nieuws

Klassieke Morgan driewieler herleeft

Home

Is er in de moderne tijd nog plaats voor zeer klassieke ontwerpen? Al heel lang meent het Britse Morgan van wel, en met succes. Toch leek met de nieuwste modellen Supersports en de voor 2012 geplande ruimere EvaGT dat zelfs Morgan niet onder flinke modernisering uit kan. Maar wie echt van het historische autorijden houdt mag ook een nieuwe Threewheeler tegemoet zien. Kent u hem nog?

Klassieke Morgan driewieler herleeft

Merkoprichter H.F.S. Morgan maakte met zijn driewieler in de vroege autohistorie een opmerkelijk succesvolle kruising tussen auto en motorfiets. Een heel klein en licht tweezits carrosserietje, met één wiel achter. Tussen de twee voorwielen monteerde Morgan één- en tweecilinder motorfietsmotoren.



Deze klassieke driewielers krijgen een modern vervolg bij Morgan.

Harley biedt uitkomst

Tot kort na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde en produceerde Morgan deze driewielers, het bekendst als Morgan Aero. Geheel in de stijl van dat model komt in 2011 een moderne versie.

Een exacte kopie van de oude Morgans wordt de nieuwe Threewheeler niet, al lijkt dat bij de eerste blik op de klassieke spaakwielen wel zo. Ook het idee van een buizenframe met aluminium omhulsel lijkt sterk op de tradities van 1909 tot 1953.

Wederom zal op de neus een V-twin motorfietsblok prijken. Maar niet zoals vanouds van Britse makelij, want zoiets is er niet meer. Morgan moest uitwijken naar de VS, voor het 1800 cc motorblok van Harley Davidson.

Serieus snel

Technisch is de nieuwe Threewheeler dus toch wel modern. Geen trommels, maar schijfremmen voorin. Geen verende fusees voorop, maar kantelarmen met veer/demperpoten. Wat blijft is een geheel open carrosserie met kleine windvangertjes in plaats van een echte voorruit.

Niet direct een auto voor het gezin, zoals de originele driewielers wel een comfortabeler alternatief vormden dan pa voorop en ma achterop de motor. Iets voor puristisch rijplezier, want de basisgedachte werkt nog steeds.

Omdat deze Morgan nog geen 500 kg zal wegen, en het Harley-blok wel 74 kW aan het achterwiel levert, zal de Threewheeler ook nu rap zijn.

Ultieme downsizing

Wie durft kan 185 km/h halen, en met een 0-100 sprint in 4,5 seconde bijna elke serieuze sportwagen voor aap zetten. Knap trouwens, dat Morgan aan het Harley-motorblok een Mazda vijfversnellingsbak weet te koppelen.

Een leuk verhaal erbij is dat lichtere auto’s met kleinere motoren zo goed zouden zijn voor milieu en klimaat. Daarom zou Morgan deze uiterste downsizing hebben bedacht. Hoe weinig hij verbruikt staat er echter niet bij, of hoe betaalbaar hij zal zijn.

Wat in elk geval niet opgaat is dat dit apparaat in Engeland als motorfiets wordt gehomologeerd. Lukt misschien in sommige landen, maar niet in Nederland. Hier telt het als een échte auto.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel