverhouding tot 4,0 kg/pk, maar het verbetert de acceleratie. Het sprintje naar 100 km/h kost dan nog maar 4,9 seconden in plaats van 5. Ook op het verbruik heeft die keuze een positieve invloed. Met PDK geeft Porsche 9,3 l/100 km op, zonder 9,7.

Terug in de tijd

Porsche vraagt speciale aandacht voor de zwarte striping en typeaanduiding op zij- en achterkant: “Deze belettering werd het handelsmerk van de eerste Porsche met een R in de typeaanduiding: de 911R uit 1967”.

Alles R uit

Die eerste R bouwde Porsche exact volgens hetzelfde principe: comfortvoorzieningen eruit, lichtgewichtcomponenten erin. Wel ging men toen grondiger te werk. De portieren, spatborden, bumpers, het kofferdeksel en de motorkap waren uit glasvezel versterkt kunststof, net als de deurpanelen. De zijruiten en achterruit waren van plexiglas en een portierruit openen ging met een leren riem. Zo kon een zwaar zwengelmechanisme achterwege blijven. De gaten in het dashboard waren ook licht, maar gaven de indruk dat er zojuist was ingebroken in de R.

830 kg!

Het resultaat mocht er zijn. De 911R was maar liefst 240 kg lichter dan de standaard 911, zodat hij niet meer dan 830 kg op de weegschaal bracht. Bovendien was de 2 liter zescilinder boxer stevig onderhanden genomen. Het vermogen groeide van 145 naar 210 pk. Hé, 830 kg, 210 pk, dat is net iets minder dan 4 kg per pk! We zijn 43 jaar verder en er is niets veranderd, een R is nog steeds een R.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel