nieuws

Sportief brommen met de Ligier Ixo

Home

Ooit ontwikkelde Guy Ligier zijn eigen sportwagens. In 1977 won Jacques Lafitte zelfs de GP van Zweden in een Ligier F1-auto. Maar toen kwam de vergrijzing. Ligier ging zich toeleggen op brommobielen. Met het allernieuwste model gaat Ligier terug naar zijn roots. De nieuwe Ixo ziet er uit als een hete hatchback!

Sportief brommen met de Ligier Ixo

Een brommobiel? Is dat niet zo’n vierkant plastic doosje vooraan de file? Tot voor kort misschien. Nu voegt Ligier naar eigen zeggen: “een nieuwe dimensie toe aan het fenomeen brommobiel: een sportief karakter”.

Ziet er goed uit!

En eerlijk is eerlijk, dit autootje is prima vormgegeven. De koplampunits lopen ver door de zijkant, zoals de huidige trend in autodesign voorschrijft. Het koetswerk heeft een sportief aflopende daklijn met spoilertje boven de achterruit. Daaronder een diffusor met twee verchroomde uitlaatpijpen. Aan de zijkanten spatbordverbreders rond de lichtmetalen wielen met serieuze bandenmaat: 155/65 R14. Alle vier de wielen hebben heuse schijfremmen.

Meer sportiviteit

Ook sportief is het aluminium buizenframe onder de polycarbonaat carrosserie. Binnen staan semi-leren stoelen met rode stiksels. En voor een sportieve zithouding is het stuur in hoogte verstelbaar.

75,5 gram CO2 per km

Zo’n brommobiel mag wettelijk geen supersportieve vermogens leveren, maar het Lombardini-motortje in de Ligier produceert zijn 4 kW wel op moderne wijze. Het gaat om een 2 cilinder 440 cm3 common rail-diesel. Volgens opgave neemt de Ixo genoegen met 2,9 liter diesel op 100 km. Een volle 17,5 liter tank is dus goed voor 600 kilometers modern brommen.

Niet stilstaan

De Ligier-brommobielen worden op moderne productielijnen gebouwd en het chassis wordt door robots gelast. Voor wie daar geen vertrouwen in heeft: Ligier geeft twee jaar garantie inclusief pechhulp. En mocht er toch iets stuk gaan, dan staat een Ligier nooit lang stil: “Bestelde onderdelen worden dagelijks binnen 24 uur bezorgd bij de 70 dealers in de Benelux”.

Te duur?

Dan rest nog één vraag, wat kost nou zo’n Ixo? Antwoord: € 14.990,-. Dat klinkt als pittig. Aan de andere kant, de crisis loopt op zijn einde, vergrijzend Nederland is niet armlastig en een hete hatch mag iets kosten.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel