nieuws

Technisch genieten in nieuwe Audi A6

Home

Audi introduceert de nieuwe A6-generatie. Eerste kwartaal volgend jaar start de verkoop. Uiterlijk blijft het model dicht bij zijn voorganger. In technisch opzicht wordt het vrijwel de evenknie van het topmodel A8. Dat wil zeggen, alles wat de modernste elektronica mogelijk maakt wordt op de A6 leverbaar. Welke technische hoogstandjes zijn dit?

Technisch genieten in nieuwe Audi A6

Met een naar 2 meter 91 opgerekte wielbasis, dat is 6,5 cm groei, komt het ruimteaanbod in de A6 dichtbij dat van een A8. Alleen neemt Audi in dit model niet de aluminium bouwwijze over. Enkele buitenpanelen en wieldraagarmen zijn van aluminium, maar dat is samen niet meer dan een goede 20% van het autogewicht.

Versterkte motoren en hybride

Om te beginnen omvat het gamma twee benzine- en drie dieselmotoren, bijna alle V6-aggregaten. Op benzine lopen de 2.8 FSI en 3.0 TFSI, waarbij beide wat winnen aan vermogen ten opzichte van de huidige generatie. Datzelfde geldt voor de 2.0 TDI en 3.0 V6 TDI-diesels, toegevoegd wordt een zuiniger, naar 150 kW verzwakte 3.0 diesel.

Pas in 2012 komt een hybride 2.0 TFSI, waarin naast de 155 kW turbo viercilinder een 33 kW elektromotor werkt. Op Li-ion-accu’s zal die variant maximaal 3 km kunnen afleggen, en 100 km/h elektrische topsnelheid hebben. Volgend jaar komt diezelfde hybridecombinatie eerst in de Q5, daarna in de A8.

Nieuw quattro-systeem

Zoals AMT eerder dit jaar berichtte stappen de quattro-versies over op het centrale kroonwieldifferentieel aan de versnellingsbak. Dat werkt weer beter dan het tot nu gebruikte Torsen-differentieel.

Alle motoren behalve de 2.0 TDI gaan samen met automatische transmissie. Dat kan een traploze Multitronic zijn, voor de sterkste versies een S Tronic-dubbelkoppelingbak, en voor de hybride een achttrapsautomaat.

Sturing met navigatie

Tegen meerprijs is haast alles mogelijk. Volledig met leds werkende koplampen, bijvoorbeeld, en een navigatiesysteem dat meehelpt bij de besturing van adaptief licht, adaptieve cruise control en automatische transmissie.

Net als in de A8 is volledige internettoegang mogelijk, en nachtzicht met passieve infraroodcamera. Er is ook een camera voor rijbaan- en verkeersbordherkenning. Een head-up display kan dergelijke informatie in de voorruit projecteren. Ook van de A8 komt het snufje van een touchpad waarop je met de vinger kunt schrijven, als uitbreiding op het MMI-bedieningssysteem.

Een pre-safe automatische remassistent mag uiteraard niet ontbreken in de optielijst. Als sensors dienen de radar van de cruise control voor lange afstand, camera achter de voorruit op middelmatige afstand, en ultrasoon sensoren voor nabij-bewaking.

Wat is eigenlijk nog het verschil met een A8? Uiterlijk zijn grille en achterlichten van de A6 nog wat scherper gelijnd, als je goed oplet. En er is voor de A6 momenteel geen V8-motor meer.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel