nieuws

Overmatig olieverbruik

Home

De meeste motoren verbruiken weinig olie, maar soms is het toch fout en moet er veelvuldig worden bijgevuld. Is er sprake van overmatig olieverbruik, dan is de diagnose vaak lastig. Wat is de beste procedure om achter de oorzaak te komen? AMT geeft advies.

Overmatig olieverbruik

Endoscoop

Lukt het niet om zo achter de oorzaak van het (te) hoge olieverbruik te komen, gebruik dan een endoscoop om de cilinderwanden te bekijken. Het gaat erom of er sprake is van een normaal hoonpatroon, van bore-glazing, van bore-polishing of van kleine of grote vastloopplekken.

Inloopvloeistof

Als er sprake is van een normaal hoonpatroon of van bore-glazing en het gaat om een olieverbruik bij een redelijk nieuwe of gereviseerde motor, dan is het mogelijk een zogenaamde ‘running-in compound’ te gebruiken. Het gaat hierbij om een inloopvloeistof die alleen tijdens de verbranding een oxide vormt van ijzer, aluminium en silicium. De fijne harde deeltjes zorgen voor een versneld inloopproces zodat de zuigerveren alsnog goed dragen op de cilinderwand. Het is een voor dieselmotoren ontwikkelde vloeistof die ook bij benzinemotoren een goed effect kan hebben.

Bekend probleem?

Als laatste blijft het demonteren van de motor over. Demonteer echter alleen als het absoluut zeker is dat er een mechanische oorzaak is. Overleg met de importeur kan mogelijke andere oorzaken opleveren zeker als het om een nieuw type motor gaat.

Reageer op dit artikel