nieuws

Nieuwe Volkswagen Jetta maakt vrienden in Amerika

Home

Volkswagen presenteert zijn nieuwe Jetta. Jetta? Bij ons doet dat nauwelijks meer een belletje rinkelen. In Amerika wel. Daar staat op 4 van iedere 10 verkochte Volkswagens: ‘Jetta’. Geen wonder dat de Jetta in buurland Mexico gebouwd wordt en dat de 6e generatie nu als eerste in de VS wordt onthuld. “Maar”, benadrukt Volkswagen, “ook de nieuwe Jetta blijft het product van Duitse degelijkheid.”

Nieuwe Volkswagen Jetta maakt vrienden in Amerika

Samen met de nieuwe Jetta onthulde Volkswagen ook zijn Amerikaanse doelstellingen: 800.000 auto’s per jaar vanaf 2018. Ambitieus, want op dit moment tellen Volkswagen’s jaarlijkse verkopen in de VS nog maar op tot ongeveer een derde van dat aantal.

Jetta of Passat?

Volkswagen ziet voor de Jetta een belangrijke rol in die verkoop-verdrievoudiging. En het moet gezegd, de nieuwe Jetta doet er alles aan om in het land van de ongekende mogelijkheden in de smaak te vallen. Allereerst met zijn afmetingen. Een beker cola is groter in Amerika, net als een bak popcorn of een hamburger. De nieuwe Jetta past zich naadloos aan. In de lengte groeide hij met 90 mm tot een respectabele 4644 mm. De wielbasis groeide al bijna even hard en bedraagt nu 2651 mm. Bij de eerste kennismaking ligt een vergissing voor de hand: “Ah, is dit de nieuwe Passat?”

Ruim van binnen

Ook in de breedte groeide de Jetta (tot 1778 mm), zodat nu ook Amerikanen, die in het vliegtuig twee stoelen nodig hebben, gemakkelijk meekunnen. Nog een belangrijk detail in het interieur: een aangepaste handremhandel maakt ruimte vrij voor een grotere bekerhouder.

Europees interieur

De cockpit is juist weer Europees sportief, met klokken in de Passat CC-stijl, en ook dat spreekt Amerikanen aan. Net als de aandacht voor veiligheid die de Duitse ingenieurs bij de ontwikkeling van de nieuwe Jetta hadden. Standaard is de Jetta uitgerust met zes airbags en Volkswagen verzekert dat de nieuwe auto niet alleen veilig is voor zijn inzittenden, maar ook voor voetgangers.

Intelligente keyless access

Amerikanen zullen ook de luxe van het als extra leverbare keyless access systeem waarderen. Het aanraken van de deurgreep wekt de Jetta uit zijn slaap. Hij zoekt onmiddellijk inductief de omgeving af naar een passende sleutel. Bevindt die zich binnen anderhalve meter van de auto, dan ontgrendelt hij zijn deuren. Nu checken drie interieurantennes of de sleutel zich in de auto bevindt. Is dat zo, dan werkt de startknop. De sleutel op het dak laten liggen en wegrijden is dus onmogelijk!

Sneller dan een Big Block

Ook Amerikanen die een V8 gewend zijn komen niets tekort in de nieuwe Jetta. De 2.0TSI versie levert 200 pk. Genoeg voor een sprint van 0 tot 60 mijl/uur in 6,7 seconden. Oh ja, maar Amerikanen willen niet schakelen: met de 6-versnellings DSG-automaat neemt het sprintje een tiende seconde extra.

Zes motoren voor Europa

Verder kunnen Amerikanen kiezen voor een Clean Diesel met NOx-opslagkatalysator, die voldoet aan de strenge BIN5/ULEV2-eisen. Op die motor zullen we in Europa nog even moeten wachten. Wel komen hier direct ingespoten TSI-benzinemotoren met inhouden van 1.2, 1.4, 1.4 en 2.0 liter, en vermogens van 105, 122, 160 en 200 pk. Dieselen kan met een 1.6 TDI van 105 pk en een 2.0 TDI van 140 pk. Zowel van de lichtste benzine als de lichtste diesel komt er een BlueMotion-versie met ondermeer een start-stopsysteem en slimme acculaadstrategie.

En de kosten?

Europese pijzen voor de Jetta zijn nog niet bekend, Amerikanen hebben al een Jetta voor de deur voor 15.995 dollar. Dat zijn nog geen 6000 Big

Macs!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel