nieuws

Simca tijdelijk weer in de showroom

Home

Velen zullen zich het merk Simca nog goed kunnen herinneren. Een collectie Simca-modellen, is in juni te zien bij Peugeot-dealer Visscher in Culemborg. Ze staan daar van 26 juni tot 3 juli, ter gelegenheid van 25 jaar Simca Automobiel Club Nederland. Ook afgeleiden zijn te bezichtigen, zoals de latere Talbots en Matra-Talbots. Kent u ze nog?

Simca tijdelijk weer in de showroom

De allerjongsten zullen zich weinig of niets meer voorstellen bij het merk Simca, of diens opvolger Talbot. Maar heel velen weten nog goed hoeveel Simcaatjes 1000 en 1100 onze straten ooit bevolkten. Of hoe leuk je kon racen met een Simca 1000 Rallye, als je maar niet bang was van de heftig uitzwaaiende staart met de motor daarin.

Dertig jaar geschiedenis

De club van Simca-liefhebbers ontstond in 1985, bij de laatste stuiptrekkingen van het toen tot Talbot omgedoopte merk. Niet veel langer is de zelfstandige historie van Simca, dat pas in 1951 een helemaal zelf ontwikkelde auto uitbracht. Sinds 1934 maakte Simca in en voor Frankrijk auto’s in licentie.

Het eerste eigen model Aronde werd meteen een voltreffer, ook in ons land zijn er heel veel verkocht. Datzelfde geldt voor de opvolgende 1300/1500, en de toegevoegde 1000 en 1100. Zelfs een grote V8 Simca (met Ford-motor) trok wel kopers.

Via Chrysler naar PSA

Al vrij snel nadat Simca echt succesvol werd begon Chrysler aandelen in te kopen. Zo wilden ze uitbreiden naar Europa, door overnames. Halverwege de jaren zestig werd eerst een meerderheidsaandeel in Simca gekocht, daarna is de Britse Rootes-groep overgenomen, en werden beide min of meer samengevoegd.

Het leidde niet meer tot succesvolle modellen, al scoorde Chrysler-Simca nog twee keer de Auto van het Jaar titel. De kwaliteit deugde niet, en Chrysler zelf draaide ook niet goed. Ze moesten zich terugtrekken uit Europa, waarbij Simca in 1978 naar de Peugeot-Citroën-groep ging.

Die plakte er vanaf 1980 de naam Talbot op, ooit nam Simca dat merk over. Maar zonder de wil er echt iets van te maken. De luxesedan Talbot Tagora, het puur rechtlijnige broertje van de Peugeot 604, bracht bepaald geen uitkomst.

U kunt het allemaal nog eens gaan terugzien op zaterdag 26 juni, als de jubileumbijeenkomst van de Simca-club Peugeot-dealer Visscher aandoet. Ook de week daarop zal die dealer aan de Pascalweg 29 in Culemborg nog de mooiste oude Simca’s in de showroom hebben.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Simca-historie op AMT.nl

● 1951: Simca Aronde met moderne pontoncarrosserie

Vedette: een Simca met een V8

1961: Simca 1000-sensatie op Parijse Salon

Simca 1300: moderne gezinsauto uit 1963

1968: De voorwielaangedreven Simca 1100 ‘semi-combi’

Filmpje: Roest was wel de belangrijkste vijand van de Simca’s. Deze zwaar aangetaste Aronde loopt nog wel, maar de nieuwe eigenaar krijgt een flinke klus aan een eventuele restauratie!

Geïnteresseerd in oude autotechniek?

In het AMT Historisch archief vindt u een bonte verzameling autotechnische hoogtepunten, zoals: de kolengasgenerator, de eerste schijfrem, het afscheid van de carburateur en nog veel meer.

Reageer op dit artikel