nieuws

Tweede poging Landwind met CV9

Home

Vijf jaar na een valse start, volgt nu een beter voorbereide tweede poging van het Chinese Landwind. Dezelfde vanuit Nederland opererende Europees importeur brengt in de zomer de CV9. Gebouwd met veel Europese hulp, maar wel voor een Chinese prijs. Een middelgrote mpv voor 14.495 euro zal allicht de nodige aandacht trekken. Zit er deze keer succes in?

Tweede poging Landwind met CV9

De in Tiel gevestigde importeur zegt te beschikken over 35 dealers met in totaal 45 vestigingen. Daarmee hoopt men in een jaar 1500 auto’s te kunnen verkopen. Eerst alleen in Nederland en België, later moet de rest van de Europese markt opengebroken worden. Uiteraard zoekt LWMC nog dealers.

CV9 ook elektrisch?

Landwind begon de autoproductie tien jaar geleden, met de X9 die we hier kenden als tweedeurs Opel Frontera Sport.

Landwind maakt de X9, en de vijfdeurs variant X6 die hier in 2005 weinig gelukkig debuteerde, nog steeds. Met daarnaast nu een X8 suv die erg veel weg heeft van een Mitsubishi Outlander, een kleine sedan op Ford Fiesta-basis, en sinds 2006 de CV9.

We zagen hem al eens op de autoshow van Frankfurt, als model Fashion.

In standaard versie is het een vijfzitter, als optie kan een naadloos in de vloer wegklapbare derde zitrij ingebouwd worden. Er zijn twee benzinemotoren, de Tielse importeur zegt dat dit jaar ook nog een elektrische variant komt. Daarover zegt de Chinese website van Landwind nog niets, JMC/Landwind produceert nu nog geen enkele elektrische auto.

Hier ontworpen en getest

In grote lijnen ziet de CV9/Fashion er best aardig uit. Nader bekeken zagen we twee jaar geleden nog geen beste materiaalkwaliteit, vooral in het interieur, maar dat kan ondertussen verbeterd zijn. De vormgeving, meldt men vol trots, is van de progressieve Italiaanse studio I.DE.A.

Bij de motoren gaat het om een 1.6 (71 kW) en 2.0 (102 kW) uit eigen productie. Eigentijds van opzet, met volledig aluminium blok en zestien kleppen. De Duitse motorontwikkelaar FEV werd ingehuurd om de 2.0 met dubbele nokkenas te optimaliseren. De transmissie komt helemaal uit Duitsland, het simpele onderstel met semi-onafhankelijke torsie achteras werd mede door het Britse ontwerpbureau MIRA afgestemd.

Veilig genoeg?

Het Nederlandse TNO en de Duitse TüV verschaften raad om de veiligheid op voldoende niveau te krijgen. Er is een EU-typekeuring, maar dat zegt op het punt van veiligheid nog niet echt veel. Importeur LWMC denkt dat de CV9 goed zal zijn voor drie EuroNCAP-sterren, ondanks dat er alleen airbags in dashboard en stuur zitten.

Maar ja, je krijgt wel een auto met 2 meter 71 wielbasis en 4 meter 41 lengte, dat is zo groot als een Opel Zafira. Voor de prijs van een Corsa. Zou EuroNCAP al een nieuwe Landwind binnen hebben, om nu meteen te bevestigen of ontkennen dat het Chinese merk geleerd heeft wat Europeanen van een auto verwachten? We volgen het met spanning.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel